מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשטר הפשיסטי בבולגריה אילץ את יהודי סופיה לנטוש

אלון עם סבא וסבתא
סבא בצעירותו
נסענו באוטובוס ליפו לחפש דירות מרכוש הנטוש

בשנת 1943 המשטר הפשיסטי בבולגריה אילץ את יהודי סופיה לנטוש את עיר הבירה של בולגריה ולעקור לערי שדה ברחבי בולגריה. משפחתנו שהייתה מורכבת מהוריי סבתי אחי ואנוכי. נאלצנו להתגורר בדירה של חדר אחד לעומת הדירה שישה בסופיה.

בפרוזדור הקטן ליד חדר המשפחתי התכנו מטבח. בעיירה הקטנה הזאתי שנקראת ברקוביצה.

היינו סגורים בבתינו לפי צו של השלטונות הפשיסטים 23 שעות ביממה בביתנו ובחצרנו. הורי כמובן לא נאסר אליהם לעבוד אך לא יכלו להגיע למקומות עבודה.

הבית ספר התיכון היה מוצב מול הבית שגרנו בו והצלחתי להגיע לבית ספר תיכון בכיתה ט. בימים ובשעות שלא למדתי או בימים או בשעות החופשיות שלי היינו מבלים או בבית או בחצר במשחקי שחמט, ששבש וקלפים.

המשטר הפשיסטי

באותה האת הורשו כל יהודי סופיה לחזור לסופיה ולהתגורר בה בדירות שהיו פנויות. מספר הדירות בסופיה היה מצומצם משום שסופיה הופצצה במלחמת העולם השנייה על ידי מטוסים בריטים ואמריקאים. הרבה בתים כתוצאה מההפצצות נהרסו לכן האצה של דירות להשכרה היה מצומצם ביותר.

אני מיד אחרי שחזרנו לסופיה הלכתי ללמוד בבית ספר תיכון צרפתי. שבו רוב המקצועות נלמדו בצרפתית. למדתי בו הרבה שנים וסיימתי אותו בחודש יולי 1948. 

תמונה 1

העלייה לארץ

בפברואר 1949 עלינו על אניית משא שהובילה בדרך כלל סחורות והפכו אותה לאניית נוסעים, על ידי זה שבנו בתוך המחסנים דרגשים בשלוש קומות שבהם היינו ישנים בלילות. באנייה היו צריכים של הסוכנות היהודית והם ריכזו אותנו לקבוצות שבהם לימדו עברית ובקבוצות אחרות לימדו שירים ישראליים.

אחרי שמונה ימים הגענו לנמל חיפה בירידה מהאנייה המתינו לנו פקידים של הסוכנות והנפיקו לנו תעודת עולה.

העלו אותנו על אוטובוסים והסיעו אותנו מחנה עולים בכפר "פרדס-חנה". מחנה עולים זה היה בעבר מחנה של הצבא הבריטי. היו במחנה זה צריפים גדולים וארוכים שלתוכם הסוכנות הכניסה מספר משפחות. היות לאף משפחה לא היה מטבח היה מטבח מרכזי ששמה חילקו אוכל לכל העולים. לארוחות בוקר וערב חילקו לעולים חבילות מרגרינה וגבינה לבנה. הגברים הלכו לעבוד בפרדסים לקטוף פרי הדר.

הילדים הקטנים חילקו אותם למספר קבוצות ולימדו אותם בקבוצות עברית ובחלקם גם חשבון. בימים שלא הייתה עבודה בפרדסים היינו נוסעים באוטובוס ליפו לחפש דירות מרכוש הנטוש. הרכוש הנטוש היו דירות בתים חדרים שהערבים נטשו ביפו באת שברחו לארצות ערב השכנות. היו משפחות שמצאו שמה דירות או חדרים ביפו נטושים והתיישבו בהם.

תמונה 2 

משפחתנו שהייתה מורכבת מחמשה אנשים הורי, סבתי, אחי, סבי ואנוכי לאחר המתנה של שישה חודשים בפרדס חנה קיבלנו דירה של שני חדרים ומטבח בתוכו בבניין של "הרכוש הנטוש". 

תמונה 3

תמונה 4

אני רציתי ללמוד רפואה אך לא נפתחה עדיין בשנות החמישים הראשונות לא נפתחה פקולטה לרפואה אז הציעו לי להתחיל בינתיים בפקולטה לאגרונומיה. כתנאי להתקבל לפקולטה לאגרונומיה הייתי חייב לנסוע לקיבוץ ולעבוד בענפים של הקיבוץ. עבדתי כמה חודשים ברפת בלול בגן ירק ובכרם וגם עבדתי בפרדס.

