מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חייו ומותו של "גיבור" רב סרן יוחנן זוהר ז"ל

סבי יוחנן זוהר ז"ל
סבא יוחנן ז"ל בשירות הצבאי
זוהר הנכדה מספרת על סבא שלה רב סרן יוחנן זוהר ז"ל

שמי רון זוהר, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ותעדתי את סיפורה של סבתי. סיפור זה בחרתי לתעד כדי להנציח את זיכרו של סבי היקר, יוחנן זוהר, שנפל במלחמת ההתשה בתל פארס באיזור רמת הגולן והוא רק בן 29.

לסבי קוראים יוחנן זוהר ז"ל הוא היה נשוי לסבתי חדווה זוהר ז"ל, נולדו להם שני ילדים: בת ובן. לבתו הבכורה קוראים סיגל זוהר ולבנו גולן זוהר ז"ל (הוא אבא שלי). גולן אבי, נולד כשעה לאחר שסבי יוחנן נפל בקרבות. סיפורו פורסם ותועד בכל העיתונים (אספתי את קטעי העיתונות במצגת המצורפת)

צילום של סבתי מחזיקה את אבי, התינוק גולן, שנולד כשעה לאחר נפילתו של סבי בשדה הקרב

תמונה 1

סבי יוחנן, נולד באלג'ריה בשנת 1941 להוריו אליהו וברטה. הוא עלה לארץ בגיל 15. במחצית נובמבר 1960 גויס לצה"ל לאחר שהתגייס החליט שמקומו בצה"ל והשירות בו הוא ייעודו. הוא החל לעלות בסולם הדרגות ועד מהרה הגיע לדרגת רב-סמל. לאחר מכן סיים קורס קצינים ובהיותו סגן השתתף בקרבות נגד יוחנן תיכנן לצאת ללימודים בתקופה שלאחר שירותו הסדיר, אולם הוא ידע הוא חיוני לצבא בתקופה זו של מתיחות ושל קרבות, ולכן דחה את שחרורו מן הצבא והצטרף לשירות קבע. צה"ל היה אהבתו הגדולה, אך כאשר היה מגיע הביתה לחופשות התמסר  למשפחתו לסבתי ולבתו הקטנה. אשתו, סבתי הייתה אז בהריון מתקדם עם אבי, שטרם נולד. חברים וחייליו סיפורו עליו שהיה מאוד אחראי, גבר שאפשר לסמוך עליו, שקט וחרוץ מאוד, שקדן, מסור ומסודר.

 סבי, יוחנן בתקופת השירות הצבאי

תמונה 2

בתקופת מלחמת ההתשה, הפעילות המלחמתית בחזית הסורית גברה, טנקים סוריים עברו את קו הפסקת האש. בתגובה פשט כוח של צה"ל אל מעבר לקו הפסקת האש, כבש את המוצבים הסוריים בפעולה של טנקים, תותחים ומטוסים, היה זה הקרב הקשה ביותר שנערך מאז מלחמת ששת הימים. בקרב זה, ביום כ"ג בסיון תש"ל 26.6.1970 נפל רב-סרן יוחנן, אומרים כשהוא קפץ על גבו של משה דיין במטרה להצילו מירי.

שעה אחת לאחר שנפל ילדה אשתו בן ונקרא שמו גולן – הוא אבי. סבתי בחרה בשם גולן, כדי לסמל את הקשר העמוק של יוחנן לרמת הגולן. סבי,הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות הצבאי בעפולה. תל פארס, מקום שם נהרג, נקרא על שמו נקרא המקום – תל-זוהר.

סבי רב סרן יוחנן זוהר גוארי – מתוך אתר יזכור

תמונה 3

המצגת שהכנתי לזיכרו של סבי, רב סרן יוחנן זוהר גוארי

הזוית האישית

רון זוהר: זהו סיפור גבורתו של סבי, מצד אבי, אבי נולד כשעה לאחר שסבי נפל בשדה הקרב. אני לא זכיתי להכיר את סבי וגדלתי על סיפור גבורתו. אני שמחה שהשתתפתי בתכנית הקשר הרב דורי, שאיפשרה לי לקרוא מחדש ולהעלות את סיפור גבורתו. סיפורו האישי המשקף גם סיפור הסטורי בתקומתה של מדינת ישראל. הסיפור משמר גם את זיכרו של סבי ז"ל וגם את זיכרו של אבי ז"ל, שנפטר בגיל צעיר. אבי, גולן נקרא בשם זה על שם הקרב ברמת הגולן, בם השתתף סבי ז"ל.

סיפור זה תועד במסגרת יוזמת המעורבות החברתית – "דורות – בקשר הרב דורי", בשיתוף מינהל חברה ונוער ותכנית הקשר הרב דורי.

רון זוהר תיעדה סיפור נוסף של סבתא שלה – עליזה, "החיים של סבתא עליזה כילדה בטהראן"

מילון

תל פארס
הר פרס (בערבית: תל פארס) הוא הר געש רדום במרכז רמת הגולן, כחמישה וחצי קילומטרים מזרחית דרומית ממושב קשת. צה"ל הנציח את רב-סרן יוחנן זוהר שנפל בתל פרס ב-26 ביוני 1970, וקראו על שמו - תל זוהר. בראש ההר נמצא מוצב צבאי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”צה"ל היה אהבתו הגדולה“

הקשר הרב דורי