מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קיבוץ גלויות בהתגלמותו- סבתא ממרוקו סבא מישראל

סבא וסבתא עם הנכדים
סבא וסבתא ביום חתונתם
סיפור חייהם של סבי וסבתי אריק ואסתר נדל ( ההורים של אימא גלית )

סבא אריק נולד בישראל בבית חולים הדסה תל-אביב בתאריך: 9/6/1950. סבתא אסתר, נולדה במרוקו קזבלנקה בתאריך 15/11/1950.

סבתא עלתה לארץ בשנת 1955 עם חבלי קליטה לא קלים מבחינת השפה החברה אבל הוריה היו אנשים אמביציוניים מאוד. אמה הלכה ללמוד עברית באולפן ואביה עבד במשרד התקשורת כחשמלאי. זה היה בית מאוד חם ופתוח וההורים מאוד דאגו לכל הצרכים ובפרט ללימודים. אמא של סבתא, למדה באולפן עברית ואביה עבד במשרד התקשורת ותוך כדי עבודה למד את השפה ובבית דיברנו בערבוב עברית וערבית מרוקאית.

סבא נולד בתל אביב לתוך תקופה מאוד קשה תקופת הצנע והמחסור, תחילת המאבק על תקומת המדינה בת השנתיים. אצל סבא דיברו בבית עברית ולדינו. הלדינו מאמא של סבא, שעלתה לארץ עם משפחתה בשנת 1929 סלוניקי.

בבית סבתא חגגו ימי שישי יחד מסביב לשולחן עם סיפורים של אביה, אכלו מאכל מיוחד, קוסקוס וצלעות כבש עם פירות יבשים. ואצל סבא אכלו מאכלים מיוחדים בסגנון אחר כמו מרק שעועית, עלי גפן ממולאים, במיה מבושלת, ציזיקי (יוגורט עם מלפפונים). את חגיגות בר המצווה נהגו אצל סבתא לחגוג במסיבת כיתה ולחגוג בצנעה. גם אצל סבא, חגגו בחוג המשפחה בבית.

סבתא בצעירותה

תמונה 1

החגים

סבתא אהבה לחגוג את חג הפסח כיון שהאביב הגיע והיו כולם מתכוננים לחג ועוסקים בניקיון כל הבית. היו מנקים את ארונות הבגדים ומנקים את המטבח יסודי וכך כולם ביחד עוזרים להורים עד ערב החג שכולנו מסובים לשולחן בבגדים חדשים. בסוף הארוחה מי שמוצא את האפיקומן היה מקבל מתנה.

סבא לעומת זאת אהב את חג הפורים. הוא אהב במיוחד להתחפש לקאובוי כל שנה.

הילדות של סבא וסבתא

סבתא גרה בקזבלנקה בסביבה יהודית עם שכנים ערבים מרוקאים. קשרי השכנות היו מאוד קרובים וטובים. לאחר שהם עלו לארץ, הוריה לא שמרו על קשר עם השכנים הערבים וכל הסביבה היהודית שגרו שם, עלו יחד לארץ ישראל בשנת 1955, בעלייה חוקית. הם הפליגו באוניה אל העיר מרסיי שבצרפת ומשם לנמל חיפה. בזמן עגינת האוניה במרסיי, אח של סבתא, שהיה בן שנתיים בלע תרופות ואושפז בבית חולים והדבר גרם לעיכוב של חודש בעלייה ארצה.

ביום 14/7/1955 הגיעו ארצה בשעות אחה"צ לארץ. עם הגעת המשפחה ארצה היא הועברה ישירות למושב "גפן" בנגב הצפוני. זה היה אזור נידח, שומם וללא כביש גישה, ללא צמחייה ועם הרבה חול. אם המשפחה- סבתא רבתא, החליטה שזה לא המקום עליו חלמה וכעבור יומיים הועברה המשפחה לחיפה.

לסבתא הייתה ילדות רגילה, חמישה ילדים בבית, משפחה מאוד חמה. אביה עבד במשרד התקשורת כחשמלאי ואמה הייתה עקרת בית. תמיד בבית היה אוכל חם וההורים ואמא בפרט דאגו שכל הילדים ילמדו ולא יצאו לתרבות רעה. אמה הייתה מבקרת בבתי הספר של כולם פעם בשבוע כדי לעקוב מקרוב על כל בעיה. סבתא למדה בבית ספר בעברית. המשחקים שסבתא הייתה משחקת בילדות היו: חבל וקלאס, מחניים, 5 אבנים, מחבואים.

