מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מכאב לתקווה

נתן אברהם ולין בן ברוך
חיפה העיר בה גר נתן
נתן מספר על זיכרונותיו הקשים מתקופת השואה ועל עלייתו ארצה והקמת המשפחה

נשארנו לבדינו בבית, נשארנו ללא כל מכיוון שלא היה מי שיעבוד ויפרנס אותנו. בסופו של דבר אימי יצאה לעבוד כדי שיהיה לנו מה לאכול.

 מחנה העבודה בבוכנוואלד – ויקיפדיה

תמונה 1

יום אחד מצאתי לי אפרוח, קשרתי אותו לחוט ושיחקתי איתו כמו חבר, רק הבעיה היא שהאפרוח לא בדיוק היה שלי. לאחר מכן, שמתי לב לשכנה הנוצרייה שהייתה לי, שלא אהבה במיוחד יהודים. כאשר אביה הנוצרי הגיע לביתו, תפסה היא את האפרוח הקטן בחוט ואמרה לאביה:"תראה מה הוא עושה עם האפרוח שלך". לאחר מכן, הוא התקדם לכיווני והתחיל להרביץ לי, למרות שהוא עבד אצל הוריי! כשאימי חזרה גם היא מהעבודה, החליט השכן להרביץ גם לה. כמובן שהמכות השאירו לי ולאימי סימנים מאוד "יפים" בגוף.

בנוסף, היה לנו שכן גרמני ושמו היה אמיל. באחת הפעמים ששיחקתי עם חבריי החליט אמיל לבוא עם גרזן ולתקוע לי אותו בראש. כשהתחילו לקרות דברים יותר גרועים, הייתה לנו שכנה שהסתירה אותי את אימי ואת אחותי הקטנה במרתף שלה. יום יפה אחד אמרה לנו השכנה: "למה שהילדה הקטנה תהיה פה במרתף במקום להיות איתי בחוץ?" השכנה לקחת את אחותי איתה למעלה ואני ואימי נשארנו במרתף. השכנה יצאה להביא עצים לאח וכנראה ששכחה לסגור אחריה את דלת הכניסה של הבית. אחותי ראתה את דלת הכניסה פתוחה והחליטה לצאת. אחותי הקטנה נתקלה בנאצי אשר גר בבית מעבר לכביש, השכנה רצה לכיוונם ואמרה לו שזאת הבת שלה ושלא תפגע בה. הנאצי השיב לה: "זאת לא ביתך, את מסתירה מישהו", ובלי לחשוב פעמיים הרג את אחותי. ככה חייתי עד שהגיע היום המאושר שאבי חזר הביתה ממחנות העבודה.

כשהייתי בן 14 הוריי החליטו לעלות לישראל. בשנת 1951 הגענו לישראל. בשנת 1954 עברתי לגור בחיפה.

אבל בתור ילד שעבר את השואה הזיכרונות לא נעלמים אף פעם, כל מה שהיה שלי-לא היה שלי. אסרו עליי להסתובב בביתי, בחצר הבית שלי…

בשנת 1960 הכרתי את אשתי. הכרנו דרך בת דודתה. כשהיינו צעירים היינו יוצאים להצגות, מופעים כל החברים. כאשר אחת הבנות התעקשה להביא את חברתה שתצא איתנו גם, הסכמנו. ברגע שראיתי אותה, הוקסמתי. התנהגותה הנעימה, יופייה המשגע, פשוט משגעת. החלטתי, אני רוצה שהיא תהיה אשתי! הזמנתי אותה "לדייט" והיום אנחנו נשואים.

יש לנו שתי בנות מקסימות, אחת גרה בתל אביב והשנייה גרה בארה"ב.

 העשרה

מחנה עבודה: "הוא השם שנתנו הנאצים למתקן כליאה המיועד לניצול בכפייה של כוח עבודה למטרות שונות, ואף לרצח המוני באמצעות עבודה. מחנות עבודה שימשו את גרמניה הנאצית ובעלות בריתה במהלך מלחמת העולם השנייה בתקופת השואה כחלק מן הפתרון הסופי. מחנות העבודה שהקימו הנאצים ובני בריתם שימשו לייצור של כלי נשק, תפירת מדים ונעליים, חטיבת עצים, כריית מחצבים, סלילת כבישים וכו'".

2016 תשע"ו

לאחר פטירתו של נתן ז"ל, אישתו ציונה, השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי וסיפרה את סיפורה. הסיפור תועד ע"י תלמידים מבית ספר עירוני ג', חיפה. את סיפורה ניתן לקרא פה.

מילון

מחנה עבודה - בגרמנית: (Arbeitslager )
הוא השם שנתנו הנאצים למתקן כליאה המיועד לניצול בכפייה של כוח עבודה למטרות שונות, ואף לרצח המוני באמצעות עבודה. מחנות עבודה שימשו את גרמניה הנאצית ובעלות בריתה במהלך מלחמת העולם השנייה בתקופת השואה כחלק מן הפתרון הסופי. מחנות העבודה שהקימו הנאצים ובני בריתם שימשו לייצור של כלי נשק, תפירת מדים ונעליים, חטיבת עצים, כריית מחצבים, סלילת כבישים וכו'

ציטוטים

”בתור ילד שעבר את השואה הזיכרונות לא נעלמים אף פעם...“

הקשר הרב דורי