מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אורח ואורך חיים

תמונה שלי ושל סבא שלי
סבא שלי אוסף ביצים
תרומת השינוי באורך החיים ותוחלת החיים לחיינו

אומר כי הדבר החשוב ביותר שהוא חזה בחייו הוא השינוי באורח ואורך החיים.

לדעתו, המורשת החשובה ביותר שהוא יוכל להנחיל לי, היא הבנת השינוי הגדול שהתרחש והשפעתו על חיינו.
מעולם לאורך ההיסטוריה שאנחנו מכירים לא התרחש שינוי כל כך מהיר וכל כך מקיף. בדרך כלל שינויים התרחשו בצורה הדרגתית ולכן קל היה להסתגל עליהם. כדי להמחיש שינויים אלה שאנחנו נמצאים בעיצומם הסתכלנו על שני תחומי השתנות: אורח החיים בחנו איך אנשים בתחילת המאה שעברה דימינו את השינויים ומה קרה ולא קרה.

אנשים לא חשבו על טלפון, מחשב או טלוויזיה שהם כל כך מרכזיים בחיינו

אורך (תוחלת) החיים בשנים האחרונות הואץ קצב גידול תוחלת החיים. סבא דיבר על תוחלת חיים. למדנו ביחד כי במאה ה-19,לפני כ-200 שנה, התוחלת הייתה 50 שנה. מאה שנה לאחר מכן תוחלת החיים גדלה ל-65 והיום תוחלת החיים מגיעה ל-80.
תוחלת החיים גדלה עם השנים כל השינויים האלה מחייבים אותנו להשתנות גם. ואת זה הלכנו לבדוק ביחד. למדנו על חשיבות הספורט לקיום חיים בריאים וארוכים ומלאי פעילות. למדנו שספורט מוריד אחוזים של מחלת הסרטן, התקף לב, סכרת, שומן ועוד.
 תמונה שלי ושל סבא שלי רוכבים על אפניים
תמונה 1
סבא שלי ביקש ממני להפגש עם אנשים שהבינו שהם צריכים לעשות שינוי חשוב בחייהם ולהתאים אותם לשינויים. הם בחרו לעשות ספורט כמו רכיבה על אופניים.
העשרה
תוחלת החיים: "תוחלת החיים היא מדד סטטיסטי לתוחלת (תוחלת היא מושג דומה לממוצע) של הזמן הנותר לפרטים חיים מקבוצה נתונה להישאר בחיים. מאחר שאין אפשרות לחשב את תוחלת החיים עצמה (כלומר, הזמן הממוצע שנותר לפרט לחיות בעתיד) אלא רק האומדן של תוחלת החיים, נהוג לכנות לשם קיצור גם את אומדן תוחלת החיים בשם תוחלת חיים. בשימוש נפוץ של המושג "תוחלת חיים", הכוונה היא לזמן הממוצע הנותר לחיות מרגע הלידה".
תשע"ו
קישור לסיפורו הנוסף של סבא נן גפן, שהשתתף בתכנית, בפעם השלישית, 2023 עם נכדתו נעמה  ויחד תיעדו את סיפורו: חלום בהמשכים.

מילון

אורח חיים
האופן שבו אנו מנהלים את חיינו בכל הקשור לתזונה וספורט

תוחלת החיים
תוחלת החיים היא מדד סטטיסטי לתוחלת (תוחלת היא מושג דומה לממוצע) של הזמן הנותר לפרטים חיים מקבוצה נתונה להישאר בחיים. מאחר שאין אפשרות לחשב את תוחלת החיים עצמה (כלומר, הזמן הממוצע שנותר לפרט לחיות בעתיד) אלא רק האומדן של תוחלת החיים, נהוג לכנות לשם קיצור גם את אומדן תוחלת החיים בשם תוחלת חיים. בשימוש נפוץ של המושג "תוחלת חיים", הכוונה היא לזמן הממוצע הנותר לחיות מרגע הלידה.

ציטוטים

”"פעילות גופנית סדירה היא ערובה לחיים ארוכים ומאושרים" “

”סבא שלי אומר כי הדבר החשוב ביותר שהוא חזה בחייו הוא השינוי באורח ואורך החיים. “

הקשר הרב דורי