מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המכה והבוטנים

הנחת התפילין של אחי הגדול שי ב- 03/2017
תמונה של סבא כשהוא חייל
הילד שרצה בוטנים

סבא יוסי נולד בשנת 1936 במיאנמר בעיר יאנגון. הוא עלה לארץ בשנת 1950.

למשפחה בעלת חמישה אחים לשני הורים.

מיאנמר שמה הרשמי מטעם הכת הצבאית השלטת הוא "הרפובליקה של איחוד מיאנמר", היא מדינה בדרום-מזרח אסיה, הגובלת בתאילנד, בלאוס, בהודו, ברפובליקה העממית של סין ובבנגלדש. עד 1989 היה שמה הרשמי בורמה, וזהו עדיין שמה הנפוץ בקהילה הבינלאומית".

יהדות בורמה "יהדות בורמה היא אחת הקהילות היהודיות הקטנות במזרח הרחוק. הקהילה הוקמה במאה ה-19 כשהגיעו לבורמה יהודים מפרס, כלכותה וקוצ'ין. בשנת 1857 הוקמה במקום קהילה של יהודים מבגדד, עיראק. כשפרצה מלחמת העולם השנייה ישבו בבורמה כ-2,000 יהודים, רובם נמלטו מפני הצבא היפני. לאחר הקמת מדינת ישראל עלו רוב יהודי בורמה לישראל. כיום, חיים כמה עשרות יהודים בעיר הבירה יאנגון. בנוסף, בסמוך לגבול עם הודו מתגוררים חלק מבני השבטים (אדיוואסי) קוקי-צ'ין-מיזו, המזהים עצמם כיהודי בני מנשה.

הוא עלה לארץ בשנת 1950, כשמשפחתו עלתה לארץ הם הגיעו כפליטים וחיו ממעט זהב ומכסף שהיהודים בארץ נתנו להם.

אירוע בילדות

זה היה עוד בוקר של יום שבת בהודו, סבא שלי היה בן 10. הוא שאל את ההורים אם אפשר לקבל כסף כדי לקנות בוטנים והם ענו לו שכן (הוא קנה את הבוטנים בשכונה) כשהוא ירד במדרגות הוא הרגיש שמשהו פגע בראשו, וכשהוא ניסה להבין מה פגע בראשו הוא לא הצליח לדעת (ועד היום הוא לא יודע).

אחרי כמה זמן הוא הלך עם הוריו לבית החולים שקראו לו JJ HOSPITEL (הוא נקרא על שם של הבן אדם שבנה את בית חולים). כשהוא והוריו הגיעו לבית החולים עשו לו שם תפרים, ועד היום יש צלקת בראשו. כשהם חזרו הביתה הוא שאל שוב את הוריו עם אפשר ללכת לקנות בוטנים, ובאמת הוא הלך ואכל בבית את הבוטנים שלו להנאתו.

תמונה 1

הסיפור הזה חשוב לסבא שלי כי זה מזכיר לו את ילדותו בבורמה כשבכה וממש רצה בוטנים ולא קיבל רק בסוף.

 

הזוית האישית

שירה ושדי: נהניתי ללמוד על עברו של סבי בבורמה ושנינו נהנינו מאוד בפעילות המשותפת.

מילון

מאאשה
מאכל הודי של ירקות ממולאים

מיאנמר - בורמה
מיאנמר שמה הרשמי מטעם הכת הצבאית השלטת הוא "הרפובליקה של איחוד מיאנמר", היא מדינה בדרום-מזרח אסיה, הגובלת בתאילנד, בלאוס, בהודו, ברפובליקה העממית של סין ובבנגלדש. עד 1989 היה שמה הרשמי בורמה, וזהו עדיין שמה הנפוץ בקהילה הבינלאומית".

ציטוטים

”"מי שלא עובד עם השכל – עובד עם הרגליים"“

הקשר הרב דורי