מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תפוח ביום הכיפורים

סבא רוברט והנכד אלון
רישום העלייה בספר העולים של מדינת ישראל.
מסע העלייה מתוניסיה לארץ ישראל

שמי רוברט עזריה  ואני משתתף השנה בפרויקט "הקשר הרב דורי" עם נכדי אלון עזריה  בבית הספר "מבוא הגליל".

נולדתי בשנת 1947 בתוניסיה, הספקתי ללמוד בבית ספר בתוניסיה כשנתיים, ולאחר מכן עלינו לארץ בשנת 1955. עברנו מתוניסיה לצרפת ושהינו חודשיים במחנה מעבר.

בספטמבר 1955 הגענו לארץ באמצעות אוניה ששמה היה "אילת" (שמה הקודם היה "ניו איילס"). האוניה הייתה אוניית משא שהסבו אותה לאניית נוסעים. זכורה לי חוויה מיוחדת מהמסע: הייתי ילד שובב והתרוצצתי באוניה,  מצאתי חן בעיני אחד המלחים והוא החליט לפנק אותי בתפוח. זה היה מיוחד, כי לנוסעים לא היה אוכל טוב ופירות היו רק לצוות. שמחתי מאוד מהמתנה, ורצתי לתת אותה לאימא שלי שתאכל, אבל אז הסתבר שזה היה יום כיפור והיא הייתה בצום. אחרי כמה שנים לא זכרנו מתי בדיוק הייתה העלייה, ובזכות הסיפור ידענו שהתאריך היה של יום כיפור בשנת 1955.

האוניה הייתה בנויה מתאים רבים וכל משפחה שעלתה לאוניה קיבלה תא. המיטות היו מיטות קומתיים. עבורי ההפלגה הייתה נעימה מאוד ביום ובלילה פחות, במשך הלילה היה לי קר.

הגענו לנמל חיפה, שם נציגים של המדינה, רשמו באופן מסודר את שמות כל העולים שהגיעו, בספר העולים של מדינת ישראל: שמות כל בני המשפחה וגיל. את שמי שינו בארץ, בספר העולים לכמוס, ולאחר מכן חזרתי לשמי המקורי רוברט. אח"כ הועברנו לזיכרון יעקב, שם קיבלנו בית קטן. את הבתים חילקו לפי סדר ההגעה לישראל, וכך יצא שהשכנים שגרו בצמוד אלינו, משפחת עמר, עלו איתנו באוניה, והם רשומים בצמוד אלינו בספר העולים. החוויה הייתה יפה ונפגשנו עם יהודים מכל התפוצות. העבודה הראשונה של אבא שלי בארץ הייתה עבודה בייעור, מה שנקרא היום קק"ל. לאחר מכן הוא עבד ביקבי זיכרון יעקב, עד שיצא לפנסיה. אמי לעומת זאת הייתה עקרת בית ועבדה רק יום אחד בחייה. אחיי ואני הצטרפנו למעגל המפרנסים בבית, עם סיום בית הספר היסודי, במקביל ללימודים בתיכון.

בהמשך כל אחד מאתנו התחתן והקים משפחה. נולדו לי שלושה ילדים: יובל, מאיה ודרור. שלושתם שירתו ביחידות קרביות בצבא: יובל בהנדסה, מאיה בתותחנים ודרור בגבעתי. כיום יובל בני, עובד כחבלן במשטרת ישראל מאיה ביתי, עובדת כמורה לנהיגה ודרור בני, עובד כמפיק אירועים.

הזווית האישית

סבא רוברט: במפגשי הקשר הרב דורי עם נכדי אלון עלו זיכרונות והחוויה הייתה נעימה

הנכד אלון: היה לי כיף ללמוד על המשפחה והעלייה. נהניתי לכתוב עם סבא את הסיפור שלו.

מילון

אוניית אילת
בשנת 1947 הוסבה לאונית מעפילים בשם "מדינת היהודים" עם 2664 מעפילים.

ייעור
נטיעת עצים על פני שטח אדמה. תהליך יצירת יער באזור לא מיוער

ציטוטים

”בספטמבר 1955 הגענו לארץ באמצעות אוניה ששמה היה "אילת" (שמה הקודם היה "ניו איילס"). האוניה הייתה אוניית משא שהסבו אותה לאניית נוסעים“

הקשר הרב דורי