סבא אריק נולד בישראל בשנת 1950 וזו הייתה תקופה של מבצעי עלייה גדולים מאירופה. הוא היה בתנועת השומר הצעיר והשתתף במלחמת יום כיפור ובמבצע ליטני וגם במלחמת לבנון הראשונה. הייתה לו ילדות  רגילה בבית, הם היו שני ילדים. הם היו מטיילים המון בתל אביב של שנות ה – 50. ביקרו בגן החיות כל שבוע ומאוד אהבו ללכת לסרטים בבית הקולנוע ואהבו ללכת לים כי גרו בתל אביב יפו – ליד הים.

משפחתה של סבתא אתי 

אמא של סבתא עליזה אלימלך – אמא של אתי נולדה בשנת 1927 בעיר דימנט שבמרוקו בשנת 1939. בהיותה בת 12 נפטר אביה ולאחר שנה בגיל 13 נפטרה אמה. בעקבות כך נקלעה למשבר קשה והייתה עצובה ולכן אחיה לקחו אותה לקזבלנקה ושם נשארה, למדה, עבדה והתחתנה עד לעלייתה לארץ.

אביה ניסים שריקי נולד בשנת 1916 בעיר מרקש שבמרוקו – הוא למד בבית ספר יהודי במקום, בגמר לימודיו בבית הספר היסודי עברה המשפחה לקזבלנקה ושם למד בבית ספר תיכון, בגמר לימודיו עבד בשדה התעופה של קזבלנקה כחשמלאי.

משפחתו של סבא אריק

אבא של סבא אריק, שמואל נדל נולד 1916בעיר ירוסלב בפולין ועלה לארץ לבד. הוא עבד במשרד התקשורת עד לפנסיה.

קלרה, אמא של סבא אריק, נולדה בסלוניקי בשנת 1918 עלתה לארץ בשנת 1929 עם המשפחה והתגוררו בשכונת שבזי בתל אביב. בבגרותה הייתה פעילה באצ"ל ודאגה להבאת עולים מאירופה. היא נעצרה והובלה למחנה בקפריסין ושם הכירה את סבא שמואל.

סיפור ההיכרות של סבא וסבתא

תמונה 2

סבתא גרה בחיפה בחליסה זה מקום סואן רחוב ראשי. משפחתה גרה בבית פרטי ערבי עם חצר גדולה שם יכלו לשחק ולשבת בשמש. סבא גר ביפו – תל אביב, על יד הים ולכן האהבה הגדולה שלי לים. "גרנו בשכנות עם יהודים וערבים יחד" – הם מספרים תמיד. סבתא גרה בשכנות לבת דודה של סבא וכל פעם שהוא היה בא לבקר אותם, היא קראה לי אליהם ולאט לאט הקשר נרקם ואז סבא בא לסבתא רבתא ואמר לה שהוא אוהב אותה ורוצה להתחתן איתה ומאז חיים באושר עד עצם היום הזה.

הם התחתנו באולם לב הדר בחיפה בתאריך 25/6/1969 וקיבלו המון מתנות לחתונה כמו: סיפולוקס, כריות, מצעים, כלי בית, סכו"ם ועוד.

סבתא עבדה ב"משביר לצרכן" כמנהלת חשבונות ולאחר מכן קודמה לתפקיד ניהולי סגנית מנהל סניף "המשביר לצרכן" חיפה הדר ולאחר מכן ניהול סניף "המשביר לצרכן" עפולה עד ליציאתה לפנסיה. סבא עבד ב"קייזר אילון" יצור מפעל להרכבת רכב עד לסגירתו ואז ב"בית חרושת למלט נשר" עד ליציאתו לפנסיה.

סבא וסבתא אוהבים היום לצאת להרבה טיולים בארץ ובעולם, לשחק באולינג, ולעסוק בעבודות יד.

הזוית האישית

הנכדה לינוי: דרך העבודה עם סבתא וסבא למדתי מעט על העליה והתקופה בשנות ה-50. על ההתאקלמות של סבתא והמשפחה בארץ חדשה. תוך כדי העבודה נוצר קשר מיוחד והוואי של מדינת ישראל הצעירה.

מילון

סיפולוקס
סיפולוקס הוא מותג ישראלי לבקבוק מתכת להכנה ביתית של מי סודה ולהכנת משקאות מוגזים.

ציטוטים

”גרנו בשכנות עם יהודים וערבים יחד“

הקשר הרב דורי