מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פספורט העלייה של סבתא לאה

החפץ (הסרטיפקט)
סבתי בנמל תל אביב סמוך לעליה.
סיפור העליה של סבתי לארץ ישראל

שם סבתי הוא לאה ורטהיים, היא נולדה בשנת 1948 באי קפריסין בעיר לארנקה.

בעקבות תפיסת ספינת המעפילים" קדימה", שעליה הועמסו 784 מעפילים בספינה שיכלה להכיל רק 84 ספנים. הספינה שיצאה מונציה איטליה ניסתה לפרוץ את הסגר הבריטי על הארץ ונתפסה על ידי הבריטים וגרמה לשליחתם של סבתא וסבא רבא למחנות באי קפריסין. אלף תינוקות נולדו באי ובמחנות שהיו באוהלים ובבתי מתכת פשוטים. מחלות פשטו בין התינוקות שהחלו אף למות. גולדה מאיר שהייתה ראש הסוכנות היהודית הקימה קול צעקה בעולם שרק שלוש שנים אחר השואה האיומה שוב מתים תינוקות יהודים והפעם תחת הדגל של בריטניה הגדולה.

הלחץ עזר ובריטניה הסכימה לשלוח לארץ את כל התינוקות עד גיל שנה כשהם מלווים על ידי שני הוריהם. קראו לזה עליית התינוקות והיו מספר ספינות שהעלו את התינוקות והוריהם. סבתי נבחרה לעלות עם הוריה אסתר רייכר לבית שוורץ מבוקרסט רומניה ואייזיק רייכר מבוקרסט רומניה. העלייה נקבעה: הקבוצה הראשונה של קבוצת התינוקות אפריל 1948 על הספינה אנדריאה. הספינה אנדריאה עגנה בתל אביב, שבועיים לפני הכרזת המדינה בתאריך 27.4.1948.

המסמך

סרטיפיקט – העלייה הרשמי בריטי שמיועד לרייכר לאונטינה שזאת סבתי, אמה ואביה המלווים אותה (סבא וסבתא רבא). המסמך מידע את פרטים אישיים כמו שמות העולים, תאריך לידתם, המין ואת אוניית המעפילים שממנה הם הגיעו – קדימה, מספר המחנה שממנו הם יצאו מקפריסין – מחנה 64 (מחנה הילדים) ואת תאריך היציאה מקפריסין חתימת הנציג הבריטי ועיר היציאה פמגוסטה.

סרטיפיקט

תמונה 1

על צידו השני של המסמך יש חותמת. עגינת הספינה אנדריאה בתל אביב והוראת הנציג הישראלי ליסוע לנס ציונה כדי לקבל שם דיור. סבא רבא נסע לנס ציונה לקבל את הדירה ונקלע לקרב בין כוחות ההגנה, הפלמ"ח, לבין ערביי המקום. הוא מיד ברח עקב אי ידיעתו להשתמש בנשק וכך סבתי גדלה בחיפה.

הזוית האישית

הנכדה מיכל: אני ממש נהנתי לכתוב את העבודה עם סבתי. למדתי על ההיסטוריה של משפחתי והיה לי איתה זמן איכות. סבתא לאה השתתפה בתכנית בפעם השלישית השנה. ניתן לקרא את הסיפורים שלה משנים קודמות:

סיפור "עלייה וילדות בחיפה"

העלייה של סבתא לאה וירהיים

מילון

סרטיפיקט
אישור העליה שהיה צריך כדי לעלות לארץ ישראל.

ציטוטים

”קראו לזה עליית התינוקות והיו מספר ספינות שהעלו את התינוקות והוריהם“

הקשר הרב דורי