מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שעון המטוטלת של סבתא סימונה קדמי

סבתא, אני (בן) ושעון המטוטלת
אני (בן) והאחים שלי
על שורשי המשפחה ושעון מיוחד בן 90 שנה בעל צליל רך ונפלא

סבתא סימונה קדמי, שם נעוריה: דובר (לבית דאובר), נולדה בשנת 1946 בתל אביב בבית החולים פרוינד. סבתא גרושה, יש לה שלושה ילדים, הבן יניב ושתי בנות: נטע ורוני. יש לה גם שבעה נכדים, חמישה בנים ושתי בנות: דור, נועם, בן, עמית, מיה, מיכאל ותמרה.

סבתא עשתה שירות מלא בצה"ל, במילואים השתתפה במלחמת ששת הימים. היא קיבלה את אות מלחמת ששת הימים.

יש לה תואר בוגרת (BSc) מהאוניברסיטה העברית ירושלים בביוכימיה ומיקרוביולוגיה ותואר מוסמך (MSc) מהאוניברסיטה העברית ירושלים במיקרוביולוגיה. תחילת דרכה המקצועית של סבתא הייתה כחוקרת-מדענית במיקרוביולוגיה. לאחר מכן, הייתה עורכת ומנהלת קשרי ישראל-תפוצות בקונגרס היהודי העולמי ולאחר מכן, מפתחת משאבים ומגייסת כספים.

בית הוריה של סבתא סימונה

סבא רבא זאב וסבתא רבתא עליזה הגיעו לארץ בשנות ה-20 של המאה הקודמת. סבא הגיע מווינה באוסטריה וסבתא מפולין. הם הכירו בארץ והתחתנו. שניהם גרו בתל אביב ואחרי שהתחתנו עברו לירושלים. בביתם היו מאכלים אופייניים לארץ מוצאם כמו קיגל (פשטידת אטריות מתוקה), גפילטפיש, קנייידלך במרק עוף, קרפעלך (כיסוני בצק ממולאים) ועוד. סבתא סימונה, הסבתא שלי, היא ילידת הארץ. היא מבשלת מאכלים מכל הסוגים והמינים אבל שומרת גם על המאכלים מבית הוריה ויודעת את המתכונים המדויקים.

סבתא סימונה – אימא של אמי

סבתא סימונה קרויה על שם סבא שלה, שמעון. מאחר הוריה לא אהבו את השם שמעונה (שמעון לנקבה) הם החליטו לקרוא בשם דומה – סימונה. שמות ההורים של סבתי סימונה הם זאב ועליזה דובר. לאחים שלה קוראים יורם ועדנה ז"ל.

אבא של סבתא סימונה, זאב ז"ל, היה שגריר במדינות רבות בעולם, למשל בשוודיה, בקפריסין, בארצות הברית ובקניה. סבתא עליזה ז"ל הייתה אחראית על כל היחסים החברתיים שסבבו את תפקידו של זאב ובנוסף היא היתה אמנית, ציירת והייתה עושה תערוכות של ציוריה. סבא זאב ז"ל היה איש מאוד חכם וייצג את מדינת ישראל מיום הקמתה ועד שנפטר בשיבה טובה בשליחויות רבות בעולם. באחת מהשליחויות שלו הוא אפילו היה מעורב במבצע סודי שהיה שמור בסוד 50 שנה וכל הפרטים שלו היו רק בגנזך המדינה (מעין ספרייה של מסמכים חשובים של המדינה). רק לאחרונה אפשר היה לראות את המסמכים. בסיפור זה הוא הציל אנשי מוסד והבריח אותם לישראל.

המקום בו סבתא סימונה גדלה

סבתא סימונה לא גדלה במקום אחד כמו הרבה ילדים, אלא היא גדלה בארצות הברית וביבשות רחוקות שהיו כל כך שונות מהאווירה בישראל. את ילדותה חילקה בין ירושלים של פעם בשכונת קטמון הישנה, שהייתה אז קטנה וצנועה דרך העיר סידני באוסטרליה הרחוקה, ארץ הקנגורו ודובי הקואלה ועוד מדינות נוספות.

הבית בו גדלה סבתא סימונה היה בית יהודי וציוני מאוד. המסורת היהודית היתה חשובה וכך גם הציונות וחשיבות המדינה. סבתי בחו"ל עבדה בתנועות נוער יהודיות שם לימדה את הילדים ריקודי עם ושירים ישראלים, נתנה הרצאות והדריכה בתנועות נוער יהודיות. סבתא בילדותה חוותה את העולם הרחב, רכשה שפות ונהנתה מטכנולוגיות שעוד לא היו בישראל כמו טלוויזיה.

מתכון סודי – כדורי בשר בדבש

סבתא סימונה הצליחה לשחזר מתכון אהוב במשפחה שהיה במקור של סבתא רבתא לאה – כדורי בשר בדבש. הצבע והטעם היה מעורר תאבון של ממש במשך השנים. לא היה חג שבו לא ביקשו כל הצעירים את הכדורים של סבתא. המצרכים: בשר טחון, פירורי מצה, עוגת דבש מפוררת, שזיפים מיובשים וצימוקים. היתר זה כבר עניין של הטאצ' האישי שעבר בירושה.