 תמונה 5

בתום השנה בקיבוץ חזרתי לירושלים ונכנסתי ללמוד בפקולטה לחקלאות. למדתי שלושה סמסטרים לחקלאות עשיתי מבחנים התקבלתי לפקולטה לרפואה. אנחנו בפקולטה לרפואה התחלנו ללמוד אנטומיה שזה לימוד גוף האדם.

תמונה 6

 תמונה 7

העשרה

אנטומיה: "לימוד גוף האדם. אנטומיה היא ענף של ביולוגיה העוסק בצורה ובמבנה איברי גוף האדם ומיקומם באורגניזם. מומחה לאנטומיה נקרא אנטומיסט. מקור המילה אנטומיה מיוונית, ???????? (חיתוך). מדע האנטומיה התפתח יחד עם הרפואה, והתבסס ברובו על נתיחות פוסט-מורטם של גופות אנשים שהיו הן חולים והן בריאים".

רכוש נטוש – פליטים יהודים ממדינות ערב הם יהודים אשר נאלצו ברובם, לעזוב חסרי כל את מדינות ערב שבהן נולדו וחיו והפכו לפליטים ‏כתוצאה מהפרת זכויות אדם‏. מדובר בתהליך שהחל בשנות ה-30 של המאה ה-20, התעצם בהכוונתה‏ של הליגה הערבית בסמיכות להקמת מדינת ישראל, נמשך בשנות ה-50 וה-60 ובמהלכו חדלו מלהתקיים קהילות בעלות היסטוריה בת מאות ואלפי שנים. 

בשיח הציבורי שהתקיים בישראל הצעירה הקולטת עלייה כונו היהודים שהגיעו מארצות ערב, כאחיהם שהגיעו מאירופה – עולים. כינוי זה הצביע על זיקתם לציונות, על תרומתם לבניין מדינת ישראל והצהרת כוונות של מדינת ישראל לשקמם בגבולותיה כאזרחים שווי זכויות וחובות על פי גישת "כור ההיתוך". בהתאם לרוח זו התעלמה המדינה משיח הפליטות בהקשר של יהודי מדינות ערב‏

תכנית הקשר הרב דורי,מורה מוביל אשל הרשקוביץמדריכה יישובית, ליאורה כהן

תשע"ו

מילון

אנטומיה
לימוד גוף האדם. אנטומיה היא ענף של ביולוגיה העוסק בצורה ובמבנה איברי גוף האדם ומיקומם באורגניזם. מומחה לאנטומיה נקרא אנטומיסט. מקור המילה אנטומיה מיוונית, ???????? (חיתוך). מדע האנטומיה התפתח יחד עם הרפואה, והתבסס ברובו על נתיחות פוסט-מורטם של גופות אנשים שהיו הן חולים והן בריאים.

רכוש הנטוש
פליטים יהודים ממדינות ערב הם יהודים אשר נאלצו ברובם, לעזוב חסרי כל את מדינות ערב שבהן נולדו וחיו והפכו לפליטים ‏כתוצאה מהפרת זכויות אדם‏. מדובר בתהליך שהחל בשנות ה-30 של המאה ה-20, התעצם בהכוונתה‏ של הליגה הערבית בסמיכות להקמת מדינת ישראל, נמשך בשנות ה-50 וה-60 ובמהלכו חדלו מלהתקיים קהילות בעלות היסטוריה בת מאות ואלפי שנים. בשיח הציבורי שהתקיים בישראל הצעירה הקולטת עלייה כונו היהודים שהגיעו מארצות ערב, כאחיהם שהגיעו מאירופה - עולים. כינוי זה הצביע על זיקתם לציונות, על תרומתם לבניין מדינת ישראל והצהרת כוונות של מדינת ישראל לשקמם בגבולותיה כאזרחים שווי זכויות וחובות על פי גישת "כור ההיתוך". בהתאם לרוח זו התעלמה המדינה משיח הפליטות בהקשר של יהודי מדינות ערב‏

ציטוטים

”"למדתי שלושה סמסטרים לחקלאות עשיתי מבחנים והתקבלתי לפקולטה לרפואה". “

הקשר הרב דורי