מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קיבוץ חדש נולד

סבא מיכאל ונכדתו ענבר כיום.
סבא מיכאל כשהיה בן 4.
החיים בצרפת והקמת קיבוץ מעלה גלבוע

נולדתי בשנת 1952 בעיר בריסל שבבלגיה. הוריי עבדו בבלגיה למשך שנתיים, וכשהגעתי לגיל שנה חזרנו לצרפת, מולדתם של הוריי, מכיוון שאבא שלי עבד בקהילה היהודית.

בית ספר

בגיל שלוש הלכתי לגן שלום ובגן זה היו שרים שירי חגים בעברית. בגיל שש עליתי לכיתה א' ולמדתי בבית הספר עקיבא שזה בית ספר יהודי שלומדים בו מכיתה א' עד כיתה י"ב. בבית הספר היינו לומדים 5 ימים בשבוע, מיום שני עד שישי. בכל יום מהשעה 8 עד השעה 12 למדנו לימודים כלליים כמו בכל בתי הספר (אנגלית, מתמטיקה…), בשעה 12 היינו חוזרים הביתה לאכול ארוחת צהרים עם כל המשפחה, וב14:00 היינו חוזרים לבית הספר עד השעה 16:00 כדי ללמוד מקצועות קודש.

מסיבת חנוכה בגן

תמונה 1

למדינת ישראל היה חלק מרכזי בבית ובבית הספר. במהלך השנים בבית ספר באו לבקר אותנו כל מיני אנשים: הרב שלמה גורן- שהיה בזמנו הרב הראשי לצה"ל, משה שרת שכיהן כראש ממשלת ישראל, וש"י עגנון – הסופר הישראלי הראשון שקיבל פרס נובל (בעת חזרתו מקבלת הפרס).

משה שרת, שר החוץ, מבקר בבית ספר עקיבא

תמונה 2

ש"י עגנון

תמונה 3

בית הספר שלנו נחשב לבית ספר מאוד טוב ואחוזי ההצלחה בבגרות היו הכי גבוהים בכל צרפת. בכל בוקר היינו קמים להתפלל במניין בבית הספר; זה היה רשות, כי לא כל התלמידים באו ממשפחות דתיות.

במלחמת ששת הימים היהודים בתפוצות נורא פחדו. הם פחדו שמדינת ישראל בסכנה ושיהיה כמו שהיה בשואה. בזמן השואה ההורים שלי הסתתרו מפני הגרמנים ואבא שלי הציל הרבה ילדים יהודים ולחם בפרטיזנים היהודים נגד הנאצים (הגרמנים). בבית הספר בזמן המלחמה הילדים הביאו מכשירי רדיו קטנים לשמוע מה מצב המלחמה, ושמענו בשידור ישיר ברדיו את תקיעות השופר בכותל ביום השישי של המלחמה! היתה אז הקלה עצומה.

לסיפור המלא של מיכאל לזר

הזוית האישית

ענבר לוין: היה מעניין ונעים לשמוע את הסיפורים ולעבוד עליהם עם סבא.

מילון

פרס נובל
פְּרַס נוֹבֶּל הוא פרס המוענק בכל שנה לאנשים או לארגונים, עבור מחקר יוצא דופן, המצאה ראשונית של ציוד או טכנולוגיה, או תרומה יוצאת דופן לחברה. הפרסים מוענקים החל מ- 1901 מריביות קרן הפרס שהוקמה בהוראת צוואתו של אלפרד נובל, תעשיין שוודי וממציא הדינמיט. כיום מוענק פרס כספי לזוכה בגובה 8 מיליון קרונות שוודיות שהן כ-1.2 מיליון דולר. הפרסים מחולקים ב-10 בדצמבר, יום פטירתו של אלפרד נובל.

פרטיזן
פרטיזן הוא כינוי ללוחם (בצבא לא סדיר (שפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה, בתקופת מלחמת העולם השניה, אך נעשה שימוש במושג גם ביחס למתנגדים בכוח לכיבוש הסובייטי במזרח אירופה לאחר המלחמה ולחברים בקבוצות התנגדות צבאיות אחרות.

ציטוטים

”בשנת 1968כשהייתי בכיתה י' הוריי החליטו שעולים לישראל “

הקשר הרב דורי