מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רכבות המוות
רכבות שהובילו יהודים מבתיהם ומהגטאות אל מחנות המוות. ברכבות היה מאוד צפוף לא היה מקום לישון , לנשום ואפילו לא לאכול. לא היה איתם כלום חוץ מהבגדים שהיה להם ללבוש או להתכסות
מתוך: לחיות באי וודאות
רכבת הילדים של הנרייטה סאלד
הנרייטה סאלד סייעה בהעלאת ילדים ארצה. סאלד הייתה בעלת שורשים יהודיים, נולדה בארה"ב. ב-1909 הגיעה סאלד לביקור בארץ ישראל, יחד עם אמה, והשתיים הזדעזעו מהתנאים הקשים במקום, מהעוני ומהזוהמה. ביקור זה הביא את סאלד להקים ב-1912 את הסתדרות הנשים הציונית בארצות הברית, הדסה – ארגון שנועד לסייע ליישוב היהודי ולמפעל הציוני בארץ ישראל. סאלד נבחרה לשמש כנשיאת הארגון. ב-1920 עלתה לארץ ישראל כשהיא בת שישים
מתוך: המסע של חנה מאוזבקיסטן לישראל
רכבת העמק
רכבת העמק הוא השם הנפוץ לשלוחה של מסילת הרכבת החיג'אזית, אשר נבנתה בתחילת המאה ה-20. המסילה קישרה בין חיפה לסמח' (שהיא "צמח" במדינת ישראל) ומשם לדרעא, שם התחברה לקו הרכבת החיג'אזית מדמשק, בירת סוריה, לעיר אל-מדינה שבחיג'אז (במאה ה-21, חלק מערב הסעודית). השם "רכבת העמק" לא ניתן מעולם למסילה באופן רשמי, אך נפוץ ביישוב היהודי בארץ ישראל.
מתוך: סבא דויד רב פעלים
רכבת העמק
רכבת העמק הוא השם שרווח ביישוב היהודי בארץ ישראל לשלוחת מסילת הרכבת החיג'אזית שקישרה בין חיפה לסמח' ומשם לדרעא, שם התחברה לקו הרכבת החיג'אזית מדמשק, בירת סוריה, לעיר אל⁻מדינה שבחג'אז.
מתוך: סיפורו על הסבא הטוב בעולם
רכבת העמק
רכבת שנסעה מחיפה לדמשק דרך עמק הירדן לפני קום המדינה. רכבת העמק הוא השם הנפוץ לשלוחה של מסילת הרכבת החיג'אזית, אשר נבנתה בתחילת המאה ה-20. המסילה קישרה בין חיפה לסמח' (כיום "צמח") ומשם לדרעא, על קו הרכבת החיג'אזית מדמשק, בירת סוריה, לעיר אל-מדינה שבחיג'אז (במאה ה-21, חלק מערב הסעודית). השם "רכבת העמק" לא ניתן מעולם למסילה באופן רשמי, אך היה בשימוש נרחב ביישוב היהודי בארץ ישראל. בנייתה של המסילה, שהייתה מסילת הברזל השנייה בארץ ישראל, למן הגיית הרעיון הראשוני ועד לחנוכת הקו, נמשכה כארבעים שנה. הבנייה עצמה נמשכה מ-1902 עד 1905.
מתוך: המורשת תמיד איתי
רכבת העמק
רכבת העמק הוא השם שרווח ביישוב היהודי בארץ ישראל לשלוחת מסילת הרכבת החיג'אזית שקישרה בין חיפה לסמח' ומשם לדרעא, שם התחברה לקו הרכבת החיג'אזית מדמשק, בירת סוריה, לעיר אל-מדינה שבחג'אז. נסללה מ-1902 עד 1905 והייתה למסילת הברזל השנייה שנבנתה בארץ ישראל אחרי מסילת הרכבת יפו–ירושלים. (ויקיפדיה)
מתוך: ילדות בצל רכבת העמק
רכבת העמק
רכבת העמק הוא השם הנפוץ לשלוחה של מסילת הרכבת החיג'אזית, אשר נבנתה בתחילת המאה ה-20. המסילה קישרה בין חיפה לסמח' (כיום "צמח") ומשם לדרעא, על קו הרכבת החיג'אזית מדמשק, בירת סוריה, לעיר אל-מדינה שבחיג'אז (במאה ה-21, חלק מערב הסעודית). השם "רכבת העמק" לא ניתן מעולם למסילה באופן רשמי, אך היה בשימוש נרחב ביישוב היהודי בארץ ישראל.
מתוך: דור תשעי בארץ ישראל
רכבת העמק
רכבת העמק הוא השם הנפוץ לשלוחה של מסילת הרכבת החיג'אזית, אשר נבנתה בתחילת המאה ה-20. המסילה קישרה בין חיפה לסמח' (כיום "צמח") ומשם לדרעא, על קו הרכבת החיג'אזית מדמשק, בירת סוריה, לעיר אל-מדינה שבחיג'אז (במאה ה-21, חלק מערב הסעודית). השם "רכבת העמק" לא ניתן מעולם למסילה באופן רשמי, אך היה בשימוש נרחב ביישוב היהודי בארץ ישראל. בנייתה של המסילה, שהייתה מסילת הברזל השנייה בארץ ישראל, למן הגיית הרעיון הראשוני ועד לחנוכת הקו, נמשכה כארבעים שנה. הבנייה עצמה נמשכה מ-1902 עד 1905.
