מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תקופת הצבא של סבא יהודה כהן

סבא ואני
סבא בילדותו
תקופה משמעותית בחייו של סבא: חייו בצבא, חברים, משפחה

שמי אור דביר, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ובחרתי להשתתף בתכנית עם סבא שלי, יהודה כהן. סבא יהודה, נולד בשנת 1949 בחיפה. במפגשים הוא סיפר לי על משפחתו וילדותו ובחרנו לתעד את סיפור התקופה המשמעותית בחייו.

סבא יהודה מספר על תקופת הצבא 

התגייסתי לצבא בשנת 1967, אחרי מלחמת ששת הימים. תקופה מיוחדת במדינת ישראל. הערבים משלוש צבאות: מצרים, ירדן וסוריה, ניסו להחריב את המדינה ובזכות ההצלחה של הצבא ובמיוחד חיל האוויר שהשמיד בתוך יום וחצי את מרבית המטוסים של הצבאות האוייבים, הצלחנו בתוך שישה ימים לכבוש את סיני, הגדה המערבית ורמת הגולן ועוד… הרחבנו את גבולות המדינה שישמשו הגנה טובה יותר לנו.

אני התגייסתי בנובמבר 1967. בטירונות הייתי שלושה חודשים באזור ים המלח. שירתי בחיל התותחנים בקשר של מפקד הגדוד. תקופת השירות שלי חישלה אותי וגרמה לי להיות חזק, בריא ומפקד. שירתנו ברמת הגולן, בעמק בית שאן ובסיני. היו לי הרבה חברים וזאת הייתה תקופה מאושרת, אף על פי שהיה קשה והיה מאתגר. טסנו במסוקים למקומות שונים. היינו מגיעים הביתה אחת לשלושה שבועות והצבא היה הבית השני שלי.

אחרי השחרור שלי פרצה מלחמת יום הכיפורים והתגייסתי שוב הפעם למילואים.

שמחה באמצע מלחמת יום הכיפורים

סבא מספר על תקופה שנשארה בזיכרונו והשפיעה מאוד עליו.

במלחמת  יום כיפור סבא היה לוחם בשריון – בטנקים.

הוא התפלל בבית הכנסת ותוך כדי התפילה של יום כיפור קראו לו מבית הכנסת לצאת למלחמה.

סבא נלחם בסיני.

סבא מספר: "באחד המקרים ירו עלינו המצרים המון פגזים. בטנק שלי היו הרוגים ופצועים. ואני נשארתי לבד.

בלילה של אותו יום פתאום הודיעו לי שאלון (דוד שלי, אח של אמא) נולד. כשהסתיימה המלחמה, הספקתי להיות בברית מילה שלו ולחזור לצבא. הייתי חצי שנה בסיני ולמעשה אלון היה בן חצי שנה כשחזרתי הביתה".

זה סיפור שהיה לא פשוט לסבא לדעת שנולד לו ילד והוא לא יכול לראות אותו.,

התקופה המשמעותית בחייו של סבא – משפחה, ילדים ונכדים

בשנת 1973 – נולד בני אלון, כפי שסופר אלון נולד במהלך מלחמת יום כיפור. בשנת 1979 – נולדה בתי רויטל ובשנת 1981 – נולדה בתי אפרת.

תמונה 1

תמונה משפחתית

תמונה 2

יש לי שתי בנות ובן ומכל אחד מילדי יש לי שלושה נכדים – תשעה נכדים, כולם ילדים טובים וחכמים. זכיתי לראות את כולם גדלים משלב הלידה, זחילה, הליכה ראשונה, כניסה לגן ולבית הספר. אני אוהב את כולם ומייחל שיצליחו בחיים. המשפחה שלנו זוכה לערוך ארוחות שישי והיום הנכדים הם אלה שעושים את הקידוש, עוזרים ודואגים לסבתא וסבא. אנחנו אוהבים לנסוע לחופשות משפחתיות ולחגוג בכל הזדמנות.

קישור לסירטון: הנכדה אור מספרת על הסבא שהיא כל כך אוהבת….

חפץ שעובר מדור לדור

החפץ שעובר מדור לדור אצלנו במשפחה הוא שרשרת שמחוברת אליה טבעת. אחרי שההורים של סבא שלי נפטרו סבא שלי לקח שרשרת של אימא שלו ואת טבעת הנישואין של אבא שלו. הוא חיבר את טבעת הנישואים של אבא שלו לשרשרת של אימא שלו ומאז הוא עונד את השרשרת על צווארו.

תמונה 3

קישור לסרטון: החפץ היקר לליבו של סבא – המזכרת שקיבל מהוריו

"אני לא מוריד את זה אף פעם מהצוואר"

הזוית האישית

סבא יהודה: אני מאוד התרגשתי שנפלה לי הזכות ללוות את אור בתכנית הקשר הרב דורי. אני מאוד שמח שאיפשרו לה בדרך הזאת, להכיר מקרוב את הדרך הארוכה שעברנו עד לשלב שהגעת אליו. תכנית הקשר הרב דורי העלתה לי זיכרונות על הילדות, תקופת הבגרות, הצבא והמלחמה, הולדת הילדים שלי והנאה עם הנכדים והגאווה שלי מהמשפחה שגדלה לי.

אור: היה לי נורא כיף לעבור את החוויה של הקשר הרב דורי, יחד עם סבא. תכנית הקשר הרב דורי חיזקה מאוד את הקשר שלי ושל סבא. אני מרגישה שלמדתי יותר על עברו של סבא על ילדותו ונערותו, סיפור חייו של סבא מעניין מאוד.

מילון

חישלה
חיזק, הקשיח, חיסן

ציטוטים

” סבא התפלל בבית הכנסת ותוך כדי התפילה של יום כיפור קראו לו מבית הכנסת לצאת למלחמה. סבא נלחם בסיני.“

הקשר הרב דורי