מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תמיד לצמוח מהקושי – סבא בצלאל קליין

אני (יהלי) וסבא כשהייתי קטנה
סבא צלי בחנות יהלום של פעם
החנות המיתולוגית של סבא בפתח תקווה - "יהלום", ועוד מיזמי חיים

שמי יהלי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבי, צלי (בצלאל) קליין, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת של התכנית.

סבי בצלאל – המכונה צלי, נולד בישראל בפתח תקווה בתאריך 28.04.1956. מאז ועד היום מתגורר בפתח תקווה. הוא גדל למשפחה דתית ובגיל 15 עזב את בית הוריו ועבר להתגורר בפנימייה בצפון הארץ בשם כפר סיטרין.

בגיל 17 חזר בשאלה. בגיל 18 התגייס לצבא לחייל התותחנים בתפקיד מפקד צוות ושירת במשך שלוש שנים באזור סיני בבסיס הצבאי "מטלה". לאחר מכן, הוא המשיך לצבא קבע בתפקיד רס"ר גדודי ושירת בבקעת הירדן. בזמן שירותו בקבע פרצה מלחמת שלום הגליל ולמשך תקופה ארוכה הוא נלחם בחזית הלבנונית.

סבי צלי הכיר את סבתי חני דרך שכנה ולשניים יש שלושה ילדים ושישה נכדים. לאחר שחרורו מהצבא, עבד תקופה מסוימת בחברת שיווק ופרסום מוצרי בית בגבעתיים ונאלץ לעזוב מפני שבעל החברה החליט לסגור את העסק. לאחר עזיבתו, כשהיה בן 24, החליט לצאת לדרך עצמאית ולפתוח חנות עם שותף מעבודתו הקודמת. בשל הפסדים כלכליים וטעויות רבות בדרך, החליטו סבי ושותפו לפרק את השותפות בניהם. למרות הכישלון, הוא לא וויתר על חלומו להיות עצמאי ולהקים עסק משלו וניסה שוב את מזלו אך הפעם בכוחות עצמו ועם הניסיון והידע שצבר עד לאותה הנקודה.

בתחילת דרכו העצמאית, סבי שכר שטח קטן ברחוב אורלוב פינת המכבים בפתח תקווה, שם הקים את החנות שלו. עם הזמן שכר עוד שלוש חנויות וחיבר אותן יחד לחנות אחת גדולה. החנות התרכזה במכירת מוצרי צריכה, כלי בית ומוצרי חשמל לפרטיים, וועדי עובדים ומוסדות. סבי החליט לקרוא לחנות "יהלום". משמעות השם עבור סבי הוא: משהו שונה, ייחודי ואחר – היהלום של פתח תקווה. סבי מספר: "ברגע שחשבתי על השם הזה הרמתי טלפון לאשתי ואמרתי: 'שלום, מדברים מחנות יהלום'. היא אמרה לי: 'מה? לא הבנתי'. אמרתי לה: 'לא משנה מה, איך זה נשמע לך?' היא אמרה לי: 'זה נשמע טוב'. ובאותו רגע החלטתי שזה יהיה שם החנות".

בתחילת הדרך, בשל ההפסדים הכלכליים עם השותף הקודם, לא היה ביכולתו של סבי לשלם שכר לעובדים. לכן, בכל יום עבודה היה מעמיס סבי את רכבו בסחורה ויוצא למכור ליד מפעלים ומוסדות שונים. היות והוא יצא למכירות בשטח, סבתי חני נאלצה להיות לבדה בחנות. לאחר כמה שנים של עבודה קשה העסק צמח והתפתח מחדש. המון חברות בכירות הכירו את העסק ועשו עם סבי שיתופי פעולה. עם השנים כל משפחתי נרתמה לעזרה בעסק על מנת להרים אותו. אבי עובד בעסק ביחד עם סבי וסבתי כבר מעל ל-15 שנים. עם השנים, החנות הפכה לסמל היכר בעיר פתח תקווה. היו מגיעים מכל רחבי העיר וגם מחוצה לה כדי לרכוש מוצרים מהחנות, כולם הכירו את החנות. עד היום המון מתושבי העיר קוראים לצומת בה הייתה ממוקמת החנות "צומת יהלום".

דוד שלי יוסי, בנו הקטן של סבי, מגיל קטן מאוד אהב והתעניין בעולם המחשבים והתכנות. בשנת 2002, כשיוסי היה בן 9, קרא לסבי למסך המחשב ואמר לו: "עשיתי לך הפתעה, זה האתר החדש של החנות". סבי, שבאותה תקופה לא הכיר את עולם המחשבים, היה בהלם ולא הבין כיצד להתמודד עם זה. באותו הזמן הבין סבי שהוא חייב להתקדם יחד עם התקדמות הטכנולוגיה על מנת לא להישאר מאחור. ביחד עם עזרתו של יוסי, פיתח ותפעל את אתר האינטרנט של החנות ונחשף לעולם הטכנולוגי.

