מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדות במדינה בהקמה

סבתא תמר ונכדתה דנה
סבתא תמר בילדותה
ילדותה של סבתא תמר לוינסון באבן יהודה ובחולון

שמי תמר לוינסון, נולדתי בשנת 1949. גדלתי במושבה באבן יהודה כשהייתה קטנה וברוב שטחה היו פרדסים ולולים, לסבא שלי היו לולים של תרנגולות. בגילאים ארבע – חמש למדתי בגני הילדים של אבן יהודה: גן טרום חובה וגן חובה ובהמשך לבית הספר היסודי לשם הלכנו ברגל, כי הוא היה במרחק גדול מאוד, הדרך הייתה בשבילי חול ובאזור היו עצים של ג'ומסים שהיינו מטפסים עליהם ועצי הדר. כשהיינו הולכים לישון בלילה, היינו שומעים את התנים מיללים – פחדנו מאוד.

 תמונות מחגיגות גן הילדים באבן יהודה – הדלקת נר חנוכה ותחפושת של צוענייה בחג פורים

תמונה 1

כשהייתי בת שמונה עברנו לגור בעיר חולון. עברנו בדיוק בשנת 1956, במלחמת סיני. המעבר לחולון היה להיות יותר קרובים למשפחה של אבא שלי שגרה בחולון, כך שלאבא שלי היה יותר נוח לעבוד בתל אביב ולגור בחולון.

כשסיימתי את הבית ספר העממי, אבי נהרג בתאונת דרכים ועברתי לחיות בקיבוץ נחשונים ושם למדתי ליד ראש העין.

 בצעירותי

תמונה 2

עם סיום לימודי בבית הספר התיכון, התגייסתי לצבא, בשנת 1967 – ביום למחרת התחילה מלחמת ששת הימים. שירתי בחיל הקשר כמפעילת טלפרינטר. בתום השירות, השתחררתי מהצבא בשנת 1969 הכרתי את בן זוגי והתחתנתי בשנת 1969. לאחר נישואינו עברנו לגור לבדנו, המשפחה שלנו נשארה אז בחולון. היינו זוג צעיר שהתמודד לבד עם הקשיים ועברנו לגור בדרום הארץ.

ערד הייתה אז עיר חדשה בצעירותה, אני עבדתי בתעשייה אווירית ובעלי, סבא של דנה, עבד בקמ"ג שבדימונה –  שם חיינו בערך 40 שנה. שני ילדיינו: עופר ועמית, נולדו בערד. שם הם למדו בבתי הספר, בתיכון, הם היו חברים בתנועת הנוער העובד והלומד. עם סיום הלימודים הם התגייסו לצבא ושירתו בצבא 25 שנה.

 מהאלבום המשפחתי

תמונה 3

החלום שלי….

החלום שלי הוא לראות את נכדותי ונכדיי גדלים ושמחים, לראות ותם מגשימים את מה שהן בוחרות ובוחרים לעשות כדי לרדוף אחר חלומותיהם וכדי להגשימם שילמדו וישכילו.

מרק עוף של סבתא

המתכון שלנו:

חומרים: שישה חלקי עוף שוקיים וגרונות של הודו, ארבעה קישואים, ארבעה גזרים, חצי דלעת, שני תפוחי אדמה, ארבעה גבעולי סלרי, שורש פטרוזיליה, חבילה כוסברה וחבילה שמיר.

תבלינים: שלש כפות אבקת מרק קנור וכף חו"ג

אופן ההכנה: לוקחים חלקי עוף: שוקיים וגרונות של הודו מניחים בסיר עם הירקות כמו: קישואים, גזרים, דלעת, תפוחי אדמה, סלרי, שורש פטרוזיליה, שמיר וכוסברה. לכסות את הכל במים, שיכסו את כל הרכיבים ואז כשהמים רותחים בסיר, אני מנמיכה את הלהבה ומוסיפה אבקת מרק עוף כמה כפות ומוסיפה תבלין של חו"ג. המשך הבישול בלהבה לא גבוהה בערך שעה וחצי. את הירק למרק: פטרוזליה, שמיר וכוסברה אני מוסיפה בחצי שעה האחרונה של הבישול.

נכדתי היקרה, יש לך אחיות צמחוניות שהן לא מוותרות על מרק העוף של סבתא, אז הם מוציאות את חלקי העוף. אנחנו מוסיפות לפעמים אטריות, קוסקוס או קנידאלך.

 

הזוית האישית

סבתא תמר השתתפה בתכנית בעבר עם שתי נכדותיה הבוגרות יותר, אחיותיה של דנה.

שנת 2016 – עם הנכדה רוני לוינסון והן העלו את הסיפור: "סבתא תמי מספרת על משפחתה ממקימי אבן יהודה"

שנת 2018 – עם הנכדה גלי לוינסון והן העלו את הסיפור: "סיפור חייה של סבתא תמי"

נכדה דנה: אני רוצה להודות לסבתא שלי שהסכימה להיות איתי בקשר הרב הדורי והיה לי מאוד כיף במפגשים ובמוזיאון אנו ואני אוהבת אותה מאוד.

סבתא תמר: דנה היא הבת הרביעית של בני הבכור עופר לכן נרתמתי להיות איתה בתהליך בקשר הרב דורי כדי להיות איתה שעתיים בשבוע קרובות ביחד.

 סבתא תמר ודנה בכתה בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 4

מילון

צועניה
סבתא שלי התחפשה לצוענייה כשהייתה ילדה. הצוענים הם עם נוודים, עם הנפוץ בעיקר באירופה, מזכירים קצת את העם הבדואי

ציטוטים

”דנה רוצה בוריקיטאס?“

הקשר הרב דורי