גלגולו של חפץ – שעון מטוטלת

החפ. העובר בין הדורות הוא שעון מטוטלת בן כמאה שנה הנמצא בביתה של סבתא סימונה. השעון עתיק ועשוי עץ כהה, שאותו מטעינים בעזרת מפתח גדול שמותח את הקפיץ שמפעיל את מנגנון השעון. הצליל של תקתוק הדקות, רבעי השעה, מחצית השעה והשעה עצמה הוא רך ונפלא. השעון אינו דיגיטלי ולא ממוחשב, כמו צליל של כלי נגינה – דומה לנבל.

השעון, שמיועד לעמוד על מדף או מזנון, עשוי עץ מהגוני, בעל צורה קלאסית בסגנון של פעם, עם חלק מרכזי עגול שהוא בית השעון עצמו עם לוח המספרים, ושני ענפים משני צדדיו, לאיזון ויופי. בתוך בית השעון נמצא מנגנון גלגלי השיניים שבפעולת המטולטלת, מתנועעים זה בתוך זה וקובעים את מעבר הזמן בדקות ובשעות. המטולטלת עצמה פועלת לא על ידי בטרייה, אלא בעזרת קפיץ שאותו יש למתוח כל כמה זמן.

השעון היה בביתם של סבתא רבתא רבתא לאה וסבא רבא רבא ישעיהו לב, שעלו מפולין בראשית שנות ה-20 של המאה ה-20, וגרו בתל אביב. השעון יוצר על ידי מפעל לייצור שעונים בשם Mauthe שנוסד בשנת 1844 בגרמניה. החברה ייצרה במיוחד שעוני קיר ושעוני מטולטלת. היום נחשב השעון לפריט וינטג'. השעון, כאמור, יוצר בראשית המאה ה-20 כלומר – הוא בערך בן 90 שנה.

הסבים רבא רבא לאה וישעיהו עלו לארץ בשנת 1924, עם הבת הבכורה שלהם עליזה, שהייתה בת שנתיים. עליזה היא הסבתא רבתא שלי. הם הגיעו מתוך אמונה שארץ ישראל היא ארץ הקודש ומולדתו של העם היהודי. הם הגיעו שנים רבות לפני השואה, כלומר, לא הגיעו מתוך מצוקה ובריחה, אלא מתוך אידיאולוגיה ציונית של הקמת בית לעם היהודי ואמונה יהודית.

אביה של לאה היה סוחר בחפצי אומנות. לימים גדלה עליזה בתל אביב, הכירה את אהוב לבה זאב והם נישאו. בתם הבכורה היא סבתא שלי, סימונה, שלאחר שנולדה גדלה בירושלים. בכל ביקור שלה בבית הסבים לאה וישעיהו, אהבה לשמוע את צליליו של השעון שעמד על המזנון. כשנפטרו לאה וישעיהו, לפני יותר מחמישים שנה, עמד השעון בביתם של סבתא רבתא עליזה וסבא רבא זאב, בירושלים. וכשהם הלכו לעולמם, עבר השעון לסבתא סימונה. סבתא סימונה עזבה את ירושלים לאחר שהוריי התחתנו והיא מאז גרה עם השעון בהוד השרון.

הזוית האישית

בן הנכד המתעד: סבתא סימונה האהובה, אני אוהב אותך. את תמיד מצחיקה אותי, את סבתא מאוד יצירתית. את תמיד מארחת אותנו כיד המלך ואוהבת לשמוח ולרקוד. את תמיד עושה אתנו הנכדים דברים כיפים ומושקעים, משחקת אתנו ואוהבת לעשות אתנו צחוק ושטויות. את מאוד אוהבת לטייל בארץ ובעולם במקומות מיוחדים ואני אוהב לצפות בתמונות שלך מהטיולים. תודה רבה שהשתתפת יחד איתי בתכנית הקשר הרב דורי. אני בטוח שגם את נהנית מהעבודה יחד. זה אפשר לי ללמוד קצת יותר על המשפחה שלי ועל המקורות שלה. שלך באהבה, בן.

סבתא סימונה: לנכדי בן היקר והמקסים, אני מאוד שמחה לקחת חלק בתכנית מיוחדת זו, שבאה לחבר בין דורות, דור הנכדים – שזה אתה, ודור הסבים והסבתות – שזו אני. הפער בשנים בינינו הוא עצום, אבל המרחק הרגשי הוא אפסי, כי אני אוהבת אותך בכל ליבי, ומחבקת אותך לחיקי, ומאושרת לראות אותך גדל ומתפתח, ומעצב את אישיותך המקסימה. אתה בן אדם כל כך טוב ואחראי ואכפתי כלפי אחרים, שזו זכות להיות הסבתא שלך. הדור שלי הקים את המדינה יש מאין, ואתה תפתח ותקדם אותה הלאה להישגים, שגשוג ועצמה. בהצלחה בכל מעשה ידיך ותגשים את כל חלומותיך לעתיד. חיבוק גדול, סבתא סימונה.

מילון

ערבות הדדית
היא אחריות של הקהילה כלפי כל אחד מחבריה, ושל כל אחד מחברי הקהילה כלפי הכלל.

ציטוטים

”עם ישראל ערבים זה לזה“

הקשר הרב דורי