מתוך: רכבת העמק של רינה מפציר
רכבת העמק
רכבת העמק הוא השם שרווח ביישוב היהודי בארץ ישראל לשלוחת מסילת הרכבת החיג'אזית שקישרה בין חיפה לסמח' ומשם לדרעא, שם התחברה לקו הרכבת החיג'אזית מדמשק, בירת סוריה, לעיר אל-מדינה שבחג'אז. נסללה מ-1902 עד 1905 והייתה למסילת הברזל השנייה שנבנתה בארץ ישראל אחרי מסילת הרכבת יפו–ירושלים. הרכבת המשיכה לפעול גם במהלך תקופת המנדט, הייתה חשובה להתפתחות יישובי עמק יזרעאל, נפגעה קשות בליל הגשרים ובמלחמת העצמאות והושבתה סופית בשנת 1951 לאחר שבשנים הראשונות של מדינת ישראל פעלה באופן מצומצם בקו עפולה-חיפה. (ויקיפדיה)
מתוך: רכבת העמק וסוס העץ בהדר הכרמל
רכבת ישראל
עיינו גם בפורטל P Rakevet.png פורטל רכבת ישראל הוא שער לכל הנושאים הקשורים ברכבת ישראל - בעבר, בהווה ובעתיד. הפורטל כולל קישורים לערכים בנושא קווי הרכבת, תחנותיה וההיסטוריה של רכבת ישראל, יחד עם תמונות ואנקדוטות בנושא. רכבת ישראל בע"מ היא חברה ממשלתית המפעילה את התחבורה המסילתית בישראל. החברה עוסקת בשינוע נוסעים ומטען באמצעות רכבות ואחראית גם על הפעלת תחנות הנוסעים ותחנות טעינת משא וכן, על תכנון ופיתוח תשתיות הרכבת במדינה.
מתוך: החנוכיה של סבא רבא נתן זופניק
רכבת לילה
רכבת לילה היא רכבת נוסעים הפועלת בשעות הלילה. על פי רוב מדובר ברכבת הנוסעת למרחק ארוך, עם עצירות ביניים מועטות, בשעות השינה של הנוסעים. רכבות לילה בדרך כלל מציעות קרונות נוסעים מצוידים במיטות – קרונות שינה או קוּשֶט. המונח "רכבת לילה" עשוי לתאר גם רכבת למרחקים קצרים הפועלת בלילה. (ויקיפדיה)
מתוך: סיפור העלייה של סבתא ניצה וינשטיין
רכבת קסטנר
ישראל קסטנר, יהודי עשיר שבזמן השואה אירגן רכבת שמטרתה להציל משפחות שלמות של יהודים בזמן השואה. הרכבת הגיעה לברגן בלזן ולאחר זמן הצליחו לשחרר את הנוסעים לשוויץ ולבסוף הם הגיעו לארץ ישראל.
מתוך: רכבת ההצלה
רכבת קסטנר
רכבת בקר בעלת 36 קרונות, שישראל קסטנר שהיה חבר בוועדת העזרה וההצלה של הונגריה הצליח בעזרת תשלום שוחד גדול לאדולף אייכמן להוציא בהונגריה הכבושה אל עבר שוויץ בדרכה לארץ ישראל. במהלך הנסיעה החליט אייכמן משום מה להסיט את הרכבת לעבר מחנה הריכוז 'ברגן בלזן' שם שהו הנוסעים כחצי שנה ורק לאחריה הורשו להמשיך במסעם.
מתוך: הנס קרה – אסתר דבורה גרינבוים
רכבת קסטנר
כבת קסטנר הייתה אמצעי למשלוח של יהודים בתקופת השואה, שסייע להצלת כ-1,600 יהודים מהשמדה באושוויץ. ארגון המשלוח נעשה בעקבות פעילותה של ועדת העזרה וההצלה בבודפשט, בראשות אוטו קומוי, יצחק שטרנבוך וישראל קסטנר.
מתוך: מהגולה לכפר החורש
רכוש הנטוש
פליטים יהודים ממדינות ערב הם יהודים אשר נאלצו ברובם, לעזוב חסרי כל את מדינות ערב שבהן נולדו וחיו והפכו לפליטים ‏כתוצאה מהפרת זכויות אדם‏. מדובר בתהליך שהחל בשנות ה-30 של המאה ה-20, התעצם בהכוונתה‏ של הליגה הערבית בסמיכות להקמת מדינת ישראל, נמשך בשנות ה-50 וה-60 ובמהלכו חדלו מלהתקיים קהילות בעלות היסטוריה בת מאות ואלפי שנים. בשיח הציבורי שהתקיים בישראל הצעירה הקולטת עלייה כונו היהודים שהגיעו מארצות ערב, כאחיהם שהגיעו מאירופה - עולים. כינוי זה הצביע על זיקתם לציונות, על תרומתם לבניין מדינת ישראל והצהרת כוונות של מדינת ישראל לשקמם בגבולותיה כאזרחים שווי זכויות וחובות על פי גישת "כור ההיתוך". בהתאם לרוח זו התעלמה המדינה משיח הפליטות בהקשר של יהודי מדינות ערב‏
מתוך: המשטר הפשיסטי בבולגריה אילץ את יהודי סופיה לנטוש