מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חנה מלמדת את משחק הלודו

משחק משותף עם התלמידים שחנה הביאה מהבית
תמונות ילדות מאירלנד
זכרונות ילדות מאירלנד

אנו לירן, קובי, עידן, מאור, משתתפים השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם חנה מצליח. חנה נולדה באירלנד בעיר קורק בשנת 1940 לבית משפחת נתן. היא עלתה לישראל בשנת 1963. בקשנו מחנה לספר לנו על ימי ילדותה בעיר קורק שבאירלנד.

חנה מצליח מספר:

 

נולדתי בדרום אירלנד בעיר קורק ועליתי לארץ לפני 57 שנים.

באירלנד בעיר קורק, גרנו בבית פרטי, אני והאחים שלי עם הורי. היתה לנו עוזרת בשם קטלין. היא גרה איתנו בבית וטיפלה בנו לפחות עשר שנים, היא הייתה אישה מקסימה ואהובה.

 מאלבום ילדותי עם אמי באירלנד

תמונה 1

מחוץ לבית שלנו הייתה לנו גינה מאוד יפה, בקיץ היו בה הרבה פרחים וצמחים ואהבתי לשבת על הדשא ולקרוא. הייתי יושבת שם שעות. הקריאה הייתה אחד מהתחביבים האהובים עלי.

משפחתנו חיה ברמת חיים טובה ובקיץ היינו יוצאים לחופשה כל המשפחה ומבלים במקום שנקרא יול באירלנד. שם היינו שוחים כל יום בים ושם גם למדתי לשחות בגיל חמש.

תמונה 2

 

משחק הלודו – ludo

תלמידות מספרות: באחד המפגשים הביאה חנה מביתה את משחק הלודו, משחק שלא הכרנו.

תמונה 3

לוּדוֹ Ludo – זה משחק לוח שמשחקים בו שניים עד ארבעה שחקנים. במשחק זה, כל משתתף צריך בתורו להתקדם עם החיילים שלו מנקודת הפתיחה שלו אל נקודת יעד לחיילים שלו. כל אחד משחק בתורו על הלוח  שבו בעצם המסלול משותף לחיילים של כולם. כל אחד בתורו זורק את הקובייה ולפי המספר שיצא הוא מתקדם עם החייל שלו. מספר הצעדים של החיילים מוגבל על ידי תוצאות הקובייה והמסלול המשותף להם מקיף את הלוח.

הזוית האישית

חנה: שמחתי כשהבינו את מה שרציתי לספר ולהעביר. היה מאוד יפה לראות במהלך המפגשים כשתלמידי הקבוצה שיתפו פעולה ביניהם ואתנו.

בגלל מגיפת הקורונה חלק מהמפגשים התקיימו בהתחלה בזום וזה היה לי קשה במיוחד – המפגשים דרך הזום. לפי דעתי מפגשי הזום לא מתאימים לקשר הרב דורי. חסר את הקשר הבסיסי והבעיות הטכניות מאוד מקשות.

תלמידות: היה לנו מאוד מעניין לשמוע את סיפורי הילדות של חנה באירלנד. מאוד נהנינו לשחק עם חנה במשחק שהביאה מהבית לשחק יחד איתנו.

מילון

ludo - משחק לודו
לוּדוֹ (השם המקובל באנגלית שמקורו מלטינית: Ludo – אני משחק), אל תתרגז בן אדם (השם המקובל בגרמנית, Mensch ärgere dich nicht), סבלנות או ריץ רץ, משחק מסלול פתוח[2], שהוא משחק לוח תלוי-מזל, לשנים עד ארבעה משתתפים, שאין לו שם מוסכם בעברית. כיום גם קיימות גרסאות ממוחשבות של המשחק. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המסר שלי: המשיכו ללמוד וליהנות מהחיים“

הקשר הרב דורי