מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות בצל רכבת העמק

רינה עם יהונתן ואלון
הקבוצה בתחנת רכבת העמק ההיסטורית
סיפורה של רינה פורת

רינה פורת נולדה בשנת 1927 בכפר יהושע. כל חייה רינה חיה במושב, בו גדלה, התחנכה, ולמדה בבית הספר.

כְּפַר-יְהוֹשֻׁעַ הוא מושב בעמק יזרעאל, כשני קילומטרים דרומית לרמת ישי, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. נוסד ב-12 באוגוסט 1927. חיים בו כ-1,100 תושבים ויש בו 90 נחלות חקלאיות ששטחן הכולל 9,500 דונם. המושב נקרא על שם יהושע חנקין אשר ניהל את העסקאות לרכישת עמק יזרעאל לשם יישובו על ידי יהודים ובהן רכישת אדמות תל-שמאם ממשפחת טואני (ת'וואני) הלבנונית, שעל חלקן יושב כפר יהושע, בשלושת העשורים הראשונים של המאה ה-20. ואף זירז את הקמתם של היישובים החקלאיים החלוציים בו.ויקיפדיה.

בית הספר של כפר יהושע הוקם בכפר, אבל היות ומספר התלמידים היה קטן, בכל כיתה למדו שני גילאים ביחד. אל בית הספר הלכה רינה כמובן ברגל. כשרינה היתה תלמידה  בכיתה ד', המורה של רינה חלתה ולא הגיעה לבית הספר. כל ילדי הכיתה החליטו ללכת ולבלות את היום מתחת לעץ החרוב, הסמוך לבית הספר. באמצע היום הגיע מורה מחליף וכשראה שהם מאד נהנים, הוא איפשר להם להישאר מתחת לעץ החרוב, עד סוף יום הלימודים.

גלגולו של חפץ:

במפגש שעסק ב"גלגולו של חפץ" רינה הביאה כד חלב. הכד שימש לאחסון החלב והשמנת. רינה וחבריה חלבו את הפרות והעמיסו את כדי החלב על הרכבת. בשל טלטולי הרכבת והנסיעה האיטית שלה חלק מהחלב החמיץ ועד שהגיע ליעדו,  הוא הפך לשמנת. כדי החלב בעבר היו עשויים מאלומיניום או מברזל, ועד היום יש בכפר יהושע כדי חלב ישנים ושמורים למזכרת.

רכבת העמק:

רכבת העמק הוא השם שרווח בישוב היהודי לשלוחת מסילת הרכבת שחיברה בין חיפפה לצמח, ומשם לדרעא, ולסוריה. הרכבת נסללה בשנים 1902-1905 והיתה מסילת הברזל השניה אחרי הרכבת לירושלים. הסמל של כפר יהושע . באותם ימים לא היו רכבים פרטיים, ואנשי כפר יהושע השתמשו ברכבת להגיע ממקום למקום. לרכבת לקח כשתיים עשרה  שעות להגיע מחיפה לעפולה ולצמח, מה שהביא להרבה סיפורים משעשעים. גם כשהיה צריך להצטלם, היה צריך לנסוע ברכבת האיטית הזו, וצילום תמונה יכול היה לקחת נסיעה של יום שלם.

הזווית האישית

הסיפור נכתב על ידי המתעדים יונתן אשל ואלון ביטון, שתעדו את סיפורה של רינה פורת, במסגרת תוכנית הקשר הרב דורי בשיתוף עם תחנת רכבת העמק – האתר ההיסטורי. תשפ"ב – 2022

מילון

רכבת העמק
רכבת העמק הוא השם שרווח ביישוב היהודי בארץ ישראל לשלוחת מסילת הרכבת החיג'אזית שקישרה בין חיפה לסמח' ומשם לדרעא, שם התחברה לקו הרכבת החיג'אזית מדמשק, בירת סוריה, לעיר אל-מדינה שבחג'אז. נסללה מ-1902 עד 1905 והייתה למסילת הברזל השנייה שנבנתה בארץ ישראל אחרי מסילת הרכבת יפו–ירושלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשל טלטולי הרכבת והנסיעה האיטית שלה חלק מהחלב החמיץ ועד שהגיע ליעדו, הוא הפך לשמנת.“

הקשר הרב דורי