מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות סבתא נטיעה

אני וסבתי במפגש "בקשר הרב דורי"
סבתא בילדותה בגיל 4 וחצי
ילדותה של סבתי, לימודיה ואהבתה

שמי מאיה ואני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ואני מתעדת את סיפורה של סבתי נטיעה.

על לידתה של סבתי

סבתי נולדה בתאריך 30.6.1950 בחיפה. לידתה הייתה מאוד מלחיצה ומעניינת. יום לפניי שהיא נולדה הוריה חזרו באונייה מהשואה שברומניה, הוריה כבר הזמינו רופאים ומילדות וכולם התכוננו ללידה שתחל באונייה. במזל רב הקב"ה היה איתם ויום לאחר שהם הגיעו לארץ ישראל סבתי נולדה בבית החולים "אימהות " שבחיפה.

סיפור אהבה בין סבתא וסבא

כשסבתי הייתה גרה בחיפה בגיל 4, בכל יום רביעי סבא שלי היה מגיע אל משפחתה לארוחת צהריים כיוון שהוא גר בישוב כרם מהר"ל. יישוב זה היה ממוקם ליד חיפה איפה שסבתי גרה. שם לא היו בתי ספר דתיים אז הוריו החליטו לשלוח אותו לבית ספר בחיפה למשך השבוע ובשבת הוא היה חוזר אל ביתו.

לאחר שנים רבות סבתי נטיעה וסבי יוסי נפגשו במקום שנקרא "בית הנוער" ששם נערים ונערות דתיים נפגשים ורוקדים במוצאי שבת, סבי הבחין בסבתי ושאל לשמה ולשם משפחתה. כשחזר לביתו סיפר לאביו על הנערה החמודה שהכיר וכשאביו שמע את השם של אותה הנערה נטיעה-שניידר מיד הבין שזו הנערה שמשפחתה אירחה את בנו יוסי נוימן כשהיה קטן. מסתבר ששני האבות הכירו זה את זה מימים ימימה.

סבי התחיל לצאת עם סבתי, בהמשך הם התחתנו ושברו שיא שהם הכירו מגיל 4 ו-6 ומגורל המזל נפגשו שוב בנערותיהם וכך יצא שהםנשואים עד היום, 52 שנים.

סבתא נטיעה בילדותה

תמונה 1

 מקצועה של סבתי

מגיל קטן סבתא שלי רצתה להיות מורה. בילדותה היא הייתה משחקת כאילו שהיא מורה והיא מלמדת תלמידים, ובכן חלום זה התגשם והתממש והיא הייתה מורה 40 שנה! במשך ארבע שנים היא לימדה בחו"ל בארה"ב ולאחר מכן 34 שנים פה בישראל. היא לימדה בבית הספר "מוריה" בקריית ים, בארץ ולימדה גם בבית הספר "Religious school for girls" (בית ספר דתי לבנות) שבארה"ב.

וכיום מלמדת את נכדיה ונכדותיה בחום ואהבה!

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, המשתתפים יצרו ספר מתכונים לכבוד חג החנוכה, מתכונים שעוברים מדור לדור. סבתי נטיעה הכינה בלינצ'ס גבינה / שוקולד, היא סיפרה לי שזה בלינצ'ס שאימא שלה הייתה מכינה להם בחגים.

 

תמונה 2

הספר הדיגיטלי של סבתא נטיעה והנכדה מאיה

במסגרת שיתוף הפעולה של תכנית הקשר הרב דורי עם "ענק של ספרים", הנכדה מאיה וסבתא יצרו ספר דיגיטלי המבוסס על סיפורו של סבתא נטיעה.

קישור לספר הדיגיטלי: "הסיפור של סבתא / מאיה אור-זך"

תמונה 3

הזוית האישית

סבתא נטיעה: היה לי כיף לשתף אותך בסיפור חיי וילדותי. קודם כל כי את נכדה האהובה והמועדפת ומבינה עניין. ובנוסף כי כיף לי לספר לך כי את כל כך מעורבת ומבינה עניין. וכמובן כי זה עושה לי דה ז'ה וו. שזה קרה רק לפני זמן קצר וכבר היום אני מספרת את סיפור זה לנכדתי היקרה. אז יותר משהפרה רוצה להניק העגל רוצה לינוק. אז כיף אמיתי מכל הצדדים.

מאיה הנכדה המתעדת: נהניתי מאוד (!) לעבוד עם סבתי ולשמוע מרגעי העבר שלה. היה לי כל כך מרגש להקשיב ולהאזין לכל הניסים והדברים המדהימים שקרו לה!! מאחלת לה רק בריאות עד 120, אמן ומלא מלא רגעי נחת מהילדים הנכדים והנין הקטנטן!!

מילון

בית הנוער
מקום בו \נערים ונערות דתיים היו נפגשים ורוקדים במוצאי שבת

ציטוטים

”" מי שמאמין לא מפחד את האמונה לאבד"“

הקשר הרב דורי