מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תעשה טוב, זה יחזור אליך – רבקה אגמי

סבתא בביתה כיום
סבתא ביום חתונתה
קורות חייה של סבתא רבקה, העלייה לישראל ובניית המשפחה

שמי גילי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי, רבקה אגמי, ומנציחה את סיפורה במאגר המורשת של התכנית. סבתא רבקה קטן נולדה בתאריך 22.6.1938 במצרים, כיום היא בת 85.

עלייתה של סבתא

בשנת 1949 עלתה סבתא רבקה לארץ ישראל עם משפחתה: אימא רוזה, אבא רחמים ואחותה לילי. כשסבתא הייתה בת 12, ראתה קבוצה אנשים שהגיעו למצרים והציעו ליהודים שחיו שם לעלות לארץ ישראל. סבתא ומשפחתה עלו לארץ בשתי אוניות: האונייה הראשונה לקחה אותם לצרפת, שם הם שהו כשבועיים. סבתא זוכרת שעל האונייה היה זמר שכל ערב שר שירים וכולם שרו איתו. לאחר כשבועיים האונייה השנייה לקחה אותם לישראל. האונייה הגיעה לנמל חיפה וכל העולים התמקמו במחנה בשם "מחנה-ישראל" (בית מקלט לעולים). סבתא זוכרת שהם היו עומדים בתור כדי לקבל אוכל והיו ישנים על הרצפה עם שמיכות בד דקות. לאחר כשנה בחיפה כל המשפחה עברה לגור ביפו.

התבגרותה של סבתא

בגיל 14 סבתא הלכה ללמוד בבית ספר צרפתי, בית הספר היה קרוב לביתה ביפו. היו לה הרבה חברים וחברות, הם אהבו לשחק בקלאס, שזורקים אבנים לריבועים ואיפה שהאבן נופלת עד שם צריך לקפוץ. בנוסף היא אהבה גם לשחק דמקה, דילגית (קפיצה בחבל) והם אהבו גם לשחק מחבואים. כשסבתא התבגרה היא לא התגייסה לצבא, פעם בנות לא היו עושות צבא ולכן היא לא עשתה.

סבא אליהו

סבא אליהו (אלי) ז”ל נולד במצרים בשנת 1935 ונפטר בשנת 2016. סבא עלה ממצרים בשנת 1952 עם אמו ושתי אחיותיו . אחיו ואחותו הגדולים של סבא עלו לארץ בשנת 1948 והתגוררו בתל אביב. סבא בהתחלה עבד כטכנאי מכונות כביסה ובהמשך עבד בחברת בזק. סבא אליהו השתתף בשתי מלחמות ישראל: מלחמת יום הכיפורים ומלחמת ששת הימים. בצבא סבא שירת בגולני (קרבי).

סבתא הכירה את סבא דרך חברים משותפים. כשסבתא הייתה אצל חברה שלה גם סבא היה שם, כך הם הכירו אחד את השני והתחתנו. סבא וסבתא התחתנו בשנת 1960, סבתא הייתה בת 22 וסבא היה בן 25. סבא וסבתא התחתנו בבית כנסת הגדול שבתל אביב, בחתונה היו כ- 50 איש, משפחה מורחבת וחברים קרובים. בחתונה שלהם סבתא לבשה שמלה לבנה שאימא שלה תפרה לה כי לא היה להם כסף. סבא לבש חליפה שחורה שהלווה מחברו. לאחר שסבתא ילדה את שני ילדיה הראשונים, הם עברו לגור יחד באזור, שם קנו דירה והיא נמצאת באזור עד עצם היום הזה.

עיסוק ומשלח יד

בגיל 15 סבתא התחילה לעבוד בבית חרושת לחוטים, שם היא הייתה עובדת עם מכונה גדולה שהייתה מגלגלת חוטים על קונוסים גדולים. לאחר שסבתא עבדה בבית חרושת לחוטים היא עבדה גם במפעל לייצור שוקולד. לאחר שסבתא גדלה, היא התחתנה עם סבא והחלה לעבוד כסייעת בגני ילדים. סבתא בחרה לעבוד בגן ילדים משום שהיא מאוד אוהבת ילדים, וילדים מאוד אוהבים אותה. כיום לסבתא יש עשרה נכדים ונינה אחת.

הזוית האישית

סבתא רבקה: לי היה מאוד כיף לעבוד עם נכדתי, היה לי כיף להיזכר בעבר, בילדות ובסבא.

גילי הנכדה המתעדת: לי היה מאוד כיף לעבוד עם סבתא ולהכיר את העבר שלה ואת הסיפור שלה.

מילון

בית חרושת
בית תעשיה, מפעל גדול המייצר כלים מכשירים סחורות ועוד. סדנת ייצור גדולה, לרוב ממוכנת, שבה מייצרים דברים (כגון כלי רכב, מוצרי צריכה, מכשירים ביתיים, שעונים, אריזת ושיווק מזון ועוד). בתי החרושת המודרניים ממוכנים ברובם ומתבססים על פס ייצור. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תעשה טוב, וזה יחזור אלייך" - סבתא תמיד עושה טוב ותמיד חוזר אליה“

הקשר הרב דורי