מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תפקידי המנהיגות של סבא

אני וסבא בקבר של הבן של רבי יהודה
סבא בילדותו
סבא מנהיג ומפקד בצבא

סבא אברהם קול נולד ב1948 בעפולה.

סבא מספר לי שהוא בעצמו היה מנהיג כשהיה מפקד בצבא, פיקד על חמישים אנשים לאחר שהתקבל לקורס קצינים  ועבר בהצלחה.

מאוחר יותר בחר להתמודד על התפקיד של מזכיר יפעת. הוא נבחר בקלפי ומילא תפקידו באמונה ונחישות להובלה של הצלחה בתפקיד למען טובת הקיבוץ.

מזכיר הוא עיסוק שלו משמעויות אחדות. במשמעות הנפוצה זהו עובד העוסק בענייני המנהלה (אדמיניסטרציה) של ארגון או אחת מיחידותיו, או עומד בראש הארגון (מזכיר כללי). מזכיר הוא עובד העוסק בענייני המנהלה של ארגון או אחת מיחידותיו, ולעיתים בענייני המנהלה של אדם יחיד. תפקידי המזכיר כוללים, בין היתר:

יִפְעַת הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, השוכן על כביש 73, ממערב נמצא נחל צבי וקיבוץ גבת, ממזרח נמצא נחל יפעת וקיבוץ שריד, בכניסה לקיבוץ נמצא בית התרבות האזורי, בסמוך לו נמצאים: בית הספר האזורי "העמק המערבי" והמוזיאון לראשית ההתיישבות, הקיבוץ נמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. ויקיפדיה

סבא סיפר לי שכבר בנעוריו הדריך ילדים במגדל העמק.

מִגְדַּל הָעֵמֶק היא עיר במחוז הצפון בישראל. העיר שוכנת על שלוחה דרומית-מערבית של הרי נצרת, כ-4 קילומטרים דרומית-מערבית לנצרת. ויקיפדיה

ראיתי שעמד בראש תפקידים שונים ושאלתי אותו מה הקשיים שניתקל בהם . סבא ענה: "יש לקבל החלטות שלא כולם מסכימים איתן וזה גורם לכך שחלק מהאנשים מתנגדים לכך".

סבא מוסיף: "היו לי מנהיגים שהשפיעו וליוו אותי במהלך תפקידי: היה את אבנר שהנהיג אותנו כילדים, אותי ואת חברי . מאיר איילי מנהל בית הספר, ובצבא המפקד אורי שגיא."

אלוף (במיל') אורי שגיא, יליד 1943, לשעבר ראש אמ"ן, מפקד חיילות השדה ואלוף פיקוד הדרום. במסגרת שירותו הצבאי כיהן גם כעוזר ראש אג"מ; ראש חטיבת המבצעים במטכ"ל ונציג צה"ל במשלחת לשיחות השלום עם לבנון. את עיקר שירותו העביר בחטיבת גולני ובתוך כך לקח חלק בפעולות תגמול, מלחמת ששת הימים, מלחמת ההתשה כמפקד סיירת גולני, מלחמת יום הכיפורים ומלחמת לבנון הראשונה. כמו כן כיהן אורי שגיא כמפקד אוגדת שריון 36 ברמת הגולן וכמח"ט גולני לקח חלק בין היתר ב"מבצע אנטבה" כאחד ממפקדי הכוחות.

עמד בראש צוות שיחות השלום עם סוריה, בשנים 1999-2000, ולקח חלק במו"מ נוספים במזרח התיכון.

מפקד הוא מי שבמסגרת גוף בעל מבנה היררכי, אוחז בסמכות להורות לכפופים לו מה לעשות ואשר נושא באחריות לתוצאות הוראותיו. לפיקוד היבטים רבים, עליהם ניתן למנות את הניהול, קבלת החלטות, הכשרה, חניכה, אימון, שליטה וחינוך. פיקוד הוא אמצעי שליטה נוח בגופים בהם יש היררכיה ברורה והעוסקים בעניינים בהם יש לפעול במהירות כמו צבא וזרועות ביטחון אחרות, או ספינה. לרוב, מוענקות סמכויות פיקוד לבוגר קורס פיקודי, אך לעיתים אין מהווה ההכשרה הפורמלית המוקדמת תנאי לפיקוד.

סבא סיכם ואמר " עשיית התפקידים תרמה לי מאד,  ראיתי ביכולתי להשפיע בחברה ובסביבה  שאני חי בה. למדתי בתקופה זו הרבה דברים  ואני מרגיש מסופק."

הזווית האישית

נועם: אני נהניתי ללמוד על עברו של סבא ולהיפגש איתו יותר מהרגיל, כדי לשמוע מה עשה בצבא ומה עושה בחייו.

מילון

מזכיר קיבוץ
אחריות שכוללת ניהול תפעולי ותקציבי של כלל הפעילויות חברתית כלכלי וצמיחת הקיבוץ

ציטוטים

”יש לקבל החלטות שלא כולם מסכימים איתם וזה גורם לכך שחלק מהאנשים מתנגדים לכך“

הקשר הרב דורי