מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תפילין של ראש ושל יד שנפגשו

סבתא נעמי והראל
סבא מרדכי וסבתא חנה בארץ ישראל
נעמי טביב מספרת על האחים שסירבו להיפרד

שמי נעמי טביב, אני סבתא של הראל סוננזון, השנה אנו משתתפים בתוכנית הקשר הרב דורי ויחד נחזור אל סיפורי העבר של הורי ומשפחותיהם אשר נולדו במרוקו. כשנכדי הראל פנה אלי בבקשה להשתתף איתו בתוכנית חשובה זו, שמחתי ונענתי בחיוב.

בשנת ינואר 1962 סבא רבא מורדכי וסבתא רבתא חנה נישאו במרוקו ומיד עלו לארץ ישראל בעלייה השלישית ממרוקו, מבצע זה נקרא – מבצע "יכין". תחילה הפליגו באונייה עם דוד יצחק ודוד אליהו האחים של סבא רבא מרדכי לאיטליה ושם סבא וסבתא עשו ירח דבש. משם טסו לישראל ונחתו בערב העצמאות.

סבא רבא מרדכי וסבתא רבתא חנה בימיהם הראשונים בארץ ישראל

תמונה 1

משה הבן של דוד אליהו אשר היה בן חצי שנה כשעלו ארצה, היה חולה ובין היתר קדח מחום והוחלט לפנות אותו לבית החולים תל השומר. כל נוסעי המטוס התפנו לדימונה למעט שלושת האחים שהחליטו שהם לא נפרדים ונשארים כולם יחד. האחים התלבטו והייתה קשה להם ההחלטה לאן להתפנות ופגשו אדם בשדה התעופה שהמליץ להם להתפנות לאבן-יהודה, האיש הנחמד ציין שזה באזור המרכז ויחסית קרוב לבית החולים. האחים הרימו את הכפפה והחליטו להתפנות לאבן יהודה.

עוד יצוין כי האח הבכור מסעוד עלה בגפו בעליית הנוער כמה שנים קודם והאחים איבדו קשר עמו. כאשר מסעוד עלה ארצה הוא לקח עמו תפילין של ראש (רק את החלק האחד של התפילין) ושכח שלא במכוון את החלק השני של היד בביתו במרוקו.

תמונת התפילין המקורי  – מאוחד ושלם

תפילין

כאשר האחים נחתו הייתה להם משימה לאתר את אחיהם הבכור. הם מצאו אותו כחלוף מספר חודשים בקיבוץ בצפון כאשר בידיהם היה החלק השני של התפילין – תפילין של יד שמסעוד שכח במרוקו. הייתה שמחה גדולה והתרגשות עצומה גם בגלל האיחוד המשפחתי וגם בגלל איחוד התפילין של הראש ושל היד.

בקיבוץ הייתה שמחה גדולה לאור האיחוד המשפחתי וחגגו בהילולה גדולה עם כל תושבי הקיבוץ.

תעודת העולה של סבא רבא וסבתא רבתא מרדכי וחנה אשר עלו ארצה ממרוקו

תמונה 2

סבתא נעמי והראל סוננזון מדברים על העלייה הציונית של הוריה

הזוית האישית

הראל הנכד המתעד: של סבתא נעמי היה מעניין ומרתק, למדתי דרכה על סבא רבא מרדכי ועל העבר המעניין (שלא ידעתי עליו) מאוד ריתק אותי. אני מאוד נהנה להיות להיות אצל סבתא וסבא. הם מכינים לי דברים טעימים ואוכל טעים. במיוחד אני אוהב את השניצלים והחמין.

סבתא נעמי: נהניתי מאוד מזמן האיכות ולבלות עם נכדי ולשתף בסיפורינו. שמחתי לשתף אתו בערכים שגדלתי עליהם ועל חשיבות של שרשרת הדורות לקיומה של המשפחה, משמעות האחדות והכוח של המשפחה, זאת יחד עם חשיבות האחדות לקיומו של העם.

מילון

להרים את הכפפה
להסכים לקחת על עצמך את האחריות ולהניע לפעולה. וכך סבא רבא מורדכי ואחיו הרימו את הכפפה והתפנו לאבן יהודה להתמקם שם ולא בדימונה כמו יתר חבריהם לטיסה.

מבצע יכין
מבצע יכין, שנקרא גם עליה ג', היה מבצע להעלאת יהודי מרוקו. המבצע החל ב-כ בכסלו תשכ"ב, 28 בנובמבר 1961 ונמשך עד שנת 1964, ובמסגרתו עלו למדינת ישראל כ-80 אלף יהודים. מבצע זה התבצע מתוך הסכם חשאי עם חסן השני מלך מרוקו, שהרשה ליהודים לעזוב את מרוקו, בתנאי שיעדם המוצהר אינו ישראל והגוף שמטפל בהגירה אינו גוף ציוני. ממשלת ישראל שילמה 50 דולר עבור יציאתו של כל עולה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”איחוד התפילין של הראש ושל היד - לציטוט זה משמעות רבה בפן החומרי והסנטימנטלי התפילין חזר להיות שלם והמשפחה התאחדה“

הקשר הרב דורי