מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותו של סבא גבי איתן

סלפי שלנו ליד פינת קריאה
"בר מצווה בבית אימי"
ילדותי בשער מנשה/ עין שמר

נולדתי בצריפין בשנת 1950 ושלוש שנותיי הראשונות עברו בחולון.

בשנת 1953 אבי קיבל עבודה כמרפא בעיסוק בבית החולים בשער מנשה ועברנו לגור במקום. המרכז לבריאות הנפש שער מנשה הוא בית חולים פסיכיאטרי בקרבת פרדס חנה-כרכור. בית חולים זה הוא המוסד הרפואי הגדול ביותר בישראל לפגועי נפש. מטופלים בו מבוגרים מגיל 18 ומעלה. מנהלת בית החולים היא ד"ר שירלי פורטוגז. (ויקיפדיה)

אני זוכר את הבריכה במקום ואת בית הקולנוע בו הייתי עוזר למסריט להעביר את סרט התרגום. אני זוכר שבפורים ארגנו עדליידע, התחפשנו וישבנו בקרונות, שטרקטור הסיע אותם ברחבי היישוב. אני זוכר שהתחפשתי לאינדיאני וקיבלתי מההורים חץ וקשת אבל לפני שהתחילה התהלוכה נשברה לי הקשת. כדי שהתחפושת תהייה שלמה, בניתי קשת חדשה מענפים של עץ. במקום הייתה חורשה ואני זוכר שהיו שם הופעות שונות כמו למשל להקת הנחל.

להקת הנח"ל היא הלהקה הצבאית הידועה והמצליחה מבין הלהקות הצבאיות והראשונה שהוקמה בצה"ל. הלהקה, שנחשבת לממשיכת הצ'יזבטרון, בלטה בתרומתה הרבה לזמר העברי בביצוע שירים רבים מפי מיטב היוצרים בארץ, והוציאה מבין שורותיה עשרות זמרים ובדרנים ידועים. (ויקיפדיה)

בילדותי היה לנו כלב עצבני בשם בובי. פעם הוא נשך מישהו ואמא שלי, שראתה את הדם התעלפה.

בשנת1956 בעת מלחמת סיני, חפרנו שוחה עמוקה בחצר, כדי להגן על עצמינו מהפצצות. מלחמת סיני הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת מחד לבין מצרים מאידך, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956. במהלך המלחמה פלש צה"ל לחצי האי סיני וכבש אותו, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות, ופגע בצבא המצרי (ויקיפדיה).

כילד אהבתי לשחק עם חברים, לטפס על עצים ולטייל לבית החולים בו אבי עבד, ולגבעת הכלניות הסמוכה.

בעין שמר הינו עד 1958 ואז עברנו לכפר סבא ועד היום אני זוכר לטובה את המקום.

חלפו שישים ושלוש שנים, ובשנת 2021 חזרתי לבקר במקום. היום זה בית חולים פסיכיאטרי שהכניסה אליו מוגבלת, אבל בתיאום מראש נכנסתי לביקור, וראיתי את הבית שבו גרנו. בריכה וקולנוע כבר לא היו וקשה היה להכיר את המקום.

הזווית האישית

נועם המתעד: הזווית האישית האישית שלי על תכנית הקשר הרב-דורי היא שלמדתי להכיר את העבר של סבי והוסיף לידע שלי על כל משפחתי.

סבא גבי המספר: מאוד נהנתי להיות עם הנכד שלי ולהעביר לו סיפורים מהעבר. לשמוע שהוא מתעניין ושואל שאלות בנושא, ונראה שהיה לו מעניין… היה לי כיף מאוד בזמן האיכות הזה!

 

מילון

שער מנשה
מרכז בריאות הנפש בשרון.

ציטוטים

”אני זוכר את הבריכה במקום ואת בית הקולנוע בו הייתי עוזר למסריט להעביר את סרט התרגום. אני זוכר שבפורים ארגנו עדליידע, התחפשנו וישבנו בקרונות, שטרקטור הסיע אותם ברחבי היישוב“

הקשר הרב דורי