מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יוחנן שירת ב"צנחנים"

אני וסבא שלי בחצר בית הספר
סבא בשרות הצבאי שלו
סיפורו של סבא כחייל בחייל הצנחנים וחתונתם של סבי וסבתי.

שמו של סבי הוא יוחנן – שם זה ניתן לו על שם סבא שלו שנספה בשואה. בצבא קראו לו יוחי. שם המשפחה המקורי היה בודניוב והוא עוברת בשנת 1980 לשם ברניב.

סבי הכיר את סבתא שלי בקיבוץ. היו מפגשי בילויים בקיבוץ של צעירים ובאחד מהמפגשים האלה הם הכירו. לאט לאט נוצר הקשר ביניהם. הם התחתנו בשנת 1972, כשסבי היה בן 25 וסבתא שלי הייתה בת 22. החתונה הייתה בקיבוץ על הדשא לאורחים ולכל חברי הקיבוץ.

מתן (אבי) נולד שנה לאחר הנישואים ישי (דודי) נולד 3 שנים לאחר לידת מתן ומאיה (דודתי) נולדה 6 שנים לאחר לידת ישי. יש לסבא שלי 3 ילדים, 2 בנים ובת, ושישה נכדים מקסימים: שתי בנות וארבעה בנים.

בכל יום שישי יש ארוחת ערב עם כל המשפחה, בנוסף לזה יש ביקורים שהם לא בימים קבועים אצל סבא או אצלנו. אנחנו מדי פעם מטיילים בארץ בטיולים רגליים ואוהבים לאכול מידי פעם במסעדות, חוגגים חגים ואירועים משפחתיים ביחד.

סבא סיפר, שבתקופת ביה"ס לא היו אז מערכות אלקטרוניות וכל הפעילויות שלהם היו בחוץ עם חברים. הם שיחקו במשחקים כגון: מחניים, דגליים, 5 אבנים, הקפות ועוד משחקים שונים. סבא אהב לאסוף בולים והאוסף שלו נשמר עד היום. הם למדו בבית ספר עם לינה משותפת בקיבוץ. החגים היו משותפים בכל הקיבוץ ובנוסף היו פעילויות שונות בבית הספר.

סבא שירת בצנחנים בשנים 1966-1969 סבא השתתף במלחמת ששת הימים בסדיר ובשאר המלחמות הוא השתתף במסגרת שרות המילואים. המלחמות הרבות כללו את מלחמת התשה, מלחמת יום כיפור, מלחמות לבנון ועוד. שתי המלחמות שהשאירו רושם חזק עליו הם מלחמת ששת הימים עם הניצחון המזהיר ומלחמת יום הכיפורים שם הם היו בהלם גדול עד להשגת ניצחון.

מאלבום תמונות השירות הצבאי

תמונה 1

לפני מלחמת ששת הימים סבא השתתף בהכנות למצעד יום העצמאות שנערך בירושלים. בסיור שנערך להם עם זאב וילנאי (חוקר א"י) בירושלים, שאמר להם: "מי יתן והכותל המערבי ישוב לידינו" וחודש לאחר מכן ירושלים שוחררה וסבא הרגיש שנבואתו התגשמה.

הזוית האישית

רוני: נהניתי מהמפגשים, למדתי עוד הרבה מידע על תקופות נוספות בחיי סבא וסבתא: על הצבא, הילדות ועוד. הקשר בינינו התחזק. אהבתי את תיעוד הסיפור ואת הסיפור שעמד מאחורי החפץ. סבא הביא צלחת שקיבל לחתונתו מראש הממשלה אז גב' גולדה מאיר ז"ל. הצלחת תלויה על הקיר והסיפור שמאחוריה מעניין אותי.

מילון

זאב וילנאי
זאב וילנאי (וילֶנְסְקי; 1900–1988) היה גאוגרף והיסטוריון ישראלי, נחשב לאחד מגדולי חוקרי ארץ ישראל ועתיקותיה בדורות האחרונים, חתן פרס ביאליק ופרס ישראל. ויקיפדיה

ציטוטים

”מי יתן והכותל המערבי ישוב לידינו“

הקשר הרב דורי