מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תולדות משפחתה של אורה טורטון

אורה והנכדה תמר
אורה עם בעלה אהרון
תאור חייהשל משפחתה של אורה, עלית ההורים, ההתנדבות בדרום וחזרה לטבעון

הסיפור המשפחתי של סבתא אורה טורטון

הורי

אמא שלי שמה מלכה נולדה בליטא בעיירה קטנה ליד העיר וילנה. היא נולדה בשנת 1915. אבא שלי שמו שמחה נולד בפולין בעיר צנסטחוב  שהייתה עיר קדושה לנוצרים. הוא נולד ב – 1902. אבא שלי היה בתנועת הנוער השומר הצעיר.

אבא שלי

תמונה 1

אמא שלי

תמונה 2

העלייה לארץ של שמחה

הקבוצה שלו מהשומר הצעיר עלתה לארץ ישראל. ההורים שלו לא נתנו לו לעלות עם הקבוצה מכיון שהיה צעיר למרות ששני האחים הגדולים שלו היו בארץ, אבל הוא לא ויתר ועלה לבד ונתקע בדרך לארץ בוינה כי לא הייתה אנייה. הוא הסתובב שם חמישה חודשים לבד עד שהייתה לו אפשרות לעלות. הוא עלה בשנת 1921.

העלייה לארץ של מלכה

מלכה עלתה לארץ עם אמא שלה אחיה ואחותה בשנת 1929. אבא שלה עלה לארץ חמש שנים לפניהם, למרות שהיה רב עלה לארץ כחלוץ והיה בהכשרה. כשעלו לקרקע במושב שדה יעקב .סבא שלי כתב לסבתא שתבוא לארץ עם הילדים. בשנת 1929 היו בארץ פרעות של ערבים (מאורעות).

תמונה 3

השתלבות בארץ

כל המשפחה של שמחה התיישבה בתל אביב ושמחה עבר לחיפה. הוא פתח חנות לרקמה ותפירת וילונות בשוק התורכי בעיר התחתית. בין העובדות הרבות שעבדו אצלו עבדה גם מלכה וכך הכירו והתחתנו ואני נולדתי אחרי 3 שנים בשנת 1935. ההורים של מלכה התיישבו במושב שדה יעקב. הם היו שכנים של ההורים של בעלי שקראו לו אהרן ככה הכרנו ואחרי 3 שנים התחתנו וגרנו על יד ההורים של אהרן  במושב שדה יעקב.

תמונה משפחתית

תמונה 4

ההתנדבות

חצי שנה אחרי הנישואים שלנו קרא ראש הממשלה לבני המושבים להתנדב ביישובי העולים בנגב. את העולים שהיו מצפון אפריקה הביאו ישר מהאנייה לישובים. הם לא ידעו מה זה מושב ומה זה חקלאות. אנחנו ירדנו לנגב לשנת שירות לישוב שקראו לו יושיביה. אהרן היה מדריך חברתי ואהרן בן דודו היה מדריך חקלאי וגם אני הייתי מדריכה. לא היו לנו חשמל ומים בבית. עזרנו להם במידת האפשר ואחרי שנה חזרנו הביתה. אהרן שהיה מדריך חברתי עסק בעניינים המנהליים של המושב. כולל תקציבים מהסוכנות היהודית וענייני כספים בבנקים. המדריך החקלאי לימד אותם לעבוד בשדה, לשתול, לזרוע ולהוריד את היבול. אני דאגתי ללוות את הנשים לטיפת חלב ולנסוע איתן לבאר שבע לרופא. הדרך לאוטובוס הייתה רחוקה כ 5 קילומטר מהכביש הראשי הביאו אותנו לכביש עם סוס וכרכרה.

בדרך הביתה בכסף שחסנו בשנה הזו קנינו מקרר מכונת כביסה ותנור אפיה עד אז לא היה לנו.

המשך החייים

חזרנו לשדה יעקב לבית שלנו אהרן עבד במשק. היו לנו פרות, תרנגולות ועצי פרי. נולדו לנו שני בנים בהבדל של 4 שנים ואחרי 6 שנים נולדה לנו בת. אהרן התחיל לעבוד בגזברות של הכפר ואחרי כמה שנים עברנו לתקופה לכפר יהושע. הבנים שלנו גמרו תיכון בכפר יהושע. אז עברנו לקריית טבעון לבית שבנינו. ביתנו היה בית בודד בתוך חורשת אורנים גדולה. אהרן המשיך לעבוד בגזברות במושב בית שערים. גרנו בטבעון 30 שנה ואחר כך עברנו לפי בקשת הילדים להתקרב אליהם לאחוזת פולג. כשעברנו לשם תמר הייתה בת חודש.

אורה עם בעלה אהרון

תמונה 5

הזוית האישית

סבתא אורה: מאוד נהנתי לעבוד עם תמר. היא קולטת מהר מאוד ומיישמת מהר. סיפרתי לה את קורות משפחתי דבר שהיא לא הייתה מודעת אליו. אני מקווה שזה עניין את תמר.

נכדה תמר: אני מאוד נהנתי לעבוד עם סבתא והיה לי מאוד כיף. סבתא לימדה אותי דברים שלא ידעתי ואני הייתי מאוד רוצה לעשות את זה עוד פעם!

 המצגת של תמר וסבתא אורה

מילון

השומר הצעיר
השומר הצעיר היא תנועת נוער הציונית הראשונה בעם היהודי. התנועה הוקמה בשנת 1913 על ידי קבוצת נערים ונערות יהודים שביקשו למצוא דרך חדשה לחבריהם ולשאר בני עמם בגלות.

ציטוטים

”בדרך הביתה בכסף שחסנו בשנה הזו קנינו מקרר מכונת כביסה ותנור אפיה“

הקשר הרב דורי