מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא תמי מספרת על משפחתה ממקימי אבן יהודה

סבתא תמי והנכדה רוני
סבתא תמי הוריה ואחיה
משפחתי הגיעה מרוסיה הלבנה הייתה ממקימי אבן יהודה

נולדתי בתל אביב בשנת 1949בבית חולים הדסה להורי לאה וצבי וכולדר ואח בשם מנחם. בילדותי גדלתי עם רוב משפחתי באבן יהודה כפר מול קדימה. רוב משפחתי שהגיע מרוסיה הלבנה הייתה ממקימי אבן יהודה.
 
בשנת 1956 עברנו לגור בחולון באותה שנה הייתה מלחמת סיני. עברנו לגור בחולון מכיוון שהנסיעה היום יומית של אבי לעבודה בתל אביב הייתה בזמן ההוא ארוכה כי הכבישים היו פחות נוחים.גדלתי בחולון, למדתי בבית ספר יסודי על שם  שנקר. לצערי כשהייתי בכיתה ח' קרוב לחג פורים אבי שרכב על טוסטוס (אופנוע קל) רכב אחר הצהריים מתל אביב לחולון נהרג בתאונת דרכים. הוא נפגע ממשאית גדולה (מאוד).
 
עברתי ללמוד בפנימיה בתיכון בקיבוץ נחשונים קרוב לפתח תקוה. חזרתי לגור בחולון וללמוד בבית ספר למזכירות והנהלת חשבונות ביפו ליד הבית. בשנת 1964 הייתי בת 15.5 הכרתי את שמואל לוינסון במסיבה של החבר'ה ונהינו חברים ולימים נעשנו בעל ואישה והיום הסבא והסבתא של רוני.
בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים וגויסתי לצבא במהלך המלחמה. השתחררתי בשנת 1969. בנובמבר 1969 התחתנתי עם שמואל ועברנו לגור בערד. עבדתי בתעשיה אוירית בבאר שבע וכשנולד עופר בשנת 1970 (אבא של רוני) הפסקתי לעבוד כי לא רצינו שעופר יהיה "ילד מפתח"."ילד מפתח" היה כינוי לילד שבא הביתה לבדו, ההורים שלו בעבודה, אין מי שיפתח את הדלת, הוא לבד, וצריך לפתוח את הבית לבד עם מפתח.
 
לאחר שלוש שנים בשנת  1973, חודש וחצי לפני מלחמת יום כיפור, נולד אח לעופר (עמית). גרנו בדירה קטנה (68 מ"ר) בבית משותף, במרכז ערד. בשנת 1978 עברנו לגור בבית פרטי גדול בשכונת חצבים בערד. עופר ועמית למדו בבית ספר יסודי עופרים ובתיכון אורט ערד. עופר בני הבחור התגייס לצבא באוקטובר 88 לאחר טיול של חודשיים בארצות הברית איתי. עמית בני השני התגייס לצבא לאחר מלחמת המפרץ בשנת 91. אני, תמי עבדתי 30 שנה במלונות ים המלח שמתוכם 9 שנים ניהלתי מכירות מוצרי אהבה ים המלח.
 
גרנו בערד עד שנת 2005, אז עברנו לרעננה. בשמונה שנים האחרונות אנחנו גרים ברעננה בגלל שרצינו לגור קרוב לילדים ולנכדים שגרים בקדימה.
 
משוב של רוני על תכנית הקשר הרב דורי
תודות: לסבתי תמי שהקדישה רבות מזמנה לשתפני בסיפורים מרתקים מעברה, לבני משפחתי שעזרו ונרתמו     לתיעוד הסיפור והכנת המצגת, התמונות וחומרי התיעוד. לאיילת ולילך  המורות המובילות, על ההזדמנות המקסימה להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי. תכנית זו  אפשרה לי להכיר עוד יותר את בני המשפחה שלי.
 
העשרה
מלחמת סיני: "מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" – ?????????? ???????????) היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר".
בריטניה וצרפת יזמו את המלחמה, וישראל נגררה אליה במידה רבה, אף שבסופו של דבר זכתה בהישגים צבאיים משמעותיים. מקור הכינוי "מבצע קדש" ביישוב הקדום קדש ברנע, שהיה עיר מקראית בגבולה הדרומי של ארץ ישראל (על גבול סיני), ממנה שלח משה, על פי המסופר בספר במדבר, את המרגלים לתור את ארץ כנען". ויקיפדיה
 
תכנית הקשר הרב דורי, 2013
מורה מובילה לילך פרץ , מדריכה יישובית איילת שחק   

מילון

מלחמת סיני
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", ובערבית ידועה בשם "התוקפנות המשולשת" - ?????????? ???????????) היא מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש. במקביל למערכה הישראלית ניהלו בריטניה וצרפת במשותף מבצע להשתלטות על תעלת סואץ, שנודע בשם "מבצע מוסקטר". בריטניה וצרפת יזמו את המלחמה, וישראל נגררה אליה במידה רבה, אף שבסופו של דבר זכתה בהישגים צבאיים משמעותיים. מקור הכינוי "מבצע קדש" ביישוב הקדום קדש ברנע, שהיה עיר מקראית בגבולה הדרומי של ארץ ישראל (על גבול סיני), ממנה שלח משה, על פי המסופר בספר במדבר, את המרגלים לתור את ארץ כנען.

ציטוטים

”תודה לסבתי תמי שהקדישה רבות מזמנה לשתפני בסיפורים מרתקים מעברה“

הקשר הרב דורי