מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רצון לבדוק את קצה גבול היכולת, להיות בין צעירים ולתרום לחברה

טובה ואליאב בבית סבתא בנתניה
מזכרת של טובה משנות ה-50

טובה קידר-רודר (64 וחצי) ואליאב-בנימין קידר (9).
בנימין: על שם הסב המנוח בני קידר, שנפטר מסרטן.
טובה היא אמא של בועז, אבא של אליאב.
 
ביתה של סבתא: שכונת עיר ימים, רמת פולג, נתניה, מגדל מגורים חדש, קומה עשירית. בסלון ספות ירקרקות, שידות עץ ועליהן כלי חרסינה, רישומים של יוסי שטרן וחלון גדול לים התיכון. שם מצטלמים.
ביתו של אליאב: מושב צור משה בשרון, צמוד קרקע, בהרחבה. שלי אמו מנהלת את בית הספר הבין-לאומי ללימודי העם היהודי בבית התפוצות. אביו בועז מעצב תעשייתי, בעל סטודיו במושב כפר הס. אליאב הוא בכור לאחות ואח צעירים, איה ואלדד, ויש לו חדר משלו.
 
עיסוקי טובה: מורה בגמלאות, עוסקת בפעילות ספורטיבית מואצת ששה ימים בשבוע ("4 שעות בממוצע ביום") וביום השביעי "עושה פלדנקרייז" (שיטה לשכלול יכולת התנועה). במסגרת פעילותה הספורטיבית היא רצה, שוחה, מתאמנת בחדר-כושר ורוכבת על אופניים.
אופניים: "פינארלו" איטלקיים, אופני-כביש עשויים סיבי פחמן ("שוקלים שמונה ק"ג כולל כל האביזרים"). לפני חודש סיימה בהצלחה תחרות "חצי איש ברזל" באילת, שבה שחתה לאורך שני קילומטרים בים סוף, רכבה על אופניים תשעים קילומטרים ורצה עשרים ואחד קילומטרים. "לא עשיתי תוצאה טובה", אומרת, "העיקר הדרך". הסיבה להתמסרותה לספורט האתגרי, לדבריה, היא "הרצון לבדוק את קצה גבול היכולת, להיות בין צעירים ולתרום לחברה". לתרום לחברה: בשבוע שעבר השתתפה בארבעה ימי רכיבה עם ילדי איל"ן לאורך חופי ים המלח, באירוע התרמה שכונה "טור דה תרום". עד צאתה לגמלאות הייתה מורה למקרא ולהיסטוריה בבית הספר בתיכון "בית ברל" ובחטיבות ביניים בכפר סבא ובכפר יונה.
דמות תנ"כית נערצת: דבורה הנביאה.

תמונה 1 
 טובה השתתפה ב"ישרא-מן", אילת
תמונה 2
בין היתר, מקום ראשון ב"מלכת ההר", נס הרים, 2009 
עיסוקי אליאב: תלמיד כתה ג' בבית הספר "בכר-רוסו" במושב צור משה. אחרי הלימודים גולש על סקייטבורד ורוכב על אופני-שטח שקיבל במתנה מסבתא ליום ההולדת. יש לו חגורה ירוקה ב"קראטה מסורתי" והוא חבר סגל נבחרת ישראל לילדים בתחום. בנוסף, משחק כדורסל בחוג במושב ומגדל את שולי, כלבה אסופית כנענית. יעקב אבינו, לדבריו, היא הדמות התנ"כית האהובה עליו.    
 
תולדות טובה: ילידת נווה שאנן, תל-אביב, 1948 ("שלושה חודשים אחרי הקמת המדינה"), בת לאב יוצא טורקיה שהגיע לארץ כילד בשנת 1916 ואם יוצאת סלוניקי, יוון, שעלתה לארץ לפני מלחמת העולם השנייה ("בת מאומצת של משפחת רקנאטי"). כל משפחתה של האם בסלוניקי נספתה באושוויץ. ילדותה של טובה עברה ליד התחנה המרכזית הישנה, שהיתה אז "שכונה קסומה". מספרת שלסבה מצד אביה הייתה שם רפת בשנות השלושים. למדה בבית הספר היסודי "ביאליק", בבית הספר התיכון ובסמינר למורים "לוינסקי" וניגנה בחליל צד בתזמורת העירונית. עקב בעיות בבית לא התגייסה לצה"ל ויצאה ללמוד מקרא והיסטוריה באוניברסיטת חיפה, הכירה את בנימין זאב קידר, נישאה לו וילדה את בועז, ענבל ואבישג.
 
קשרי סבתא-נכד: אליאב מקבל מסבתא טובה הדרכה ברכיבה על אופניים ונגינה בחלילית. "היא נורא נחמדה", אומר. טובה: "אליאב הוא ילד נבון, רגיש, מתחשב ומכבד את הזולת". שניהם מדברים לפעמים בסקייפ ("כשאנחנו בחו"ל", אליאב) ומחליפים סמסים.
 
מדינת ישראל: אליאב קורא עכשיו את ספרה של גלילה רון-פדר "מנהרת הזמן", שבו מסופר על שני ילדים שגילו מנהרה שלאורכה יש "יציאות בזמן" לתקופת שונות בתולדות ישראל, ביניהן, הקמת-המדינה וימי החייאת השפה העברית.
 
איחולי יום הולדת 65: "שהמדינה תחזור לידי מנהיגים ישרים ואזרחים שאוהבים אותה", אומרת טובה. היא מייחלת ל"שלום אמיתי" ושנהיה שוב "כל ישראל ערבים זה לזה".
 
__
התיעוד נעשה כחלק ממיזם "דור 3 – שלושה דורות של ישראלים: לכבוד שנת העצמאות ה-65 למדינת ישראל", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי–"מזקנים אתבונן". צלמת: רלי אברהמי. כתב: אבנר אברהמי 

מילון

סמינר לוינסקי
מוסד להכשרת מורים אשר נוסד על ידי חברי תנועת חובבי ציון בשנת תרע"ג (אוקטובר 1912). המכללה נקראה בשם "בית המדרש למורות ביפו (מוסד חובבי ציון) לזכר א. ל. לוינסקי"

ציטוטים

”שהמדינה תחזור לידי מנהיגים ישרים ואזרחים שאוהבים אותה“

הקשר הרב דורי