מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המסע והעלייה אל ארץ ישראל

אני והנכדי היום
אני והורי בארבעה חודשים
העלייה ממאוריציוס

שמי מרים זיסקינד, משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדי, עומר לו סיפרתי את סיפור עלייתנו לארץ ישראל.

הורי ברנרד וטרזה בלום עזבו את ביתם בצ'כוסלובקיה בשנת 1939 עם עליית היטלר לשלטון. הם קבלו סרטיפיקט לעזוב את ארצם והצטרפו לעליה אי-לגלית (לא חוקית), למדינה שנקראה אז פלשתינה. במשך שישה שבועות, 1800 אנשים הפילגו בספינה ישנה ורעועה בתנאים מאד קשים. חלק מהאנשים ישנו על הסיפון כי היה צפוף מאד בבטן האונייה. הרבה אנשים חלו ומספר אנשים אף נפטרו על האונייה במהלך ההפלגה.

בדרך נגמר להם המזון והפחם שאתו הפעילו את מנועי האונייה. הם עצרו בנמל ביוון ויהודים שהתגוררו ביוון סיפקו להם מצרכים.

כאשר הם התקרבו לחוף חיפה הבריטים ששלטו אז בארץ, (תקופת המנדט הבריטי), גילו את האונייה. כשהגיעו לנמל חיפה העבירו אותם למחנה הפליטים בעתלית. אחרי מספר ימים הם הועלו על אונייה בריטית וגורשו למאוריציוס, אי באוקיינוס ההודי שהיה בשליטת הבריטים.

במאוריציוס הם שהו במחנה מעצר, הגברים בכלא פתוח והנשים בצריפים, כשבכל צריף היו 20 נשים. הם היו שם חמש שנים כגולים. במשך הזמן הם יצרו חיי קהילה, עבדו במקצועות שונים וניהלו גם חיי תרבות. כל אחד תרם כפי יכולתו וכישרונותיו. אני נולדתי שם בשנת 1944. נולדו שם 60 ילדים. בשנת 1945 הם קבלו אישור מממשלת בריטניה לחזור לפלשתינה והגענו לארץ כשהייתי בת שנה וחצי.

אני עם הורי בגיל ארבעה חודשים

תמונה 1

את שנות ילדותי אני זוכרת כמהנות מאד. כשעלינו גרנו בחדרה עד גיל שלוש. אחר כך עברנו למפרץ חיפה במקום מגורים בין מפעלים שונים, אבל הייתה שם חורשה יפה עם הרבה פריחה. אני זוכרת בעיקר סייפנים סגולים.

כשעברנו לגור בקריית ים שהייתה בחיתוליה אהבנו לברוח לחולות על שפת הים. אנחנו שחקנו תופסת, מחבואים, קלאס ומשחקי כדור.

בשנת 1960 חבר ילדות של אבי, (נוצרי), מצא בעיר הולדתו של אבי בצ'כוסלובקיה גביע יין מכסף שסבא וסבתא שלי תרמו לבית הכנסת לציון חתונת הכסף שלהם. הגביע היה במחסן שבו אחסנו חפצים של יהודים שנשלחו למחנות הריכוז. סבי וסבתי נספו בשואה.

הוא שלח את הגביע לארץ לאבי.

זה היה אירוע מרגש מאד עבור כולנו. הגביע משמש אותנו כגביע אליהו הנביא בליל הסדר כל שנה. זו מסורת שתעבור גם לדורות הבאים.

הגביע שנמצא במחסני מחנות הריכוז

תמונה 2

הזוית האישית

עומר: היה לי כיף לעבוד עם סבתא שלי בתוכנית הקשר הרב דורי ולתעד את סיפור עלייתה לארץ ישראל.

מילון

סרטיפיקט
סֶרטִיפִיקָט (באנגלית: Immigration certificate, מילולית: אשרת הגירה), היה הכינוי שניתן לאשרת העלייה לארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. רישיון העלייה חולק על פי מכסות שנקבעו על ידי הבריטים במשא ומתן בינם לבין ההנהלה הציונית, בהסתמך על תקנות הספר הלבן הראשון. (ויקיפדיה)

מאוריציוס
רפובליקת מאוריציוס (באנגלית: Republic of Mauritius; בצרפתית: République de Maurice; בקריאולית: Repiblik Moris) היא מדינת אי בדרום מערב האוקיינוס ההודי, כ-900 ק"מ ממדגסקר. מבחינה גיאוגרפית, היא משויכת ליבשת אפריקה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אנשים הפיגו בספינה ישנה ורעועה בתנאים מאד קשים.“

הקשר הרב דורי