מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים של סבתא עליזה כילדה בטהראן

סבתא עליה עם נכדיה
סבתא עליזה בצעירותה
עליזה שמש מספרת על ילדותה המוקדמת בטהראן

ילדות בטהארן

שמי עליזה שמש, נולדתי בשנת 1944. כיום אני בת 76. לי ולבעלי איציק ז"ל, יש ארבעה ילדים ושלוש עשרה נכדים. לאימא שלי קוראים מרוורי שרה ולאבא שלי מנסור, יש לי עשרה אחים. נולדתי בטהראן שבאיראן ושם גם גדלתי עד גיל עשר.

אני בתמונה עם בעלי איציק ז"ל ושלוש עשרה נכדי

תמונה 1

את ילדותי העברתי בעיקר בביתה של דודתי איראן ובעלה שוקרולה. לדודי שוקרולה היו שתי בנות מנישואים קודמים ובנוסף הייתה להם בת אחת משותפת.

אני זוכרת, מילדותי בטהראן, שהם היו שולחים אותי כל בוקר למכולת לקנות חמאה, הם אף פעם לא ביקשו עודף אז בעודף ששילמתי הייתי קונה לי גם משקה מוגז.

החיים בטהרן היו טובים, אבל לא פשוטים. למדתי בבית ספר שבו המשמעת הייתה מאוד נוקשה, היינו חייבים לציית לכללים. אם לא צייתנו לאיזה שהוא כלל היינו מקבלים עונשים לא פשוטים, למשל, פעם אחת איחרתי לשיעור ומנהל בית הספר בייש אותי מול כולם ונתן לי סטירה. לא אשקר, באותו רגע הובכתי וזה כאב מאוד. היה יום שהוא ציווה עליי לעמוד על רגל אחת בשלג למשך כל היום. אם היינו מקבלים ציון רע במבחן היו שמים לנו עפרונות בין האצבעות ונותנים לנו מכות על היד עם סרגל.

העלייה לישראל

עליתי לארץ בגיל עשר יחד עם אמי, אבי, אחיי ואחיותיי – עלינו לארץ במטוס. כשירדנו מהטיסה לקחו את כולנו לבית שאן. בבית שאן, התחברתי לכולם ממש במהירות, היו לי מלא חברים. למדתי בבית ספר ארבע שעות ולאחר מכן עבדתי בחקלאות. החיים בישראל היו יפים אך גם התגעגעתי לשאר בני משפחתי שנשארו לחיות באיראן.

תמונה 2

לאחר כמה שנים רוב בני משפחתי עלו לארץ, אך עדיין נשארו לי באיראן כמה בני משפחה, שאני מתגעגעת אליהם עד היום.

מצגת התמונות של סבתא עליזה שמש עליזה שמש

הזוית האישית

נכדה רון זוהר: בחרתי לתעד את סיפורה של סבתא שלי מצד אימא, היא המבוגרת היחידה בחיי, היא תמיד הייתה לצידי, לא משנה מה בכל נושא היא תמיד לצידי וקרובה אלי מאוד. היה ממש מעניין לשמוע את סיפוריה במיוחד על העבר שלה ועל חוויות הילדות שלה בטהארן. למרות שאני מאוד קרובה אליה ואת חלק מהסיפורים אני מכירה, למשל, לא ידעתי שבטהארן היא התגוררה אצל דודתה, גם אמי לא ידעה על כך.

אני שמחה שבחרתי ולקחתי חלק במיזם "דורות – בקשר הרב דורי", במסגרת המעורבות החברתית ואני בטוחה שתהליך זה רק חיזק את הקשר ביני לבין סבתי האהובה.

רון זוהר תיעדה סיפור נוסף של סבא יוחנן זוהר, מצד אבא שלה גולן זוהר ז"ל:

חייו ומותו של "גיבור" רב סרן יוחנן זוהר ז"ל

מילון

טהראו
טֶהְרָאן (בפרסית: تهران, להאזנה (מידע • עזרה)) היא בירת איראן והעיר הגדולה ביותר בה, הממוקמת לרגלי רכס הרי אלבורז ונמצאת במרכזו של מחוז טהראן. העיר מהווה את המרכז הפוליטי, הכלכלי והחברתי של המדינה. יותר ממחצית התעשייה האיראנית מבוססת בטהראן, שבה תעשיות ייצור רכב, חשמל ומוצריו, טקסטיל, כלי נשק, סוכר וכימיקלים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”את ילדותי העברתי בעיקר בביתה של דודתי איראן ובעלה שוקרולה“

הקשר הרב דורי