מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שתי אצבעות מצידון

סבא ואני עושים שטויות ונהנים
סבא שלי ואמא שלו סבתא רבא זקיה ז"ל .
הנס שקרה לסבא בלבנון וטרם סופר.

סבא יהודה נולד ב1951 בירושלים, למשפחה ובה ששה אחים ושתי אחיות.

סבא נולד בישראל בעיר ירושלים ובגיל שלוש הוא ומשפחתו עברו להתגורר בחיפה .

הם חיו בצניעות והייתה זו תקופת הצנע בארץ, סבא מספר כי הייתה צפיפות רבה בבית, ולכן הבנים כולם, היו ישנים על מזרנים בחדר אחד, ואילו הבנות ישנו בחדר ההורים.

תקופת הצנע – מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע. מטרתה של מדיניות כלכלית זו הייתה ליצור שער חליפין יציב וכך לחסוך במטבע חוץ. מדיניות זו באה לידי ביטוי בשתי דרכים מרכזיות: הכוונת אשראי והשקעות, אך בעיקר הגבלת הרכישה של מזון ומוצרי צריכה. ויקיפדיה

סבא היה ילד סקרן ושובב, שאהב לרכב על סוסים, ובגלל שהמצב בבית היה קשה, הבנים יצאו לעבוד בגיל צעיר מאוד, כדי לעזור בפרנסת המשפחה .

בגיל שמונה עשרה סבא התגייס לצה"ל, ושובץ ביחידה קרבית ב"גולני". חטיבת גולני היא חטיבת חיל רגלים סדירה בצה"ל שהשתתפה בכל מלחמות ישראל. החטיבה המסונפת לפיקוד הצפון, נמצאת תחת פיקודה של עוצבת געש. בראש החטיבה שמכילה ששה גדודים עומד קצין בדרגת אלוף-משנה. זאת החטיבה הראשונה שצוידה בנגמ"ש מרכבה. חיילי חטיבת גולני חובשים כומתה חומה עם סמל חיל הרגלים ונועלים נעליים שחורות. ויקיפדיה לסבא סיפורים רבים על תקופתו בצבא, אך יש אחד מיוחד שבו הוא מתאר את הלחימה שהייתה אז בלבנון . בזמן היותו חייל בצבא הוא ופלוגתו נשלחו להילחם בלבנון בעיר צידון .

בזמן הלחימה סבא ופלוגתו קיבלו אפטר של עשרים וארבע שעות לצאת הביתה , סבא שלי הלך לאוהלו, להתארגן ולארגן את הכל לבוקר שלמחרת, ופתאום נכנס לאוהלו איש שאינו מכיר ולא פגש מעולם. האיש גם התחיל להתארגן ,ואז יצא מהאוהל. סבא שלי יצא אחריו כמה מטרים ספורים מהאוהל, ולא הבין למה הלך, ושאל אותו "אדוני לאן אתה הולך?" האיש ענה לו אני הולך כדי לעלות על ההסעה חזרה לחיפה, שיש בשלוש בבוקר. סבא לא הבין מה האיש אומר, כי חשב שיש רק נסיעה אחת והיא בבוקר, ולמרות זאת הלך עם האיש. הם הגיעו למקום ההסעה ולמזלו של סבא שלי לא היה שם יותר מקום בשבילו, והוא חשב כבר לחזור לאוהל. לאחר שעה התברר שהיה עוד מטוס חזרה לארץ וסבא שלי החליט לעלות עליו .

בבוקר כל פלוגתו עלתה על ההסעה שלהם, וכשקראו בשמות לראות מי נמצא, סבא שלי לא היה כשקראו בשמו. כולם נלחצו ולא הבינו איפה הוא וחשבו שאחד הלבנונים חטף אותו .

הם עלו על הרכב ורצו להתחיל לנסוע, ולפתע הגיחה מכונית מלאת חומר נפץ ובה מתנקשים, שפגעו בהם, ופוצצו את הרכב של החיילים שלנו, וכל מי שהיה ברכב נהרג מהפיצוץ.  מהר מאוד זה הופץ בכל מקום, וכל משפחתו של סבא דאגה, והייתה בטוחה שהוא כבר איננו בין החיים.

ופתאום הוא הגיע, השמחה היתה גדולה ועד היום הוא מודה לאותו בחור, שאמר לו לחזור איתו וכך בעצם חייו ניצלו.

הזווית האישית

רומי: היה מאוד כיף להכיר את סבא שלי יותר, להתקרב אליו יותר, ולהכיר לעומק את הסיפור שלו, את הנס שקרה לו ומה שעבר במלחמה. .

מילון

צידון
צִידוֹן היא העיר השלישית בגודלה בלבנון. היא שוכנת לחוף הים התיכון, כ-48 קילומטר מדרום לביירות וכ-40 קילומטר מצפון לצור. האוכלוסייה במטרופולין מונה כ-250 אלף תושבים, רובם מוסלמים שיעים] וחלקם סונים או נוצרים. העיר היא מרכז תעשייתי ומסחרי חשוב, ונמצאים בה בתי זיקוק ומסוף נפט המובל מחצי האי ערב לים התיכון. ויקיפדיה

ציטוטים

”ישנו משפט שמתאר את סבא שלי ואני לוקחת אותו לחיים עצמם : "חייה תמיד כאילו אתה העשיר באדם “

הקשר הרב דורי