מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תינוקת זוחלת קשורה בחוט – שושנה כהן

סבתא ואני ביום הולדת של סבי השנה בפסח
סבתי עם הנעליים הראשונות שלה
סבתא זוכרת את סבתא שטיפלה בה כפעוטה

שמי הילה, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי, שושנה כהן, במאגר המורשת של התכנית.

סבתא שלי, שושנה, גדלה בשכונת נחלאות. בילדותה היא הייתה משחקת רבות עם אחיה בשכונה, הם היו משחקים המון חמש אבנים. היא אהבה לשחק עם חברותיה מחבואים בין הסמטאות הקטנות. סבתי עבדה במשרד המשפטים. היא אהבה מאוד את העבודה אך הפסיקה עם העבודה הזו בעקבות זאת שלא רצתה לעבוד עוד, היא רצתה לטפל בנכדים ולהיות עם בעלה, שהוא סבא שלי, שיצא לפנסיה.

איך עזרה סבתא רבתא העיוורת לסבתא לטפל בי כתינוקת

סבתי מספרת:"אימא שלי סבלה מאוד מבחילות והקאות בעת שהייתה בהריון. בתקופה זו נעזרה רבות בסבתא, והיא סייעה לה בטיפול בנו. סבתא שלי הייתה עיוורת. כדי להשאיר אותי צמודה אליה, היא קשרה חוט ארוך על פרק ידי, אחזה בקצהו השני והניחה לי לזחול בין כותלי החדר. כשהחוט שבידה התקצר, משכה אותו אליה וכך ידעתי שעליי לשוב. או שקיצרה אותו והתקרבה. אני זוכרת את הערסל שהכינה עבורי משמיכה. את ידה שנענעה אותי בעודי שוכבת בו ואת הסמרטוטים שמהם יצרה סבתא עבורי כדור או בובה למשחק."

סבתי היום גרה בשכונת רסקו ליד ניות. סבתי כיום לא עובדת. התקוות של סבתא שלי הן שתמיד המשפחה תהיה מאוחדת ומאושרת. לסבתי יש תחביב כבר שנים רבות – לרקום, לתפור. סבתי רוקמת לכל נכד במשפחה שמגיע לגיל המצוות טלית.

הזוית האישית

הילה הנכדה המתעדת:התוכנית עוררה בי סקרנות לגבי העבר של סבתי שגדלה בתקופה שונה מאוד מהתקופה שאני גדלתי בה כילדה קטנה, מכיוון שפעם לא היו את כל הדברים שיש לנו היום . תוכנית זו איפשרה לי להיות עוד יותר זמן עם סבתא שלי ויותר להכיר את העבר שלה.

סבתא שושנה: תוכנית זו מאוד חשובה ומעשירה את הידע של נכדתי על מה שעברתי בילדותי, אני שמחה שיש תוכניות כאלו היום וזה מקרב ביני לבין נכדתי היקרה.

מילון

ג'וני
בפרסית משמעו נשמה שלי, מלאך שלי

ניות
נָיוֹת היא שכונה בדרום-מרכז ירושלים, שהוקמה בשנת 1960. השכונה ממוקמת בסמוך לגבעת רם ולעמק המצלבה, בין השכונות רחביה, רסקו, גבעת מרדכי ונווה שאנן. היא בנויה ממבנים מוארכים דו-קומתיים, "בלוקים". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”יגעת ומצאת - תאמין“

הקשר הרב דורי