מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

יצחק זייד איש צבא

יצחק זייד
יצחק זייד בתקופת הפלמ"ח
השירות הצבאי

סבי, יצחק זייד ז"ל היה איש צבא ומשפחה, הוא נפטר ב – 9 באפריל 2013, תיעוד זה מוקדש לזכרו.

יצחק נולד בשנת 1928 בחיפה, שם גם גדל. בגיל 14 הצטרף לגדנ"ע ובשנת 1944 התגייס לפלמ"ח כחלק מקבוצת נערים שקיבלה אישור מיוחד מיגאל אלון בעקבות גילם הצעיר.

יצחק עבר אימונים בקיבוץ איילת השחר ולאחר מכן הוצב בגבעת חיים כחלק מפלוגה ה' של הגדוד השני של הפלמ"ח, הוא סיים קורס מ"כים בג'וערה בפיקודו של יצחק רבין ובנוסך לכך, השתתף בפעולות הורדת מעפילים בחוף שפיים ובקיסריה, בפיצוץ תחנת הרדאר על הכרמל ובתפקידי הדרכה.

בשנת 1946 הוא עבר לפלוגה ו' מהגדוד השלישי, והשתתף בפיצוץ גשר מטולה צפון מערב. בפעולה הזו נקבע לו הכינוי "משי".

לאחר קורס מפקדי מחלקות יצחק מונה למ"מ במחלקת דגניה ב' בפלוגה ג' של הגדוד השלישי ועסק באבטחת יישובים וצירים בגליל העליון ובהגנה על משגב עם במלחמת העצמאות. עם הקמת חטיבת עודד הוא הצטרף אליה והשתתף במבצע חירם.

לאחר המלחמה עבר לשרת כמפקד פלוגה בגדוד 12 בחטיבת גולני ונטל חלק בקרב תל מוטילה. הוא פיקד על יחידה בנח"ל והדריך בקורס מפקדי פלוגות בשנים 1954‏-1955. במלחמת סיני היה סגן מפקד גדוד חי"ר, ואחר כך קצין אג"ם חטיבתי.

בשנים 1962-1963 פיקד על בסיס ההדרכה המרכזי לטירונים ובהמשך הדריך במכללה הבין-זרועית לפיקוד ולמטה.

במלחמת ששת הימים היה סגן מפקד חטיבת יפתח והשתתף בקרבות כיבוש רצועת עזה. הוא יצא בשליחות מערכת הביטחון לסינגפור וסייע בהקמת חיל הרגלים של הצבא המקומי. בשובו הוא מונה לסגן מפקד חטיבת הבקעה ובהמשך שירת כמפקד מחוז חיפה.

ביולי 1974 מונה לראש הג"א וב-1977 היה לראשון קציני חיל ראשיים להג"א והגמ"ר (קחל"ר), חיל שהוקם ואיחד את מערך ההגנה האזרחית עם מערך ההגנה המרחבית. בספטמבר 1979 סיים את תפקידו ויצא ללימודים, וב-1980 השתחרר משירות הקבע.

 

סבא יצחק זייד מספר לאבי את תולדות המשפחה (תיעוד מ10.06.2011 – יוטיוב)

הזוית האישית

מילה: בחרתי לתעד את סיפורו של סבי, יצחק, מכיוון שלדעתי הוא דמות להערצה, הוא היה בן אדם שקדן וחרוץ,  שהשקיע חלק דומיננטי מחייו לצבא, דבר שמראה על נאמנותו ומסירותו לדברים שהיו חשובים לו והוא אהב. במהלך תהליך התיעוד למדתי רבות על סבי יצחק ופרקים חשובים בהסטוריה של עם ישראל בהם הוא לקח חלק במסגרת תפקידין הרבים בצבא ההגנה לישראל.

בתהליך העבודה, העמקתי את מיומנויות הכתיבה שלי ונתרמתי בנוסף להכרת סיפורו של סבי, הכרת פרקי הסטורי של מדינת ישראל ותובנות שונות על נושאים שונים.

יצחק זייד ז"ל נפטר ב-9 לאפריל 2013 – יהי זכרו מבורך לעד!

ניתן לקרוא בהרחבה את קורותיו בערך יצחק זייד באתר הויקיפדיה.

סיפור זה תועד במסגרת יוזמת המעורבות החברתית – "דורות", בשיתוף מינהל חברה ונוער ותכנית הקשר הרב דורי.

בשנת 2022, השתתפה מילה בתכנית הקשר רב דורי בפעם השנייה ותיעדה את הסיפור של סבתא דינה זייד: "ההכרות של סבתא דינה עם סבא יצחק"

מילון

יצחק זייד
יצחק זייד (1 ביולי 1928 - 9 באפריל 2013) היה קצין צה"ל בדרגת תת-אלוף, שירת כראש הג"א וקצין חיל ראשי להג"א והגמ"ר הראשון. (ויקיפדיה)

יגאל אלון
יגאל אלון (פַּיְיקוֹביץ') (10 באוקטובר 1918, ד' בחשוון, תרע"ט – 29 בפברואר 1980, י"ב באדר, תש"ם) היה איש צבא ופוליטיקאי ישראלי, שהיה מפקד הפלמ"ח, מראשי צה"ל במלחמת העצמאות בדרגת אלוף, מראשי מפלגת העבודה, ראש ממשלת ישראל בפועל במשך 19 יום, חבר הכנסת, סגן ראש הממשלה ושר בממשלות ישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הוא השתתף בפיצוץ גשר מטולה ובפעולה הזו נקבע לו הכינוי "משי".“

הקשר הרב דורי