מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תקופת דב יוסף שר הצנע

אור ועומר מראיינות את שרלי.
שרלי
העליה לארץ והקשיי הקליטה בתחילת שנות ה-50.

שמי שרלי סבח

בשנת 1949 עליתי מתוניס לארץ ומאז גרתי בבאר שבע ובסביבתה. עליתי בעליית הנוער. גרתי שנתיים בקיבוץ מגדיאל. לאחר מכן עברתי לבאר שבע לגור עם הוריי. עם עלייתי ארצה מייד הרגשתי את השוני בין החיים בתוניס לבין החיים בארץ, זה התבטא באנטישמיות שהייתה מורגשת בתוניס. גם העלייה לארץ לא הייתה קלה. כבר בימים הראשונים לעלייה ריססו אותי באבקת DDT  ואף עברתי הקרנות של גזזת (לאחר כמה שנים ההקרנות השפיעו על גיסתי עד שלבסוף היא נפטרה).

באותה תקופה, כאשר רציתי לבקר את הוריי, הייתי צריך להחביא את המזון מביקורות של אנשי המכס, למשל: להחביא זיתים בגרביים, ביצים מתחת לכובע וכדומה. באותם הימים אסור היה להעביר מזון  מעיר לעיר ואסור היה לקיים מסחר. אני וחבריי רק קיווינו שלא להישאר מחוסרי מזון.

כחלק מאותה תקופה הייתה אפליה בין העדות שהתבטאה בעיקר בהשגת המזון – לאנשים בעדות מסויימות הייתה אפשרות להשיג מזון ושתיה ללא כל בעיה, מה שגרם לי לתחושות של קינאה, עצב ורעב. נחרט בזיכרוני אירוע של חג השבועות בו התקיימה תהלוכה יפיפייה. היו שם עגלות רתומות לסוסים ובהן סחורה שופעת של פירות וירקות. באותן התהלוכות יכולתי רק לצפות מהצד ולא לגעת במזון.

קושי נוסף בקליטתי בארץ היה החינוך. לאחר שסיימתי ללמוד בבית הספר, לא ידעתי אפילו קרוא וכתוב. זמן קצר לאחר סיום הלימודים נאלצתי לצאת לחפש עבודה ועל כן נאלצתי ללמוד מקצוע (אותו למדתי היטב במוסך פרטי). ובזכות אותה העבודה כיום אני שולט בשפה העברית (בכל המובנים).

שנים 1950-1954 נקראו תקופת הצנע. כשתקופה זו הסתיימה התחלתי לעבוד, אבל בכל שישה חודשים הייתי מחליף עבודה אחת באחרת. תקופה זאת נקראת, תקופת הצנע של דב יוסף: "ד"ר דב (ברנרד) יוסף היה שר בממשלות ישראל, ולפני כן מעורכי הדין היהודים הבולטים בארץ ישראל בתקופת המנדט והמושל הצבאי של ירושלים בעת מלחמת העצמאות הוא היה שר האספקה והקיצוב בתקופת הצנע, וכינו אותו "שר הצנע".

דב יוסף – שר הצנע ( ויקיפדיה)

190px-dov_yosef

בגיל 18 התגייסתי לצבא, שירתתי בחייל השריון. לחמתי במבצע קדש (שהחל בשנת 1956) ואחר כך במלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים ובמבצע שלום הגליל. שירתתי את המדינה 3 שנים בצבא ו-40 שנה במילואים.

הזוית האישית

שרלי סבח: תודה לתלמידות אור טפלצקי, עומר טבצ'ניק. בנוסף, חשוב לי לומר שלא הייתי מאחל לאף אחד שנים קשות כמו שעברתי!

מילון

גזזת
גזזת היא מחלת עור פטרייתית.

ציטוטים

”אני וחבריי רק קיווינו שלא להישאר מחוסרי מזון.“

הקשר הרב דורי