מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא זיאד סעדי מקים אתר הנצחה ללוחם הבדואי

סבא זיאד ולין
סבא זיאד בצעירותו
סבא מדליק משואה ביום העצמאות 2005

סבי זיאד סאלח סעדי, נולד בתאריך 16.6.1958 לשבט "משאייח סעדיה", ומתגורר בכפר בוסמת טבעון.

הוא נשוי ואב לשלוש בנות, משפחתו ידועה ומפורסמת, בקרב בני השבטים האחרים, והם ידועים כאנשי מסורת אמונה ודת, עשיית צדק ומשפט וקבלת אורחים.

בני המשפחה היו מנהיגי השבט ותואר המוכתר  (מנהיג השבט) היה מקרבם. משפחת סבי היא משפחה בדואית המונה שלושה אחים 'דודים" ושבע אחיות "דודות" .

מילדותו היה סבי בקיא במנהגים ובמסורת, ורכישת השכלה היה בעדיפות ראשונה אצל המשפחה מאז ומעולם. לכן כינו אותם אנשי הספר. סבי למד בבי"ס ממלכתי יסודי בסמת טבעון. את לימודיו התיכונים  למד בבי"ס עירוני א' בחיפה. לאחר סיום לימודיו התגייס למשטרת ישראל, למודיעין. במסגרת שירותו עבר בהצלחה רבה קורסים והכשרות, ותקופת שירותו הייתה מאתגרת.

סבי למד תקשורת באוניברסיטת חיפה, הוראת נהיגה בשלוחת הטכניון בחיפה, ומנהל מקצועי בהוראת הנהיגה.

בשנת 1983 התחתן עם מרים סעדי ונולדו להם שלוש בנות, אמי ושתי דודות, ויש להם שבעה נכדים.

לאחר שירותו הביטחוני היה סבי מנהל מקצועי, של בית ספר לנהיגה, וכיום הוא מנהל אתר ההנצחה הממלכתי, לזכר החללים הבדואים שנפלו. הוא מכהן כיושב ראש הנהלת "יד לבנים" הבדואים.

סבי בן למשפחה שכולה אביו (סבא רבא) נהרג בתקרית עם מחבלים בשנת 1972. כאשר היה קצין במשמר הגבול. סבא יזם ופעל להקים אתר הנצחה ממלכתי לזכר החללים הבדואים, שנפלו במערכת ישראל. בשנת 1993 האנדרטה נחנכה ע"י ראש הממשלה ושר הביטחון המנוח יצחק רבין ז"ל .

בשנת 2002 בנה את בית "יד לבנים הבדואים" באתר ההנצחה, בית אשר משמש מוסד להנצחה, ולרווחת בני המשפחות השכולות, ומעלה לרגל את כלל תושבי המדינה .

בשנת 2005 סבי נבחר להדליק משואה לרגל יום העצמאות. על תרומתו להתנדבות לחברה סיוע ועזרה לנזקקים. בשנת 2007 הוענק לסבי אות המופת על כך שיש לו יכולות לסייע לאחרים .

בשנת 1997 סבי כתב ספר "לזכרם" על קורות החיים של הנופלים, בעברית ובערבית בהוצאות משרד הביטחון. בשנת  1999 סבי דאג להוציא בול דואר לזכר החללים הבדואים. כמו כן בשנת 1999 דאג להקים מורשת קרב, ומורשת הבדואים באתר ההנצחה הממלכתי לבדואים.

כיום סבי מקדיש את זמנו למען החברה בישראל, למען קידום האוכלוסייה הבדואית, וערך ההתנדבות אצלו מקודש והוא עוזר לזולת ומסייע לנזקקים.

 סבא זיאד סעדי – סיפור נוסף של הסבא זיאד סעדי שתועד על ידי נכדו סאם ג'ואמיס בבית ספר יחד בגבעת אלה ב שנת 2020.

הזווית האישית

לין: נהנתי ממש לשמוע את סיפור העבר החשוב של סבא שלי.

סבא זיאד סעדי :השתתפתי בכל המפגשים של הקשר הרב דורי. המפגשים היו סוג של חוויה וזמן איכות עם הנכדה האהובה. הערכתי מאוד את ההכנות והנושאים שדנו בהם בקבוצות. בהנחייתו והובלתו של המורה המחנך של הכיתה, אשר באומנות נדירה מצליח להעביר את המסרים לתלמידים, לסבים והסבתות. הוא לקח אותנו במנהרת הזמן להיזכר בזיכרונות, ולשתף את הנכדים והמשתתפים. האווירה הייתה נעימה ויחס המורים והמנהלת היו נהדרים. תודה.

מילון

אנדרטת הלוחם הבדואי
אנדרטת הלוחם הבדואי נמצאת לצד כביש 77 כקילומטר צפונית למחלף המוביל. שמות הנופלים חקוקים על אבני זיכרון לבנות במרכז האתר. מדי שנה, ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, מתקיים במקום טקס ממלכתי - צבאי. ו(יקיפדיה)

ציטוטים

”מילדותו היה סבי בקיא במנהגים ובמסורת, ורכישת השכלה היה בעדיפות ראשונה במשפחה מאז ומעולם. לכן כינו אותם אנשי הספר“

הקשר הרב דורי