מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לחיות באי וודאות

סבא וסבתא עם נכדתם חני
הנכדה חני פינצ'בסקי.
אבא שלי נילקח בסלקציה, שנערכה על ידי הנאצים עוד לפני שנולדתי, ואימא לא ידעה מה עלה בגורלו.

קוראים לי שרה פינצ'בסקי.

נולדתי בעיירה צ'ירניבצקי במחוז מוגילוב פודולסק שבאוקראינה, בשנת 1940 לאמי מירלה שטיין. אמי ילדה אותי בעיצומה של מלחמת העולם השנייה.

אבא שלי נילקח בסלקציה, שנערכה על ידי הנאצים עוד לפני שנולדתי, ואימא לא ידעה מה עלה בגורלו. אמא פחדה עליה ועל אחי. היה לה מאוד קשה בלי בעל, במיוחד שהיא הייתה בהריון.

לאחר כמה חודשים אני נולדתי- תינוקת שלא יודעים אם היא יתומה או לא. שנה חלפה ועוד שנה עד שנהייתי בת שנתיים.

אמא שלי שמרה עלינו כל כך עד שלא הסכימה לנו כלל לצאת מהבית.

ואז הגיע היום הנורא מכול. הוציאו אותנו מביתנו ולקחו אותנו למרכז הגטו, לרכבות המוות. לא ידענו לאן אנחנו מובלים- למחנות עבודה או לתאי הגזים במחנות ההשמדה. באותה תקופה ירדו שלגים וסופות השתוללו, היה מאוד קשה ללכת בשלג וגם הבגדים החמים הכבידו עלינו נורא. אולם יותר מכל הקשתה עלינו אי הוודאות.

מאחורי כול שיירת היהודים ולפניהם צעדו חיילים נאצים יימח שמם, כדי לשמור שאף אחד לא יתחמק מהשיירה. יהודי שהיה מעז לרדת  מהשיירה, החיילים הגרמנים היו יורים בו מיד והורגים אותו במקום.

אמי רצתה להתחמק מהנאצים. היא ניסתה להאט את צעדיה, ולכן היא הלכה ועצרה, ואז המשיכה ללכת ושוב פעם היא עצרה והמשיכה ללכת. כך עקפו אותה צועדים רבים עד שהיא הגיעה לסוף השיירה. בדרך לרכבות המוות הייתה מונחת אבן גדולה, שאמי לא ראתה אותה. בעמדה בסוף השיירה היא פשוט נתקעה באבן ונפלה במדרון והתגלגלה עד למטה בעודה אוחזת בידיה את ילדיה. בנס גדול יצאנו כולנו ללא שריטה.

מאחורי השיירה היו שלושה נאצים שתפקידם היה לפקח על היהודים הצועדים, אולם ברגעי הנפילה אחד מהם הצית סיגריה והשניים שבצדדים לקחו מימנו אש וכך הם הסתירו לו את שדה הראייה. אותה הנפילה הייתה הדרך של הקב"ה לשמור עלי ועל משפחתי מאותה רכבת מוות. שרדתי בחסדי ה' את השואה, הקמתי משפחה ועליתי לארץ. ברוך השם, אני רווה נחת מילדיי ונכדיי.

תמונה 1

הזוית האישית

תכנית הקשר הרב דורי הייתה עבורי הזדמנות להוסיף בידע על משפחתי ושורשי. נהניתי בסיור לבית התפוצות, והמפגשים עם הסבתות בבית הספר.

מילון

סלקציה
במהלך השואה, סלקציה היא פעולה שביצעו שלטונות גרמניה הנאצית כדי למיין ולנפות על ידי "טיהור" יהודים שנחשבו "בלתי פרודוקטיביים" (לא יצרניים, כלומר חסרי כושר עבודה). אנשים שנכנסו לקטגוריה זו היו בדרך כלל בגיל העמידה, בעלי משפחות גדולות, ילדים, נתמכי סעד, נכים, חולים וזקנים. כל אלה גורשו למחנות ריכוז לצורך השמדה שיטתית שהחלה במאי 1942. היתר נוצלו ככוח עבודה עד לשחיקתם וקריסתם. בדרך דומה נערכו סלקציות בכניסה למחנות.

רכבות המוות
רכבות שהובילו יהודים מבתיהם ומהגטאות אל מחנות המוות. ברכבות היה מאוד צפוף לא היה מקום לישון , לנשום ואפילו לא לאכול. לא היה איתם כלום חוץ מהבגדים שהיה להם ללבוש או להתכסות

ציטוטים

”שרדתי בחסדי ה' את השואה, הקמתי משפחה ואני רווה נחת מילדיי ונכדיי.“

הקשר הרב דורי