מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשפחה שלי מבואנוס איירס שכונת אונסה

סבתא סטלה ושי עובדות בתכנית הקשר הרב דורי
סבא אוסקר עם אבא דניאל
סיפור חיי סטלה שפירא

קוראים לי סטלה Stella, קבלתי שם זה, אחרי סבתא שלי שנפטרה בשואה. נולדתי בבואנוס איירס, ארגנטינה בתאריך 1954.18.06. הוריי היו ניצולי השואה שהיגיעו לארגנטינה בשנת 1948 באותה אנייה שהפליגה מפריס שבצרפת.

גדלנו בבית שבו 4 חדרים גדולים. הדירה הייתה ממוקמת בלב השכונה היהודית בבואנוס איירס – שכונת אונסה (שכונה 11). היו הרבה בתי כנסת בסביבה הקרובה מאוד, שהייתה בהם תפוסה מלאה בתקופת חגי תישרי. היום בקושי יש מניין, רוב בתי הכנסת היום הם רפורמים.

המשפחה שלי – סבא אוסקר עם אבא דניאל, דוד גבי ואריאל 

תמונה 1

משפחתי

תמונה 2

שם אבי אוסקר – אשר שפירא, שם אמא – אלינה לופלהולץ. יש לי אח בשם ריקרדו שפירא, נשוי לקלרה פרויד, להם שני ילדים: אריאל וסינטיה, הם נשואים ולכל אחד שני ילדים: מיכאל ואיתן, שילה ואסקיאל. אבא היה בן של תעשיין טסקטיל בעיר קילצה שבפולין.

ההורים שלי היו אנשים שאהבו את החיים והיה להם קשה מאוד בגלל ש-90% מהמשפחה נספתה בשואה. אבא היה סוחר מפולפל שתמיד הצליח לעמוד על הרגליים אפילו ברגעים הכי קשים של חייו, בן אדם שאהב לעזור לזולת במסירות ובסתר בכל ימי חייו. אמא הייתה אישה מאוד אינטליגנטית ורגישה מאוד לאנשים הסובבים אותה. הייתה בת של עורך דין מהאליטה של יהודי קרקוב שבפולין. אבא אהב לאכול רק אוכל בסגנון יהודי-אשכנזי. לא אכלנו כשר וקנינו מצרכים במכולת ובסופרים כמו כן בשוק המקומי, ולחם במאפיה גולדשטיין בשכונה היהודית שבה גרנו. כשהייתי קטנה, היהודים (גברים) נהגו להפגש בפינות הרחובות בשכונה, ככה שמעו על הצרכים של נזקקים והתארגנו לעזרה לזולת.

בשכונה היהודית 11, היה מועדון יהודי Hebraica, שם למדנו לשחות, בכל קיץ הלכנו לברכה. בימי שישי התקיימו פעולות לילדים צעירים ולנערים ועשינו קבלת שבת מלווה בשירה ובמשחקים. החברים היו הרוב יהודים. אני לא למדתי בבית הספר יהודי. בית הספר שלי היה שייך לרשת בתי ספר גרמנים, לא היתה אנטישמיות. אנחנו, חברי כיתתי מפוזרים בעולם ועד היום אנחנו בקשר: יהודים ולא יהודים. שם בית הספר: CANGALLO SCHULE

למדתי עברית מגיל 7 יחד עם אחי, בבית עם מורה פרטי שהגיע כל יום בצהרים. לאבא היה מאוד חשוב שנלמד עברית ותפילות כמו "שמע ישראל" וברכת המזון וכמה שנים לאחר מכן לימד את אחי לבר מצווה. בבית הספר למדנו חשבון, לשון, פיזיקה, כימיה, אנטומיה, בוטניקה, זואולוגיה, קליגרפיה, כלכלה, אנגלית, צרפתית וגרמנית והכל ברמה הכי גבוהה.

הלימודים בכל המקצועות – כולם התקיימו באותו מוסד: https://es.wikipedia.org/wiki/Cangallo_Sch

פעם בשנה יצאנו לטיול שנתי: לקחו אותנו לCASA ROSADA ,DIARIO LA NACION ,CONGRESO NACIONAL, ועוד. מאוד אהבתי את המורה של כיתה א' שאני זוכרת אותה עד היום ויש לנו קשר ב-.FACEBOOK, השם שלה הוא JUANITA. פגשתי אותה אחרי 40 שנה במפגש מיוחד של בוגרי בית הספר. לא הייתי בתנועת נוער.

הזמרים שהיו באופנה בשנות השישים הם: FRANK SINATRA ,TOM JONES, ENGELBERT HUMBERPERDINK ,THE BEE GEES, שמענו בבית מוסיקה קלסית, אופרה, רקדנו TWIST.

בשנות ה- 20 שלי למדתי באוניברסיטה שבבואנוס איירס, ארגנטינה, מדעי המחשב.

Clásicos de la música de los 70, 80 y 90 reviven en el Baile del Acetato

הזוית האישית

 אני וסבתא סטלה בתכנית הקשר הרב דורי בבית הספר

תמונה 3

מילון

ארגנטינה
מדינה

ציטוטים

”נולדתי בבואנוס איירס, ארגנטינה ב- 1954.18.06. “

הקשר הרב דורי