מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תחנות בחייו של חיים כץ

אני וסבא חיים במוזיאון אנו
סבא בילדותו עם האופניים
חיים מספר על ילדותו

חיים כץ נולד בתאריך 31 למאי 1956, בישראל, בעיר כפר סבא. קוראים לו על שם סבא שלו, אבא של אבא (חיים כץ).

סבא מספר: "אימא שלי, בלה, נולדה בבלארוס. אבא שלי, מנדל, נולד בגליציה. שניהם ניצולי שואה. גדלתי ברמת גן, למדתי בבית ספר יסודי הלל. בילדותי שיחקנו המון משחקי שכונה כגון תופסת, מחניים, קלאס, מדרכות, שבע אבנים וכד'. הבית הראשון שאני גרתי בו זו הייתה דירה ברמת גן. גרנו בשני חדרים. בחדר אחד חיינו אני ואחותי נאוה ובחדר השני – ביום זה היה חדר משפחה, ובלילה זה היה חדר שינה של הוריי. החבר הכי טוב שלי גר בדירה מתחתיי. הוא נולד שבועיים אחריי וקראו לו אריה. היו לי הרבה חברים בשכונה. יחד בכל יום הינו משחקים המון משחקים ובבית הזה גרתי עד כיתה ו'.

חפץ שאני קשור אליו במיוחד הוא הגיטרה הראשונה שלי כמו שרואים בתמונה, שהלכה איתי לכל מקום. הייתי בצופי רמת גן והגיטרה ליוותה אותי לכל הטיולים והמחנאות ואחרי שנשרטה הדבקתי עליה פרחים.

סבא עם הגיטרה שעליה הדביק פרחים

תמונה 1
בשכונה בה גרתי היו המון ילדים וכל הזמן היו שומעים את האמהות קוראות לילדיהם שיחזרו הביתה או לשאול אם הם רוצים תפוח. בקיצור – במקום טלפון הכל היה בצעקות ובמקום שתיגמר הסוללה היה נגמר להם הגרון..

כאשר סיימתי בית ספר עממי , בתקופה שלנו היה עושים מבחן בשם סקר ולפי התוצאה החליטו מה נכון לילד ללמוד. במקרה שלי שלחו אותי לבית ספר לאמנות בשם רננים. זה היה בית ספר מאוד מיוחד. כל החברים שלי בכיתה היו מוכשרים בתחום האמנות. אני למדתי ציור ופיסול אבל היו חברים שלמדו מוזיקה, דרמה, שירה, וזה חוץ מהלימודים הרגילים. לפחות פעם בחודש היינו הולכים להצגות ומוזיאונים, אופרות וקונצרטים. למדתי שם רק שנה אחת, אבל אפשר להגיד שזו היתה השנה הכי מיוחדת בחיים שלי ואני חושב שהיא תרמה לחינוך ולקישורים שלי יותר מכל דבר אחר.

אחרי השנה הזאת הלכתי לתיכון רגיל. עם סיום התיכון התגייסתי לצבא. הגיוס שלי היה מיד אחרי מלחמת יום כיפור, זו היתה מלחמה מאוד קשה. היו המון הרוגים והיה מאוד חשוב לשרת בשירות קרבי. אני גוייסתי להנדסה קרבית. עשיתי טירונות במשך כתשעה חודשים, כולל קורס חבלה. אחרי כן נשלחתי לשירות במרכז אב"כ (אטומי ביולוגי כימי). שם למדתי איך לזהות חומרים כימיים שיכולים לפגוע באנשים ואיך להתגונן בפניהם. גם עשיתי קורס צניחה, כדי שבמידה ותהיה התקפה במקום מרוחק אני אוכל להגיע לשם.

היום יש לי שלושה ילדים וחמישה נכדים, נדב הנכד המתעד הוא הבכור. בתקופה הזו שבה גידלתי את ילדיי, הייתי חבר בארגון בינלאומי שעסק בהתנדבות למען הקהילה. במסגרת הפעילות שלנו שיתפנו גם את הילדים: היינו עושים כל מיני פעילויות, היו לנו חברים מכל הארץ והעולם, הם באו לבקר אותנו ואנחנו באנו לבקר אותם תחת ערך הדדיות."

הזוית האישית

נדב: למדתי על סבא הרבה דברים, למשל שהוא נולד בכפר סבא וגדל ברמת גן. נהניתי לתעד את סבא במסגרת התכנית.

מילון

בית ספר עממי
בית ספר יסודי.

גליציה
גליציה או גליציה ולודומריה (ישות גאופוליטית אשר הייתה מורכבת מאוקראינים, פולנים ויהודים) היא חבל ארץ במזרח ובמרכז אירופה, הנחלק כיום בין אוקראינה לפולין. האזור היה מרכז רוחני ותרבותי יהודי חשוב. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בילדותי במקום טלפון הכל היה בצעקות, ובמקום שתיגמר הסוללה היה נגמר להם הגרון..“

הקשר הרב דורי