מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת משפחה גדולה ורחבה, לאחר השואה

יעל וסבתא זלדה ז"ל שנפטרה בשנת 2000
סבתא זלדה ז"ל כחיית בצבא
שואה, עליה לארץ ישראל, וסיפור אהבה בשירות הצבאי.

סבתא זלדה, מצד אבא, נולדה במהלך מלחמת העולם השניה באוקטובר 1942,

להוריה פרידה ויעקב גולד, בעירה באזור העיר טרנופול, שפעם הייתה חלק מפולין וכיום היא חלק מאוקראינה.

סבתא נולדה כשהוריה היו במחנה עבודה, לקראת האקציות של היהודים שהלכו וגברו, הוריה הניחו אותה במרפאה של רופא פולני, בכדי שישמור עליה וכך תנצל.  אותו רופא מסר אותה למנזר באזור, שם הטבילו אותה ומחקו את זהותה היהודית.

בקיץ של שנת 1943, כאשר הייתה בת פחות משנה, נרצחו הוריה, פרידה ויעקוב, בידי הנאצים. דודתה של סבתא, מלכה קלינברג, אשר הצליחה להימלט עם בתה הדסה, ולהסתתר בכפרים, חיפשה אותה ומצאה אותה במנזר בקיץ 1944, לאחר שהצבא האדום הרוסי שחרר את טרנופול מידי הכובש הנאצי. מלכה פנתה לשלטונות הרוסיים, בכדי לשכנע אותם לתת לה את סבתא זלדה, וכך גידלה אותה כבת יחד עם בתה הגדולה הדסה.

מי שסייע למלכה לקבל את סבתא זלדה היה אריה גולד, שהיה הדוד, של סבתא זלדה. אריה ברח מטרנופול לפני הכיבוש הנאצי והצטרף לכוחות הלוחמים של הצבא האדום הרוסי. לאחר מכן, מלכה נישאה לאריה ונולד להם ברוך גולד, שהיה בנם המשותף. בשנת 1949 אריה ומלכה עלו לארץ עם ברוך, סבתא זלדה והדסה. רק כשסבתא זלדה הייתה בת שש עשרה, סיפרה לה סבתא מלכה על הוריה שנרצחו בשואה, ואת הסיפור איך היא ניצלה, ואיך דודתה מלכה דאגה לקבל אותה אליה.

המשפחה שעלתה לארץ, גרה ביבנה בבית ערבי נטוש משנת 1948, ולאחר מכן בשיכון שקיבלו בראשון-לציון. בצעירותה, נשלחה סבתא זלדה, להצטרף לקבוצת נוער בקיבוץ דן, שם זכתה להתחנך כ-ארבע שנים בחינוך קיבוצי.

בשירותה הצבאי, סבתא התגייסה לנח"ל והייתה חיילת בהיאחזות כרם-שלום של הנח"ל. בתקופה מסוימת בשירותו, גם סבא איתמר, שהיה קצין בנח"ל הוצב כמפקד בכרם-שלום, באחד מימי שישי, סבא איתמר תפס את סבתא זלדה, כשהיא שומרת בעמדה שמירה בחולצה לבנה. כדי לא לקבל עונש, סבתא הסכימה להיפגש עם סבא באחת מהחופשות מהצבא, ומשם לא נפרדו דרכיהם.

לסבתא זלדה שהייתה נצר יחיד להוריה הביולוגיים פרידה ומלכה, ולסבא איתמר שהיה בן יחיד להוריו החלוצים אסתר ושלמה ריז'וב, נולדו חמישה בנים, ולהם נולדו תשעה עשר נכדים, וכבר יש המון נינים.

זה הסיפור שתחילתו בשואה, המשכו בעליה לארץ ישראל, ומשם לסיפור אהבה בשירות הצבאי, שהביא להקמת משפחה רחבה וגדולה.

סבא וסבתא בצעירותם

תמונה 1

הזווית האישית

יעל: אבא שלי, עמרי סיפר לי את הסיפור של סבתא, שנפטרה לפני שנולדתי בשנת 2000.

מילון

תקומה
קִדְמָה, הִתְחַדְּשׁוּת, תְּחִיָּה: תְּקוּמַת הַמְּדִינָה. תְּקוּמַת הַמִּפְעָל הֶהָרוּס.

ציטוטים

”דע מאין באת ולאן אתה הולך" - חשוב להכיר את ההיסטוריה שלנו והערכים שהיו נר לרגלנו, כדי שעתידנו יהיה מובטח. “

הקשר הרב דורי