מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא עלה ממצרים לישראל

אני וסבא שלי בביתו.
סבא שלי כשהיה קטן (במצרים)
סיפור הגירוש ממצרים של סבא שלי יחד עם אחותו הקטנה והוריו

סבי חיים נולד במצריים ב-9.6.1950. להורים רחל לבית שבבו ושלמה לבית קקון.

שלמה ורחל, הוריו של סבא חיים, הכירו במצריים במקום עבודתם ונישאו ב- 1949.

במצריים נולדו להם שני ילדים אחד מהם סבא חיים ואחותו הקטנה בשלוש שנים ששמה מזל.

תמונה 1
סבא חיים ואמו רחל במצרים

מהרגע שסבא שלי נולד ועד 1956 היו לו ולמשפחתו חיים מאושרים מאוד.

זאת בזכות שההורים של סבא שלי עבדו במשרות מכובדות ולסבא שלי היו במצריים שלוש דודות אמידות מאוד (אחיות של אבא של סבא) שלא החסירו מאום מהמשפחה .

מצרים מגרשת יהודים

בשנת 1956 מדינת ישראל שהייתה בת תשע יצאה למבצע שנקרא: מבצע קדש שבו נלחמה בשלוש חזיתות נגד צבאות מצרים סוריה וירדן שסיכנו את עצמאותה של מדינת ישראל. במבצע זה עזרו לישראל מדינות בריטניה וצרפת. המבצע שהסתיים בניצחון מוחץ של ישראל הבטיח את המשך עצמאותה של המדינה.

מצרים שכעסה על הקנוניה – מאחורי גבה – של הצרפתים והבריטים עם מדינת ישראל החליטה לגרש את כל היהודים שהחזיקו בדרכונים צרפתים ובריטים.

סבתא רבתא שלי (רחל שבבו) החזיקה בדרכון בריטי מכיוון שאבא שלה יוסף שבבו, היה יליד צפת שבמדינת ישראל והחזיק בדרכון בריטי מתקופת המנדט הבריטי ורשם בו את כל ילדיו ביניהם סבתא רחל שבבו.

סבא רבא (שלמה קקון) החזיק בדרכון צרפתי מכיוון שאבא שלו חיים, שעל שמו קרוי סבא שלי, נולד במרוקו והיה לו דרכון צרפתי מהתקופה שהצרפתים שלטו במרוקו.

כך נוצר מצב שמשפחתו של סבא שלי גורשה ממצרים הן בגלל הדרכון הבריטי של סבתא רבתא והן בגלל הדרכון הצרפתי של סבא רבא וכך נאלצה משפחתו של סבא חיים לעזוב את מצריים יחד עם אחותו והוריו כאשר אפשרו להם לצאת רק עם חפציהם האישיים.

ההחלטה לעלות לארץ ישראל

הוריו של סבא שלי השאירו במצריים את ביתם וכל רכושם ועלו במסע ארוך קשה ומטלטל לארץ ישראל. הם יצאו בהפלגה ממצרים למרסיי שבצרפת שם שהו במחנה מעבר במשך שלושה חדשים לפני העלייה לארץ. במחנה המעבר משפחתו של סבא שלי התלבטה אם להשתקע בצרפת או לעלות לארץ. סבא רבא מאד רצה להישאר בצרפת מכיוון שהייתה לו אחות ואחיינים בצרפת. סבתא רבתה שכזכור אבא שלה יליד צפת רצתה לעלות לארץ מכיוון שהיו פה דודים שלה (אחים של אבא שלה) שמעולם לא עזבו את הארץ וגם שני אחים ואחות שעלו לארץ ב 1948 בעליות הנוער.

בסוף הוחלט שמשפחתו של סבא שלי עולה לארץ.

תמונה 2
חמשת הדורות של סבי

החיים בארץ

בארץ סבא שלי גדל והתחנך בנהריה. שם נולדה אחותו הקטנה חנה (נני). סבא שלי סיים בנהריה בית ספר יסודי ותיכון, והתגייס לחייל אוויר. בחייל אוויר הוא הכיר בבסיס את סבתא שושי, וב-1975 הם התחתנו.

נולדו להם שלושה ילדים, הגדולה לימור (דודה שלי), השנייה רעות (אמא שלי) והשלישי צח (דוד שלי).

לסבי וסבתי יש שמונה נכדים.

 

הזוית האישית

סבא חיים – "ריגש אותי מאוד לחשוף את סיפורי האישי בפני נכדתי ולעבוד איתה בשיתוף פעולה במפגשים המשותפים."

הנכדה מאיה – "נהניתי מאוד להיות בחברתו של סבא בבית הספר ולהאזין לסיפורו וללמוד על השורשים של משפחתי הענפה. התרגשתי לשמוע את סיפורו של סבא חיים מיום עלייתו במצריים ועד לבניית משפחתו ושלושת ילדיו "

מילון

קנוניה
מזימה חשאית המשותפת בין כמה אנשים , ומיועדת להרע למישהו או לפגוע בו .

ציטוטים

”הוריו של סבי השאירו במצרים את רכושם ועלו במסע ארוך ומטלטל לארץ ישראל“

הקשר הרב דורי