מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תעשו את המיטב שלכם – סבתא רחל לייבה

סבתא רחל, אסף וכל המשפחה בחתונה
סבתא רחל בצעירותה
הילדות בשואה, העלייה לארץ, הקריירה ומסר לדור העתיד

שמי הוא רחל לייבה, נולדתי בתאריך 30.10.1941 בעיר בוחוש ברומניה, הוריי, איציקוביץ יצחק ואיציקוביץ פסיה, נולדו ברומניה. אני ניצולת שואה: בזמן המלחמה הייתי יחד עם הוריי במחנה עבודה ועברתי את כל הזוועות של ניצולי שואה. אמנם היינו במחנה עבודה אך לא הרגו אותנו מפני שבמחנה העבודה שבו היינו לא היו מחנות השמדה, כך שניצלנו.

לא הייתי בגן כשהייתי קטנה מפני שכאשר הייתי בגיל של גן, הייתי במחנות העבודה ועברתי כבר את הגיל של הגן כשיצאתי ממחנות העבודה. בשנת 1945 חזרתי ממחנה העבודה לעיר הולדתי והתחילה התקופה הקומוניסטית ברומניה, היה רעב גדול באותה התקופה ואימא וסבתא שלי ידעו להכין אוכל מכל דבר, גם מהדברים הפשוטים ביותר. התחלתי בית ספר בגיל שש. עד כיתה ד' הייתי תלמידה בינונית אבל מכיתה ה' הפכתי לתלמידה מצטיינת וחרוצה עד מאוד. היינו משחקים במשחקים פשוטים, הרוב ברחוב עם קבוצות רבות של ילדים, שיחקנו בעיקר תופסת, מחבואים ושוטרים וגנבים. הייתה אווירה טובה ושמחה, הייתה לי ילדות מאושרת.

עליתי לארץ באפריל 1964 כשאני נשואה להארי לייבה ז"ל, למדתי עברית באולפן והתחלתי לעבוד במפעל טקסטיל כפקידה. ההסתגלות לארץ הייתה קשה בגלל השפה וגם בגלל החמסינים הכבדים בארץ, שלא הייתי רגילה אליהם. הגעתי לארץ באונייה וקיבלנו דירה בשכר דירה מעמידר. לאט לאט התקדמתי בלימודי השפה ועברתי הרבה קורסי השלמה במקצועות שונים.

יצאתי לגמלאות בשנת 2003 בגיל 54 מבנק יהב, כאשר אני נמצאת בתפקיד סמנ"כלית. אני מאוד אוהבת בגמלאות ללכת למועדון חופש ופנאי, אני מתאמנת כל יום ופוגשת אנשים בגילי. החלומות שלי הם: להיות בריאה ושמחה, להיות בעלת היכולת לארח את משפחתי בביתי בכל יום שישי, לראות את נכדי גדלים והופכים להיות אנשים בוגרים, טובים, משכילים ומצליחים בחיים. אני יודעת להעריך את הטוב בחיים, במיוחד בזמן הגמלאות, ולקחת את הטוב בדברים בלי להתייחס לדברים הרעים.

המסר שלי לדור הצעיר הוא: קודם להיות בני אדם ואנשים טובים ומכבדים, לעזור לאחרים ולזולת ככל הניתן, מפני שככל שתעזור לאחרים גם יעזרו לך. תגשימו את חלומותיכם כדי לא להתחרט על כך מאוחר יותר בחייכם. תעבדו קשה, מפני שזה ישתלם לכם בהמשך דרככם לעבר החלומות שלכם. תתרמו לחברה ותפגינו אהבה לקרוביכם.

הזוית האישית

אסף הנכד המתעד: נהניתי מאוד במהלך העבודה ולמדתי על סבתא שלי הרבה ועל העבר המעניין שלה. בנוסף, נהניתי מאוד לשמוע את הסיפור של סבתא שלי ולמדתי המון על השורשים שלי.

סבתא רחל: מאוד נהניתי לספר את הסיפור שלי ולבלות עוד זמן עם הנכד האהוב שלי.

מילון

עמידר
עמידר הייתה חברה שעזרה ליהודים שעלו לארץ והביאה להם מקום מגורים.

בוחוש
בוחוש (Buhuşi), עיר קטנה במחוז בקאו ברומניה. בוחוש שוכנת במפגש הנחל ביסטריצה עם יובלו, רומְני, במרחק 24 קילומטרים מהעיר בקאו. בשנות החמישים והשישים בזמן השלטון הקומוניסטי היגרו רוב יהודי בוהוש מרומניה לישראל ומקומות אחרים בעולם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תעשו תמיד את המקסימום שלכם “

הקשר הרב דורי