מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ההכרות של סבתא דינה עם סבא יצחק

סבתא דינה בעשור האחרון
סבתא דינה זייד
סבתי מספרת על מהלך חייה ועל עבודתה עם ילדים

שמי מילה ואני לומדת בכיתה יא'. השנה, במסגרת מעורבות חברתית בבית הספר, החלטתי להתנדב ולהשתתף בתוכנית התיעודית של הקשר הרב דורי. במסגרת התוכנית, החלטתי לתעד את סיפורה של סבתי, דינה זייד.

דינה זייד, סבתא שלי, נולדה בכפר סבא בשנת 1928.

במהלך התיעוד, אתמקד בתקופה בה פגשה את סבי ז"ל, יצחק זייד, שבעתיד יהיה בעלה.

סבתי למדה בכפר הנוער מאיר שפיה, "מֵאִיר שְׁפֵיָה הוא כפר נוער ליד זכרון יעקב בצדה הצפוני של דרך ואדי מילק. הוא הוקם בשנת 1891 כמושבת בת של זכרון יעקב הקרובה, בשם "מאיר שפיה": "מאיר" על שם מאיר (אנשל) רוטשילד, סבו של הברון רוטשילד ואבי בית רוטשילד, ו"שפיה" בעקבות השם הערבי של המקום." (ויקיפדיה).

לאחר סיום הלימודים שם, היא הצטרפה לפלמ"ח בהכשרת דגניה ב'. במהלך ההכשרה, סבי היה המפקד של סבתא שלי, והיא בלטה לו במיוחד מכל מי שהוא פיקד עליו, וגם הוא מצא חן בעיניה.

הם הכירו שם ומאז, נשארו ביחד לתמיד.

ביום העצמאות השני למדינת ישראל, שנת 1949, שיכלה את אחיה ראובן, לוחם גבעתי שנפל בקרב באזור בית גוברין.

לאחר שנישאו, סבתי וסבי עברו לגור בנתניה, בה היא מתגוררת עד היום.

סבתי בחייה עבדה והתנדבה בגני ילדים, התנדבה בעמותות שונות ורבות ותרמה לקהילה שמסביבה במהלך כל חייה.

על כל אלה החליטה הוועדה להעניק לסבתי, דינה, את עיטור "יקירת העיר" של נתניה.

 יקירת העיר נתניה

תמונה 1

מתוך אתר עיריית נתניה – מורשת נתניה

"דינה זייד ילידת כפר סבא, ישראל. 

שנות ילדותה עברו בצל המאורעות של שנות 1936-8. למדה בכפר הנוער מאיר שפיה ועם סיום לימודיה הצטרפה לפלמ"ח בהכשרת דגניה ב', שם הכירה את בעלה. ביום העצמאות השני לישראל שכלה את אחיה ראובן, לוחם גבעתי שנפל בקרב באזור בית גוברין. יחד עם בעלה ששרת בצבא הקבע, נדדו למקומות שונים בעקבות תפקידיו וב-1954 התיישבו בנתניה בה מתגוררת עד היום.

שנים רבות עבדה כמנהלת מעון מאירוביץ של נעמת. עם פרישתה לגמלאות ב-1988 החלה בפעילות ציבורית התנדבותית. היום מייצגת את הגמלאיות של נעמת בוועד הארצי. מסיעת, במשך שנים לילדי עולים חדשים בבי"ס בארי, הן בהוראת העברית והן בהכרת חיי הארץ ומורשתה, על כך זכתה לתעודות הוקרה מבית הספר. מכהנת כחברת ועד ההורים והאחים השכולים בארגון יד לבנים המקומי והארצי. שופטת במסגרת המועצה לארץ ישראל יפה מזה כ- 15 שנה. מתנדבת באגודה למלחמה בסרטן, על פועלה זכתה בתעודת הוקרה.

סייעה רבות בוועד למען החייל בתקופת מלחמת המפרץ ועל כך זכתה בתעודת הוקרה מטעם מפקד נפת נתניה בהג"א.

על כל אלה החליטה הוועדה להעניק לגב' זייד דינה את עיטור "יקירת העיר"."

הזוית האישית

מילה זייד: בחרתי לספר את סיפורה של סבתי מכיוון שהיא תופסת מקום גדול וחשוב בחיי. אני פוגשת אותה בכל שבוע והיא תמיד מעוררת בי השראה. עבור המשפחה, היא ראש המשפחה. תמיד היה לה את הלב הגדול ביותר שאנשים יודעים, והיא בן האדם הכי טוב ונחמד שאני מכירה, כל מעשה שלה הוא בכדי לעזור לאחר ולעולם לא בשביל לפגוע. סבתא שלי חשובה לי ביותר והתעניינתי במהלך התיעוד להעמיק בסיפור חייה, במיוחד על סיפור פגישתה עם סבי, יצחק זייד.

את סיפורו של סבי, יצחק זייד, תיעדתי בשנה שעברה, 2021,  "יצחק זייד איש צבא"

מילון

יקיר העיר
תֹּאַר כָּבוֹד בְּכַמָּה מֵעָרֵי יִשְׂרָאֵל לְאֶזְרָחִים שֶׁהִצְטַיְּנוּ בִּפְעִילוּת בִּתְחוּמִים שׁוֹנִים (כַּלְכָּלָה, תַּרְבּוּת וְכַיוֹ"בּ) לְטוֹבַת הָעִיר.

מאיר שפיה
מֵאִיר שְׁפֵיָה הוא כפר נוער ליד זכרון יעקב בצדה הצפוני של דרך ואדי מילק. הוא הוקם בשנת 1891 כמושבת בת של זכרון יעקב הקרובה, בשם "מאיר שפיה": "מאיר" על שם מאיר (אנשל) רוטשילד, סבו של הברון רוטשילד ואבי בית רוטשילד, ו"שפיה" בעקבות השם הערבי של המקום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תמיד היה לה את הלב הגדול ביותר שאנשים יודעים. “

”היא האדם הכי טוב ונחמד שאני מכירה, כל מעשה שלה הוא בכדי לעזור לאחר.“

הקשר הרב דורי