השינוי המשמעותי ביותר שחל בעסק קרה ממש לאחרונה. סבי הבין כי הזמנים והתקופות השתנו ומה שהיה נכון ומתאים פעם, כבר לא מתאים לעידן של היום. בסוף שנת 2022 ולאחר כ-40 שנים בהם החנות פעלה באותה מתכונת, התקבלה החלטה לסגור את החנות ולעבור לשיטת מכירה אחרת. החל מינואר 2023 המכירות מתבצעות באתר האינטרנט של החנות, באתרי הסחר ובטלפון בלבד. סבי אמר לי משפט שלקחתי איתי לחיים: "העולם משתנה. אם אתה לא תשתנה איתו, אתה תלך אחורה והעולם ישתנה בלעדיך."

מלבד פעילותו השוטפת בעסק סבי פיתח שלל תחביבים וביניהם משחק. מאז ומתמיד היה לו תשוקה ורצון להיות שחקן מקצועי. בשל עבודתו המסיבית בעסק הוא חווה קושי גדול בלהגשים את עצמו מקצועי בתחום המשחק אך למרות הקשיים הוא לא וויתר על חלומו. הוא שיחק במספר הצגות כגון: תפקיד ראשי "במבקר המדינה", "כנר על הגג", "בוסתן ספרדי" ושלל תפקידים נוספים. בנוסף השתתף גם במספר פרויקטים בטלוויזיה וביניהם: התוכנית "פספוסים" בהנחיית יגאל שילון, תוכנית בידור בשם "נראה אותך יוצא מזה", בסדרה "החיים זה לא הכל", בסדרה "מילואים" ועוד שלל תוכניות נוספות לילדים ומבוגרים. דבר נוסף ומיוחד שעשה בתחום המשחק היה סרט ילדים בשם "רוי בוי לטבע נולד" עם שחקן הילדים המפורסם "רוי בוי", בסרט זה שיחק דמות בשם "סומו". אחת החוויות המרגשות הזכורות לו בתחום המשחק היתה כאשר נסע יחד עם השחקן "רוי בוי" לגן ילדים עם צרכים מיוחדים על מנת להופיע בהתנדבות ולשמח את ילדי הגן. החוויה שהרגיש כאשר ילדים אלו הביעו בפניו אהבה אמיתית לעשייתו חיממה לו את הלב.

במהלך חייו, עבר סבי שלל חוויות והתמודדויות שחישלו אותו והפכו אותו למי שהוא היום. למרות כל הקשיים שעבר בדרכו, הוא למד לצמוח מהקושי ולהתמודד עם כל דבר שניצב בדרכו, להסתכל תמיד על חצי הכוס המלאה להתקדם למקום טוב יותר בדרך שבה הוא מאמין. הקושי הכי גדול עבר עליו לפני כשנתיים כשהתגלתה אצלו מחלת הסרטן. הוא עבר טיפולים כימותרפיים במשך תקופה ארוכה עם התמודדות קשה מאוד בשל תופעות הלוואי. תמיד הוא מספר שבהתמודדות עם המחלה הדבר שהכי עזר לו היה התמיכה של המשפחה. המשפחה אצל סבי היא ערך עליון.

אני רואה בסבי מקור לגאווה עבור כל המשפחה, אבא מדהים לילדיו, בעל תומך ודואג, סבא מדהים וקשוב ואדם בעל ניסיון עשיר וחוכמת חיים. סבי מסכם: "אף פעם אל תוותרי לעצמך ועל עצמך. הנחישות וההתמדה בדרך שבה את מאמינה היא שתביא אותך להצלחה."

הזוית האישית

יהלי הנכדה המתעדת: נהניתי מאוד בעבודה לצד סבי וגילנו אחד על השני דברים חדשים שאקח להמשך.

מילון

כפר סיטרין
כפר צבי סיטרין (גם:בית צבי) הוא כפר נוער בתחום המועצה האזורית חוף הכרמל. נוסד בשנת 1952 ונקרא על שם צבי סיטרין, בנו של יחיאל סיטרין, ממנהיגי הפועל המזרחי בארצות הברית אשר יסד את הכפר לזכרו. כפר סיטרין נוסד בשנת 1952 כבית ספר מקצועי דתי, ונקרא על שם צבי (האווארד) סיטרין, בן למשפחה פעילה ומבוססת בחוגי הפועל המזרחי בארצות הברית שתרמה לבניית המוסד לאחר שזה מצא את מותו בצעירותו באסון משפחתי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אף פעם אל תוותרי לעצמך ועל עצמך. הנחישות וההתמדה בדרך שבה את מאמינה היא שתביא אותך להצלחה“

הקשר הרב דורי