מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פיתוחים ועשייה לעולם אקולוגי

סבא גרי והודיה במסגרת הקשר הרב דורי
סבא וסבתא הניג והודיה
סיפורו של סבא גיורא הניג הממציא והחוקר

שמי הניג גרי, יליד קדימה. הורי, הורים, סבא וסבתא ילידי אוסטריה.

הורי עלו לישראל מאוסטריה, אלו תעודות המסע של פרנסיסקה ויס, סבתא רבתא של הודיה

 סבתא רבתא פרנסיסקה ויס – 1938

תמונה 1

תעודות המסע

תמונה 2

בני משפחתי: מירי (זוגתי), ילדינו: חן (אחות גדולה), אור (אח), אסף (אח), קרן (אחות קטנה). נכדינו: דניאל, אופק, יהונתן, הדר, עילם, הודיה, שילה, איתן. אני, סבא של הודיה שיליאן, עמה אני משתתף השנה בתוכנית הקשר הרב דורי. במפגשי התוכנית סיפרתי להודיה תחנות מרכזיות בסיפור חיי.

בילדותי הייתי בגן ילדים – ברכה לפיד, למדתי בבית הספר הממלכתי – קדימה (בהמשך – יגאל -אלון), את לימודי בתיכון סיימתי בתיכון אזורי עמק חפר-רופין. התגייסתי לצבא ושרתי בחיל הקשר. עם תום השירות הצבאי המשכתי את לימודי האקדמיים , לימודי הנדסה כימית באוניברסיטת בן גוריון בנגב.

תמונת מחזור – בוגרי התואר הראשון בהנדסה כימית

תמונה 3

את הדוקטורט סיימתי באוניברסיטת צפון מישיגן שבארצות הברית. בין עיסוקי הרבים אציין את אגף מרכז הפיתוח – מכתשים באר שבע, בתכנון, הקמה, הרצה וניהול מתקני יצור תרופות – פלנטקס נתניה, תפעול בניה והרצה של מתקנים. יצור שמן מינרלי וסינטטי ב"דלקול " מפעל השמנים של דלק. המצאת פטנט למחזור שמן. ניקוי בשיטה כימית בטמפרטורה נמוכה. זיקוק והפרדה של המרכיבים של השמן המשומש. התהליך יושם בשלושה מתקנים שונים בדרום אפריקה. סיום הקמה והרצה מלאה של מתקן לייצור בנזין בטורקמניסטן. ייעוץ במתקני יצור בארץ. בתעשייה ובבתי משפט כעד מומחה.

רעיון וביצועו

האדגר המקצועי היה הפיכת הרעיון של מחזור שמנים, מינרלים ומלאכותיים לשמנים נקיים לשימוש חוזר. הרעיון נוסה במעבדה ופעל היטב, כך גם הוצג בפני הלקוחות בדרום אפריקה. ההסכמה להמשך לא אחרה להגיע. בשלב זה התחיל תהליך התיכנוני. תוך זמן לא רב נתבקשתי לספק מידע לציוד הנדרש. את המיכלים והמשאבות ניתן היה לאפיין בקלות יחסית. המבנה וציוד הנלווה הוסכם על ידי הלקוחות כנתון אליו נאלצתי לכוון. עם הבאת הציוד החל משא ומתן על פשרות על פי ציוד שהיה זמין ללקוח ולא תמיד תאם את התוכנית.

עם תחילת העבודה בטרם נחתם ההסכם הסופי התבצעו בדיקות של השמן המשומש שבמלאי עם הנחיות לשימוש בכימיקלים הזמינים. עם התקדמות התהליך בו לא יכולתי בשלב זה לשתף את הלקוח – טרם חתימה סופית. היה צורך להיות צמוד לכל שלבי התהליך ולשתף בחלק את העובדים להפכם לשותפים פעילים. עם ריבוי הניסיונות ובשיטת ניסוי וטעיה, שופר השלב והחל שיווק מוצר הביניים. נאלצתי לבקר לקוחות לסייע ביסום השימוש. ללא שותפים כימאים ביצעתי את ניסיונות המעבדה והשיפורים בימי ראשון בו פעלתי לבד במעבדה.

רכישת ציוד משלים הווה גורם חשוב בהפיכת המוצר לעמידה בתקן בינלאומי. עם סיום שלב זה והרצתו נתבקשתי להגיע שוב ולבצע תכנון, הרצה ויצור בתהליך משופר. כפי שקורה במערכות גדולות תמיד צצים הספקנים והשלב הפוליטי, פנים ארגוני צץ. הקושי נבע, גם. מהעובדה שלא היו שותפים לחשיבה. ההצלחה הגיע עם רישום התהליך כפטנט.

המפעל לחידוש שמנים בדרך אקולוגית

תמונה 4

 

בית לדורות בקדימה

זה הבית בו גדלתי, הבית נבנה באמצע שנות השלושים של המאה הקודמת. בני משפחתי, ממשיכים את השושלת המשפחתית בבית זה בו אני גדלתי!

קישור לסרטון לבית בו גדלנו

הזוית האישית

גרי מסכם את החוויה: המפגש המשותף עם הודיה, המורה תמר והשותפים הביאו גישה מרעננת של החוויה של כל אחד. העבר וחיבורו לעתיד מהווה קשר רב דורי ומקרב את הילדה אל העבר והרקע ממנו המשפחה הגיע.

הודיה מסכמת את חווית הקשר הרב דורי: בשנה שעברה שמעתי על הנושא, לכן החלטתי שהשנה אבקש מסבא וסבתא להצטרף אלי לתוכנית ייחודית זו. כל מפגש עם הסבים והסבתות, היה כייף ומלווה בחוויה, להקשיב לסיפורים המענינים ולהקשיב לסבא וסבתא שלי וללמוד על ההיסטוריה והעבר של המשפחה. חיכיתי למפגשים המיוחדים האלה. הטיול המשותף היה טוב ומלמד. אקח גם את הורי לטיול זה. אני ממליצה לכל ילד וילדה לקחת חלק בתוכנית זו.

מילון

ניסוי וטעייה
מעשיים חוזרים ונשנים מתוך תיקון הטעויות עד להשגת ההצלחה המבוקשת.

מחזור
ניצול חומר נפסד או גרוטאות למיניהן להכנסתם למַחזור הצריכה אחרי עיבוד מחדש.

ציטוטים

”לשמירת עולמנו יש צורך במחזור“

הקשר הרב דורי