מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות של חנה מצליח באירלנד

חנה משתפת בזיכרונות ילדות שלה
ילדות באירלנד
זכרונות כילדה יהודייה באירלנד

שמי חנה מצליח, נולדתי בעיר קטנה בשם קורק באירלנד, בשנת 1940 לבית משפחת נתן. בעיר קורק היינו מעט יהודים, הרוב נוצרים קתולים. בגלל שהיינו אוכלוסייה קטנה לא היו לנו בעיות כיהודים. היה לנו בית כנסת שהיינו הולכים אליו בשבתות וחגים. על מנת לשמור על היהדות כל בני הקהילה היו ביחסים טובים כמו משפחה. החברים והחברות שלי היו נוצרים, הייתה לי ילדות טובה, לא הציקו לי כי הייתי יהודייה.

בילדותי בעיר קורק באירלנד

תמונה 1

למדתי בבית ספר נוצרי פרטי, לא השתתפתי בשיעורי הנצרות, היו מוציאים אותנו לכיתה אחרת והיינו עושים שיעורי בית. היינו משחקים בחורף הוקי והבנים כדורגל. בקיץ שיחקנו טניס והבנים שיחקו בקריקט.

היו לי אח ואחות יותר צעירים ממני, אחותי ואני היינו רבות הרבה, היא הייתה קונה בגדים ואני קניתי ספרים. הייתי לוקחת לה בגדים בלי שהיא תרגיש ותדע ולפעמים היא הייתה תופסת אותי לבושה בבגדים שלה.

בילדותי באירלנד עם אמי אחותי ואחי

תמונה 2

בחגים היינו חוגגים עם סבתא ודודה שלי. זכור לי במיוחד, ערב יום כיפור, שבו כולם היו מתכנסים בבית כנסת, לבושים בלבן. הרב היה פותח עם תפילת "כל נדרי" בקול עוצמתי ומרגש.

מאלבום תמונות ילדותי באירלנד

תמונה 3

בארץ אני כבר חיה 61 שנה. אני הולכת לבית כנסת ספרדי (כי בעלי ממוצא ספרדי), אבל התפילה של "כל נדרי" לא נשמעת אותו דבר. אני ממש מתגעגעת לתפילת "כל נדרי" אותה שמעתי בילדותי בבית הכנסת שבעיר קורק.

 

חפצים יקרים לי

בחרתי בשני חפצים: צלחת שקיבלתי מאימא של חברה שלי, קיבלתי את הצלחת כשהייתה בת 30 שנים. הצלחת אצלי כבר כ- 50 שנה. חברתי נתנה לי את הצלחת כמתנת פרידה כשעזבתי את עירי ועברתי לאנגליה.

החפץ השני שהבאתי, זו תמונה שצולמה בטקס ברית המילה של אחד מנכדיי, שמו ידידיה והיום הוא כבר בן ארבע. בתמונה רואים את כל הנכדים דאז ביחד איתי. מאז שצולמה תמונה זו בברית המילה, הצטרפה אלינו למשפחה ולי נכדה – אחות לידידיה ונינה.

עם החפצים המיוחדים שהראיתי לתלמידים

תמונה 4

הזוית האישית

נעמה: הכרתי יותר את הילדות של חנה. היה מעניין לשמוע שהיתה לה ילדות טובה ולא פגעו בה כיהודייה.

נועם: הפתיע אותי לשמוע שלא פגעו בחנה כיהודייה. אבא שלי סיפר לי שברומניה התעללו בהורים שלו.

קישורים לסיפוריה הנוספים של חנה מצליח

חנה היא משתתפת ותיקה בתוכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר אלונים בירושלים ומידי שנה היא משתפת תלמידים נוספים בסיפורי ילדותה ונעוריה, סיפורי עלייתה לישראל וחייה בארץ.

2022 – חנה מלמדת את משחק הלודו

2021 – מתנה מהלב – חנה מצליח

2020 – מקורק שבאירלנד לאולפן בירושלים

2018 – סיפור העלייה של חנה מצליח

מילון

קורק
קורק העיר השנייה בגודלה ברפובליקה של אירלנד, והשלישית בגודלה באי האירי אחרי דבלין ובלפסט. האוכלוסייה במטרופולין של קורק מונה כ-274,000 איש. העיר שוכנת בחוף הדרומי של אירלנד, ומקור שמה הוא במילה באירית שמשמעה "מקום ביצתי", מה שמתייחס לנהר לי העובר בעיר. (ויקיפדיה)

כל נדרי
כָּל נִדְרֵי היא הכְרזה הנאמרת לפני תפילת ערבית של ליל יום הכיפורים ובה הודעה פומבית על ביטול נדרים ושבועות של ציבור המתפללים. מקורה וזמן חיבורה אינם ידועים, אך מעריכים שנתחברה בתקופת הגאונים, והיא נאמרת בארמית, שפת הדיבור של רבים מהיהודים בתקופה זו. עניין התרת נדרים בתחילת השנה מוזכר בתלמוד. בשל זמן אמירתה של ההכרזה, עם כניסת יום כיפור, ובשל המלודיה המרטיטה שלה המקובלת בקהילות האשכנזיות, נעשתה הכרזת "כל נדרי" לאחד מן הקטעים הידועים ומן הסמלים הבולטים של המועד (ויקיפדיה).

ציטוטים

”היתה לי ילדות טובה באירלנד “

הקשר הרב דורי