מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תלי טילים

סבא שלי ואני - היום
סבא שלי חייל - 1970
על המלאך גבריאל ועל טיל באותו שם

השם הפרטי של סבא שלי הוא "אברהם". שם זה ניתן לו על שמו של סבא של סבא שלי (אבא של אימא שלו). בילדותו, היו לסבא שלי כמה שמות חיבה והם: אברמקי, אברום, אברמלה.

שם המשפחה שלנו הוא "רם". שם המשפחה המקורי של סבא היה "הוכמן". סבא שלי שינה את שם המשפחה, לפני החתונה שלו עם סבתא מיכל. תרגום השם "הוכמן" מגרמנית לעברית הוא איש גבוה, ולכן נבחר השם >>> "רם". סבא שלי שלם עם השינוי, למרות שאח שלו, שלמה, נשאר עם שם המשפחה המקורי ולמרות שהיה בזמנו ויכוח על המהלך.

סבא שלי נולד בשנת 1952 בתאריך 5 בחודש מאי, בעיר חדרה. הוא דור שני "לניצולי שואה", שעלו מפולין מיד לאחר קום המדינה בשנת 1948. מדי כמה שנים, תאריך הלידה של סבא חל בדיוק ביום העצמאות. וגם השנה – 2022, נחגוג את החג ואת יום ההולדת יחד עם המשפחה, בני דודים וחברים. נתחיל את הבוקר בחוף קיסריה, ונצפה במטס של חיל האוויר. לאחר מכן נקיים ארוחה מסורתית של "על האש", סלטים, והפתעות של סבתא מיכל.

סבא הוא ראש המשפחה, אבל אני חושב שסבתא מחליטה על הכל! לסבא שלי יש אח בכור, קוראים לו שלמה והוא בן 75. לאבא שלי, עודד, יש אח בכור דן (הדוד שלי). במשפחה של דן יש – כמו אצלנו – שלושה ילדים, בני הדודים שלי: נויה, תמר ואימרי. בשנה הבאה נחגוג כולנו את גיל ה- 70 של סבתא וסבא, וגם 50 שנות נישואים שלהם.

סבא שלי שירת בחיל הים, ובזמן "מלחמת יום כיפור" בשנת 1973 הוא היה טכנאי לשיגור טילי "גבריאל". במלחמה זו נעשתה היסטוריה כאשר בפעם הראשונה בעולם, נורו טילים, וחיל הים שלנו הטביע ספינות אויב.

מיהו "המלאך גבריאל"? (מקורות שונים)

תפקידו: להתייצב עבור האמת ולמסור את דבר האלוהים.  מתנות רוחניות שהוא מציע לנו: גבריאל יכול לעזור לנו לבטא את האמת שלנו בצורה פתוחה וכנה. לכבד ולהוקיר את האישיות שלנו; להקשיב לאינטואיציה שלנו ולקולנו הפנימי. הוא מוזכר 4 פעמים בתנ"ך, כל פעם כשליח של אלוהים. כל הדתות "האבראמיות" מוקירות את גבריאל כשליח החזק ביותר של המקור. הוא מכבד את האינדיבידואליות המוחלטת של כל אדם. מתנתו המושלמת של גבריאל עבורנו הינה לטפח את כוחנו, ואת האמונה הלא מעורערת שכל אחד מאיתנו, מעניק תרומה בעלת ערך להתפתחות הרוחנית של האנושות, פשוט על ידי היותנו מי שאנו. 

על הטיל גבריאל (מתוך פרסומים שונים)

טיל גבריאל סימן פריצת דרך היכולות המבצעיות של חיל הים להשמדת ספינות אויב ממרחק של עשרות קילומטרים ובגובה טיסה של מטרים ספורים מעל פני הים, המקשה על גילוי הטיל. בנוסף מהווה פריצת דרך טכנולוגית בתעשייה האווירית כולה, שהביא לזכייתה בפרס ביטחון ישראל ולעסקאות נוספות ברחבי העולם.

ב"מלחמת יום הכיפורים" הטביעו טילי הגבריאל 13 ספינות אויב! טיל הגבריאל שימש כנשק התקיפה העיקרי של חיל הים.

מתוך בטאון "מערכות חיל הים" – "בין גלים", גיליונות הקרב של חיל הים במלחמת יום הכיפורים

תמונה 1

השירות בחיל הים, "והגבריאל", השפיעו מאוד על מהלך חייו של סבא שלי. סבא שלי למד בתיכון מקצועי "אורט נתניה" במגמת אלקטרוניקה. לאחר סיום השירות הצבאי סבא שלי למד הנדסת מכונות בטכניון שבחיפה.

סבא עבד בחברת "אלביט מערכות" 15 שנים, ועסק בפיתוח מערכות בכלי טיס, ומערכות נשק של "טנק המרכבה". לאחר מכן סבא היה יזם, וממציא פטנטים בתחום מערכות "קירור זעיר", בשימושי מכשור מסחרי, ביטחוני, ורפואי.

ב-23 שנים האחרונות, סבא מנהל את השיווק של חברת "כבירן" בקיבוץ כברי, בגליל המערבי. "כבירן" מייצרת יציקות אלומיניום מיוחדות, לשוק התעופה. המוצרים שלה מורכבים בכל מטוסי הנוסעים, שאנו טסים, במטוסים צבאיים.

הקשר של סבא עם "טילי גבריאל", נמשך עד היום כבר 52 שנים, משום שכבירן מייצרת חלקים עבור גירסאות מתקדמות של הטיל. סבא אוהב את מה שהוא עושה, ולכן הוא ממשיך לעבוד ב"כבירן", למרות שהוא כבר הרבה אחרי גיל פרישה מקובל.

הזוית האישית

סבא אברהם: בתחילה לא הבנתי לאיזו תכנית יהלי הכניס אותי, אבל עם הזמן הבנתי שנקרית לידי הזדמנות לפתוח סיפור חיים בפני יהלי ושאר הנכדים. אמנם עוד מוקדם לסכם חיים שלמים, אבל בכל זאת התכנית הייתה טריגר לעבור בתחנות החיים ולנסות לבדוק אירועים ואו מהלכים משמעותיים משפיעים. לא פחות חשוב, בתכנית למדתי איך כותבים סיפור קצר ופשוט וכמובן חיזוק הקשר עם הנכד סבא וסבתא – הם לא המחנכים הישירים של הנכדים, אנחנו מוסד ובתור מוסד יש לנו גם קצת אחריות.

יהלי: היה לי מאוד כיף ומהנה להכין את הסיפור עם סבא, נהניתי מאוד לכתוב, להקריא ולשמוע את סבא מספר את הסיפורים המעניינים שלו. נהניתי לראיין אותו כי זו פעם ראשונה שלי שאני עושה את זה.

מילון

הוכמן
תרגום מגרמנית - איש גבוה.

גבריאל (טיל)
גבריאל הוא טיל נגד ספינות מתוצרת התעשייה האווירית. הטיל פותח בשנות השישים על בסיס טיל קרקע-קרקע בשם לוז. במלחמת יום הכיפורים נעשה בגבריאל שימוש קרבי לראשונה ובהצלחה רבה בקרב לטקיה, בקרב טרטוס ובקרב דמיאט. כ-50 טילי גבריאל נורו במלחמה זו, קרוב למחציתם פגעו במטרה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לדעת לשאול את השאלות הנכונות“

”השירות בחיל הים וטיל הגבריאל השפיעו מאוד על מהלך חייו של סבא שלי“

הקשר הרב דורי