מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ישראל מיוני ניצול שואה שנולד בעיר אתונה שביוון

ישראל בתכנית הקשר הרב דורי
ישראל מספר לבנות: אגם, בר, ונוי
המשפחה שהצילה לי את החיים

שמי מיוני ישראל, נולדתי באתונה שביוון בתאריך 31.8.1931

אני הבן הבכור יליד 1931 אחרי אחותי מיכה 1933 שנתפסה בידי הגרמנים  אחרי זה אחותי מטילדה 1935 וכיום היא מתגוררת בארץ  אחותי רבקה נולדה בשנת 1939 ונתפסה גם היא בידי הגרמנים ואחותי הקטנה ביותר שמה נינה נולדה בשנת 1940 וגם היא נתפסה בידי הגרמנים ואני בנם של אמי מרי (מרים) ויעקב מיוני.

אבי נולד בשנת 1906 במקום ששמו ARTA שביוון הוא עבד כמוזיקאי ובכל מיני עבודות מזדמנות לפרנסתנו. אמי נולדה בשנת 1908 באתונה שביוון והייתה עקרת בית. למדתי בבית ספר יהודי באתונה עד שנת 1938 ואחר כך התחילו רוחות מלחמה. בעקבות זה הפסקנו ללמוד, כי הייתה פלישה ליוון הייתה שמועה, שמתקרבת מלחמה וסגרו את כל בתי הספר היהודיים בעיקר. ארזנו את חפצינו ונסענו ל – ARTA חזרה, איפה שאבי נולד ונפטר בשנת 1942 בעקבות מחלת הכולריה.

היות ולאמי היו הרבה ילדים והיה קשה לה לפרנס אותם, אמי מסרה את אחותי הקטנה נינה לאימוץ באיזשהו כפר ב – ARTA . היא הוא עברה לקרוב משפחה בגלל שלא היו לו ילדים. אמי חשבה שכך היא תינצל והם ישמרו עליה. בינתיים הצבא הגרמני נכנס ל – ARTA והתחילו לדרוש מאנשי המועצות רשימות של כל הילדים והמבוגרים היהודים. היוונים  לא שיתפו פעולה ולא רצו לתת את הרשימות לגרמנים והכחישו ואמרו שאין יהודים בכפר הזה, כנקמה הגרמנים נכנסו בלילה ושרפו את כל מי שהיה בכפר בתים ואנשים ובניהם גם את אחותי נינה הקטנה.

התלמידות: בר הררי, אגם הלל, נוי דילבסקי מבקרות את ישראל ב"משען"

תמונה 1

התלמידות: בר הררי, אגם הלל, נוי דילבסקי מספרות:

לדייר שלנו קוראים, ישראל מיוני, הוא יליד יוון ונולד קצת לפני תקופת המלחמה בשואה. שתיים מאחיותיו נספו  בשואה ואחת חיה היום בארץ. ישראל סיפר לנו, בזמנו היה מרכז שחייב את כל היהודים באזור להתייצב שם כל שבוע, בזמן הזה ישראל ומשפחתו גרו בבית כנסת. האחד הימים כשישראל הלך להתייצב וחזר לבית כנסת, הוא ראה משאית מלאה עם אנשים. הוא נכנס מייד וראה שאין אנשים בבית כנסת – את כולם לקחו…

יוונים טובים, החביאו את ישראל במרתף כמה ימים. הוא היה ללא בית ומשפחה והיה צריך למצוא בית להיות בו וכך הלך כל לילה לחפש משפחה אחרת, שתוכל לשמור עליו ולאכיל אותו עד הבוקר. יום אחד, הוא ראה חצר עם ילדים משחקים וצוחקים, הוא סיפר לנו שהוא התיישב על המדרכה והתחיל לבכות מבדידות וקינאה בהם. למזלו  אחד הילדים מהגן, שמע את ישראל  בוכה,  ורץ לקרוא לאמו. משפחה זו אימצה את ישראל. הם שמרו עליו ואימצו אותו. הם החליפו לו שם וקראו לו ניקולס, כדי שלא יזהו אותו.

ישראל נשאר שם על תום המלחמה והשואה.

בתקופה מאוחרת יותר ישראל, הצליח לאתר את אחותו היחידה שנותרה בחיים מכל המשפחה, שניהם חיים היום בישראל.

ישראל עם המורה אילה והתלמידות: בר הררי, אגם הלל, נוי דילבסקי 

תמונה 2

הזוית האישית

ישראל שומר על קשר הדוק עם המשפחה מיוון שהצילה אותו. הם נפגשים פעם בשנה. ישראל לא שוכח לרגע שבזכותם הוא פה היום.

בשנת 2022, השתתף סבא רבא ישראל עם הנין שלו ליעד בתכנית הקשר הרב דורי וליעד תיעד את סיפורו: דור ראשון לניצולי שואה

בשנת 2018, כשתועד סיפור זה, סבא רבא ישראל היה בטוח שהוא נולד באתונה (הוא לא ידע מה התאריך והיכן נולד?) ורק בשנת 2019 מצאו את תעודת הלידה שלו והסתבר שהוא נולד בפיראוס.

מצגת תמונות – סבא רבא ישראל מיוני ומשפחתו

מילון

כולרה
כּוֹלֶרָה (גם: חֳלִירַע) (Asiatic or Epidemic Cholera) היא מחלה מידבקת המופצת על ידי חיידק ומגיעה לעיתים לממדי מגפה. החיידק פוגע במערכת העיכול וגורם לאיבוד מהיר של עד ליטר נוזלים בשעה. 50% מהחולים הבלתי מטופלים מתים מהמחלה.

ארטה
ארטה עיר יפה היושבת גם לצד גשר על נהר האראכטוס אחד הנהרות הזורמים במשך כל ימות השנה ביוון, ארצה מצויין על הכביש ליואנינה או מיואנינה תלוי מאיזה איזור אתם מגיעים, אחת הכניסות המפורסמות ביותר ביוון בשם Panagia Paregoretissa גם מצוייה בארטה וגם היא אתר שתיירים רבים מעוניינים להגיע אליו.

ציטוטים

”אבי נולד בשנת 1906 במקום ששמו ARTA שביוון הוא עבד כמוזיקאי“

הקשר הרב דורי