מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תחנות בחייו של סבא יוסי דשא

אני וסבא היום
כשסבא היה צעיר
השירות הצבאי של סבא והבאת הסקייהוקים לחיל האויר

שמי יוסי דשא נולדתי  בגבעתים ב1944.

הורי נולדו באוסטריה ועלו לישראל לפני קום המדינה.

למדתי בבית ספר בורוכוב בגבעתיים שקיים עד היום, גם אחותי שגדולה ממני למדה שם, ועוד הרבה ילדים מגבעתיים. הייתי בתנועת הנוער הנוער העובד והלומד.

בילדות שיחקנו הרבה משחקים, הייתי טוב בהתעמלות, ואהבתי מאוד לשחק במחניים. אני זוכר שבתור ילד ,השתתפתי במפגן הפועל מס' 6 שהיה באצטדיון הכדורגל של רמת גן.

לא היו לי חוגים, אבל היינו הרבה בתנועת הנוער. אני זוכר שכשהייתי בן שלוש עשרה, הייתי בחוג השח- מט של רמת גן. היו לי אופניים ונסעתי הרבה באופניים גם לבית הספר.

אחרי שסיימתי את בית הספר היסודי ,עברתי ללמוד בבית ספר מקצועי "אורט סינגאלובסקי" ביד אליהו ושם למדתי  מקצוע שנקרא חרושת כלים. כשסיימתי את התיכון עברתי ללמוד בבית ספר  הטכני של חיל האויר, ובהמשך התגייסתי לחיל האויר, ושירתי עשר  שנים בחיל האויר ברמת דוד, שם הכרתי את סבתא.

לאחר שהתחתנו עברנו לגור בחיפה, ובהמשך ביוקנעם המושבה. נולדנו לנו שלושה ילדים ויש לנו היום שבעה נכדים מקסימים.

כשהייתי בחיל האויר יצאתי לשליחות בארה"ב, להביא את מטוסי הסקייהוק שהיו אז מטוסים חדשים ומתקדמים. כשיצאנו לארה"ב היינו משלחת של שמונה חברה מהבסיס, אני ועוד שניים היינו חשמלאי מערכות מטוסים. יצאנו במטרה ללמוד את מערכות המטוס, להקים את הטייסות הראשונות ולהכשיר את שאר הטכנאים. היינו בלימודים בצי במשך חצי שנה, החוויה היתה מאוד מיוחדת ראיתי את ארה"ב והכרתי דברים שלא ראיתי בארץ.

כשהמטוסים הגיעו לארץ, הם הגיעו באנייה והיה צריך לפרוק אותם מהאנייה ולהעביר אותם לבסיס חיל האויר, ברמת דוד. וכך התחלנו להקים את הטייסת. המטוס הראשון טס ב 1.1.1968 בטקס עם ראש הממשלה דאז לוי אשכול.

אחרי שחזרתי מחו"ל עברתי לשרת בטייסת 110 אחר כך נלחמנו במלחמת יום כיפור. המלחמה הייתה קשה ואיבדנו הרבה מטוסים וטייסים רבים נפלו.

ב 1982 אחרי שהשתחררתי מהצבא, פתחתי מסגריה בחיפה, ואחר כך עברתי לעבוד בענף הבניה שבו אני עוסק עד היום בתור מפקח. בניתי והייתי אחראי על הרבה פרויקטים, גשרים, בניינים גבוהים וגם את הסילו בנשר.

הזווית האישית

ניר:  למדתי שסבא שלי היה אחראי להביא את מטוסי הסקיהוק וששירת בחיל האויר. החוויה הייתה מעניינת, ולמדתי דברים חדשים על סבא שלי.

סבא: זו היתה בעבורי חוויה לעבור אתך על סיפור החיים שלי, ואני חושב שגם אתה חווית חוויה מעניינת וחדשה.

מילון

סקיהוק
מטוס A4 של חברת מקדונלד דגלאס שנקרא בעברית עייט

אורט סינגלובסקי
מכללת אוֹרט סינגאלובסקי תל אביב עוסקת בהכשרתם של טכנאים והנדסאים בתחומים טכנולוגיים-מקצועיים שונים ובהכשרתם של סטודנטים ביחידה ללימודי תעודה. המכללה שייכת לרשת אורט ישראל נקראת על שמו ולזכרו של מקימה ד"ר אהרון סינגאלובסקי.

ציטוטים

”כשהייתי בחיל האויר יצאתי לשליחות בארה"ב להביא את מטוסי הסקיהוק שהיו אז מטוסים חדשים ומתקדמים“

הקשר הרב דורי