מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ביטוי של אידיאולוגיה בספר לימוד מברה"מ

כריכת הספר
איור של לנין בתוך דף נבחר בספר
"תרגילי שפה לדוגמא": ספר לימוד של שפת היידיש, ברה"מ, 1936

כחלק מעבודה שוטפת במוזיאון אנו – מוזיאון העם היהודי, הגיע לידי  רימה אוסמנוב, רכזת תכניות במוזיאון, ספר לימוד של שפת היידיש משנת 1936, ברה"מ. כותר: "שפראכ געניטונגעג", משמעו – תרגילי שפה לדוגמא. אנו מתעדים את הספר במאגר המורשת של תכנית הקשר הרב דורי, כדוגמא לביטוי אידיאולוגיה כמסגרת לימוד וחינוך, כפי שמתבטא במקרה זה.

1936 בברית המועצות הייתה שנה בה נחגגה השנה ה-19 למהפכת אוקטובר. מהפכת אוקטובר (ברוסית: Октябрьская революция), הידועה גם כמהפכה הבולשביקית, היא מהפכה שהתחוללה ברוסיה בין 24 ל-25 באוקטובר 1917 (על פי הלוח היוליאני שהיה בשימוש ברוסיה באותה עת; 7 בנובמבר על פי הלוח הגרגוריאני הנוכחי). במהפכה זו הפילו הבולשביקים בראשות ולדימיר איליץ' לנין את ממשלת אלכסנדר קרנסקי. מהפכת אוקטובר הביאה להקמת שלטון קומוניסטי בברית המועצות, שהתקיים עד 1991. באותה שנה, מעשית, יוסיף סטלין בתפקיד המזכיר של המפלגה הבולשביקית מרכז בידיו את השלטון במדינה. (ויקיפדיה).

נקודה מעניינת בהקשר זה, היא שביידיש הסובייטית, כתיב השפה עצמה שונה בשל אידאולוגיה: הניסיון המקיף ביותר נעשה בברית המועצות. השלטונות והאינטליגנציה היהודית קיוו ליצור דגם חדש של זהות יהודית המתבססת על יידיש וערכים סוציאליסטיים ודחיקת הדת, השפה העברית והציונות כחלקים מזהים של יהודי ברית המועצות. כחלק מדיכויה, נעקר הרכיב העברי מתוך היידיש בברית המועצות. כך נכתבה "היידיש הסובייטית" ללא אותיות סופיות מיוחדות (מנצפ"ך), ומילים עבריות נכתבו בכתיבה היידית הפונטית, ולא כפי שנכתבו בעברית (למשל "כאַווער" במקום "חבר"). (ויקיפדיה, ערך: "יידישיזם")

הספר התקבל מאת סימונה פליישר, מורה בבית ספר יהודי בעיר סמרה, רוסיה. הספר הוא ירושה שקיבלה מאביה, בנימין אוסוויצר Osvizher, שהיה בן כיתתו של עקיבא פייננסקי (לקריאת הסיפור אודות עקיבא פייננסקי באנגלית ורוסית לחצו על הקישור). סימונה פליישר עובדת בשיתוף פעולה מול מוזיאון אנו במשך שנים בהקשר לפרויקטים שונים. עקיבא פייננסקי היה חבר משפחתה: פייננסקי ואבא של סימונה למדו באותה כיתה בבית ספר יהודי בסמרה ולמדו יידיש לפי ספר הלימוד הזה.

דפים נבחרים מן הספר

תמונה 1

——

תמונה 2

הזוית האישית

הסיפור פורסם במאגר המורשת על ידי צוות תכנית הקשר הרב דורי בשיתוף פעולה עם רימה אוסמנוב, רכזת תכניות במוזיאון אנו – מוזיאון העם היהודי.

מילון

יוסיף סטלין
יוסיף ויסריונוביץ' סטלין (ברוסית: Иосиф Виссарионович Cталин, בשמו בלידה יוסיף ויסריונוביץ' ג'וגאשווילי, ‏18 בדצמבר 1878‏ – 5 במרץ 1953), נודע בכינויו סטלין (ברוסית: Сталин, "איש הפלדה"), היה מנהיג ומדינאי סובייטי ממוצא גאורגי ושליטה השני של ברית המועצות. סטלין נבחר למזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות ב-1922, חרף המלצותיו של לנין, שהעדיף את טרוצקי על פניו. לאחר מותו של לנין ב-1924 ועד סוף שנות ה-20 סטלין חיזק בהדרגה את מעמדו כשליט יחיד של ברית המועצות, והנהיג את המפלגה הקומוניסטית ואת המדינה הסובייטית עד יום מותו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ביידיש הסובייטית, כתיב השפה עצמה שונה בשל אידאולוגיה: הניסיון המקיף ביותר נעשה בברית המועצות“

הקשר הרב דורי