מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חלום בהמשכים

נעמה וסבא עם תחילת תוכנית הקשר הרב דורי
ביקור ראש הממשלה יצחק רבין ביחידה 8200
לאחר שנות דור הבנתי - החלום שלי היה חלומם של הורי

שמי חנן גפן, זוהי הפעם השלישית בה אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר יגאל אלון וזהו סיפור התיעוד השלישי שאני זוכה לעשות.

ובאופן מופלא למדתי גם אני וקשרתי קצוות של חוטים שלא עשיתי בעבר.

נולדתי בחול כשנתיים לאחר תום מלחמת העולם השנייה, וכשהייתי בן שנתיים עליתי עם הורי לארץ, מיד עם תום מלחמת העצמאות.

ליוויתי את הורי כילד קטן בשלבי הקליטה שלהם בארץ. באותה התקופה הקשבתי לשיחות בהונגרית של הורי וחבריהם. הם דיברו רבות על השואה. אז לא הבנתי את שעברו. אולם המילים "מחנה ריכוז", "לאגר", ו" ניספה", חזרו ונישנו.

כילד וכנער במושב בצרה זכיתי לחיים מלאים ומעשירים. רק לאחר הרבה שנים, כשהייתי כבר סבא – הבנתי את ההקרבה הגדולה והמאמץ שעשו הורי כדי לאפשר לי חיים אלה. הם הצניעו את הקשיים היומיומיים והסתירו מאיתנו ככל שיכלו את הזיכרונות הקשים מתקופת השואה, הם ליוו אותם יום יום.

סיימתי תיכון בכפר סבא והתגייסתי לצבא. התחלתי את הפרק השני של חיי.

את מלחמת ששת הימים עברתי כקצין בשירות סדיר. לאחר לימודי המשכתי בשירות צבאי מאתגר. ניתנה לי הזכות לשרת במשך למעלה משלושה עשורים.

הייתי עד ושותף לתהליכים מרכזיים שעברו על המדינה, כמו מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים, והתמודדות עם גלי טרור. זכיתי לפגוש את מנהיגי הצבא והמדינה ולבסוף פיקדתי על אחת מיחידות המודיעין המרכזיות. הורי היו גאים מאד במסלול שבחרתי. בשבילם התגשם חלום אותו לא העזו לחלום. זכיתי גם ליצג את המדינה כנספח צבאי בסין.

 נספח צבאי בסין

תמונה 1

זכיתי להכיר בצבא את עם ישראל מכל קצוות הארץ, אלפי אנשים שבאו לתרום למדינה.

לאחר שחרורי וכשהתאפשר לי לבקר בסלובקיה, הצטרפתי לאמי לביקור בעיירת הולדתי, שמעתי משכנים גויים על המשפחה היהודייה שחיה ביניהם, על סבי, רופא העיירה, שעזר ליולדות ולנזקקים אחרים והיה הכתובת הרפואית היחידה בכל הסביבה.

תעודת הרופא של סבי, רופא העיירה בסלובקיה – 1914

תמונה 2

זכיתי, לא רבים מבני הדור השני של ניצולי השואה הצליחו למצוא מכירים או עדים לחיי הוריהם שם.

הפרק השלישי של חיי, לא פחות חשוב משני הפרקים הקודמים – אצלי הוא נקרא הגיל השלישי, אבל באמת הוא יותר הדור השלישי, הדור של הנכדים.

האתגר שלנו, בגיל השלישי, הוא להתמודד עם העולם החדש שבו הנכדים חיים. סרטים, רשתות חברתיות, שיתופיות, קשרים מיידיים. להשתמש בצורה חכמה בכל האמצעים שהקדמה מאפשרת, להבין את השפה הקצרה, מעוטת ההברות. השינוי שהם חווים הוא הרבה יותר גדול מכל השינויים שחווינו, או שהתרחשו אי פעם בהיסטוריה. העולם של הנכדים הוא הרבה יותר עשיר ומפתח מהעולם שבו אנו חיינו. הם עוזרים לנו להשתלב בעולם הזה.

צוואתה של אמי, סבתא רבתא של נעמה, מצורפת בסוף הסרטון. לשמור על ארצנו, כי יש לנו רק ארץ אחת!

חלום בהמשכים

הזוית האישית

חנן גפן: נהניתי לבלות עם נכדתי וחבריה בסיורים ובהעלאת הזיכרונות. אני מקווה כי הצלחתי להעביר לה את שורשי המשפחה ותפקידה לעבירם הלאה.

 הנכדה נעמה: נהניתי לבלות עם סבא ולמדתי ממנו על הצבא. אני מאחלת לו הרבה שנים של בריאות.

קישורים לסיפורי התיעוד של סבא חנן גפן:

2014 – עם נכדתי עפרי ריטר – אני כגשר בין הגולה לבין החיים החדשים בארץ

2016 – עם נכדתי יעל ריטר – אורח ואורך חיים.

מילון

לאגר
מחנה ריכוז. זה המונח בו השתמשו הורי כשדיברו על אושוויץ.

בצרה - מושב
היישוב הוקם בשנת 1946, על ידי חברת רסקו עבור חיילים משוחררים מהצבא הבריטי. שמו של היישוב לקוח משם העיר בצרה שבעיראק, בה נלחמו המייסדים במדי הצבא הבריטי. בשנותיו הראשונות היה יישוב חקלאי שיתופי. עם הקמת המדינה בשנת 1948 הפך למושב עובדים במתכונת של אגודה שיתופית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יש לנו רק ארץ אחת“

הקשר הרב דורי