מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לאחר מלחמת ששת הימים עליתי לישראל

אני וסבא שלי אלברט
מהאלבום של סבא אלברט
סבא אלברט מספר לליאור על עלייתו לישראל מטורקיה

שמי ליאור אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר יחד עם סבא שלי, אלברט יפה. סבא אלברט נולד בשנת 1948 בטורקיה בעיר הבירה איסטנבול. הוא עלה לישראל בשנת 1969. במפגשים שלנו סבא סיפר לי  מזיכרונותיו ויחד תיעדנו את סיפורו.

 תמונה משפחתית מן העבר – מאלבומו של סבא אלברט

תמונה 1

 סבא אלברט מספר לליאור:

נולדתי בטורקיה בעיר איסטנבול ושם עברה עלי ילדותי וימי נעורי. לישראל הגעתי בפעם הראשונה כתייר, כשהייתי נער טיילתי עם ההורים שלי בארץ ישראל. אני זוכר את הטיול הזה היטב, כי ידעתי שארץ ישראל היא הארץ של היהודים ובתור יהודים אנחנו צריכים לגור פה. טיילתי בהרבה מקומות בארץ: בתל אביב ובעיר הבירה ירושלים וגם בצפון, נסענו לכינרת ולגליל.

את הטיול לירושלים, אני זוכר במיוחד, באותה תקופה שטיילתי בירושלים הכותל המערבי עדיין לא היה בידי ישראל ולכן ראיתי רק את חומות העיר העתיקה ולא את הכותל המערבי.

בתום הטיול בישראל חזרנו לביתנו בטורקיה, רק לאחר מספר שנים התחוללה בישראל מלחמת ששת הימים, שנמשכה מתאריך 5 ביוני עד 10 ביוני 1967. הקרב על ירושלים היה הקשה מכולם ונמשך שלושה ימים. בסיומה של המלחמה, ישראל כבשה את הכותל המערבי ואת הגולן.

העלייה לישראל

לאחר מלחמת ששת הימים, החלטתי שאני עולה לארץ לישראל וממשיך את הלימודים שלי באוניברסיטה בישראל בטכניון. בשנת 1969 עליתי לישראל יחד עם משפחתי: עם ההורים שלי ואחותי. את לימודי התחלתי כבר בטורקיה והמשכתי אותם פה בישראל, בטכניון – "מכון הטכנולוגי לישראל" בחיפה.

לאחר סיום הלימודים בטכניון, הכרתי את אשתי והקמנו את המשפחה שלנו.

הזוית האישית

הנכד ליאור: השתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי, יחד עם סבא שלי אלברט. אחותי התאומה דניאל, השתתפנ אף היא בתכנית יחד עם סבתא מרים והן העלו את סיפור בחירתה של סבתא מרים במקצוע אחות מיילדת: "למה בחרתי להיות אחות בבית חולים"

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר יום 5 ביוני עד 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית ועוד. המלחמה הסתיימה בניצחון ישראלי. (ויקיפדיה)

הטכניון
הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל הוא אוניברסיטת מחקר ציבורית בחיפה המתמקדת בלימודי הנדסה ובמדעים מדויקים אך מלמדת גם רפואה ואדריכלות. הקמפוס הראשי של הטכניון ממוקם בנווה שאנן. בטכניון 18 פקולטות ויחידות אקדמיות. הטכניון הוא המוסד הוותיק בתחום המחקר הטכנולוגי בישראל ונחשב למוביל בתחום זה. הטכניון הוא אחד מהאוניברסיטאות הראשונות בישראל, יחד עם האוניברסיטה העברית בירושלים, כשהטכניון נפתח שבועיים לפני האוניברסיטה העברית בשנת 1925. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הכי כיף לחיות פה בישראל“

הקשר הרב דורי