מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שנות ילדותי באירן – מלכה חושלסן

מפגשים בין דוריים
אני ומשפחתי
אירן מולדתי וישראל ארצי

שמי מלכה חושלסן, נולדתי בשנת 1950 באירן וגרתי בעיר קשאן. להורים שלי קוראים אליהו וצביה. הפרש הגילאים בין ההורים שלי היה 24 שנים. שניהם נולדו באירן כמוני. אבא שלי היה אלמן והיו לו ארבעה ילדים. כשהתחתן עם אימא שלי נולדו להם עוד ילדים. נולדתי שלישית אחרי שני בנים ואחר כך נולדו עוד אח ואחות. היה לנו באירן בית גדול עם בריכה באמצע ומסביב לחצר היו חדרים. כל האחים ישנו ביחד. אבא שלי היה רופא משפחה וכולם העריצו אותו, גם המוסלמים באירן. כשהיינו חוגגים את החגים היהודיים, המוסלמים היו באים אלינו הביתה לומר חג שמח ולפעמים היו מביאים עוגיות. הייתה אווירת חג מורגשת מאוד. היו יחסים מאוד טובים בין היהודים למוסלמים. כילדה קטנה לא הייתי בגן אבל הייתי משחקת הרבה עם הילדים הילדים של השכנים.

למדתי בבית ספר יהודי בשם "אתהאד" (משמעותו ביחד). למדנו יהודים ומוסלמים ביחד, היו לי מורים יהודים ומוסלמים ולמדנו גם תורה ועברית. היה לנו מנהל מוסלמי קשוח. היינו לומדים ומשחקים. לפעמים כשהיה יורד שלג היינו משחקים בשלג. בתיכון, הייתי צריכה לנסוע לעיר הבירה של אירן- טהרן ושם הייתי היהודיה היחידה בבית הספר. לא המשכתי ללמוד אחרי התיכון כי התחתנתי.

בילדותי גרתי בבית גדול עם חצר, שם אני והאחים שלי והילדים שגרו לידינו היינו משחקים. היה לנו בבית מרתף גדול וגם שם אהבנו מאוד לשחק. שיחקנו בתופסת, מחבואים והייתי משחקת הרבה עם בובות עם ילדה בגילי שגרה ליד הבית שלי. החברים שלי היו חלק מהמשפחה שלי. גרנו כמו שכנים, שיחקנו ביחד הרבה. גם האחים שלי היו החברים שלי. בבית הספר היו לי חברים מוסלמים, כולם היו חברים של כולם.

בתקופת הנעורים שלי הייתי בטהרן, בתיכון. ההורים שלי נשארו בקשאן, ואחי הגדול שמר עליי. שמעתי את השירים של אלביס והיינו הולכים לקולנוע. אהבתי לצייר, למדתי תפירה, והייתי תופרת שמלות.

לא התגייסתי לצבא כי התחתנתי כשהייתי בת שמונה עשרה. בעלי היה בן דוד של אימא שלי. בדת היהודית, כשגבר ואישה מתחתנים, החתן נותן כסף לכלה. כשאני ובעלי התחתנו אבא שלי נתן לי מטבע מיוחד עשוי מכסף אמיתי. עד היום אני שומרת על המטבע ורוצה להעביר אותו לילדים ולנכדים.

זכרון מאוד חזק אצלי הוא שבמלחמת המפרץ היינו שמים מסכות, גרתי בחולון. הבת שלי הייתה נשואה עם שלושה ילדים קטנים והלכתי לגור איתה כדי לשמור על הילדים. זו הייתה תקופה מאוד מלחיצה.

כשרק עליתי לישראל עבדתי כתופרת שמלות כלה ושמלות ערב. בהתחלה עבדתי בבוטיק ואחר כך עבדתי מהבית. גם היום התחביבים שלי קשורים בתפירה וציור. ילדתי ארבעה ילדים. לצערי עכשיו יש לי שניים, בגלל מחלות. הילדים שלי נשואים יש לי שישה נכדים ושביעי בדרך.

הזוית האישית

מלכה: הדור הצעיר צריך ללמוד מהדור הוותיק, כך ילמדו להכיר את ההיסטוריה של העם שלנו ולהעריך את המדינה שיש לנו היום.

מילון

אתהאד
מילה בפרסית שמשמעותה ביחד

כאשאן
כאשאן (בפרסית: کاشان, בעברית נקראת גם קשאן) היא עיר בפרובינציית אספהאן באיראן. העיר נמצאת כ-260 ק"מ דרומית לבירה טהראן וכ-220 ק"מ צפונית לעיר אספהאן. מקור המילה הפרסית "כאשי", שפירושה "אריחים", בשמה של העיר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בבית הספר היו לי חברים מוסלמים, כולם היו חברים של כולם“

הקשר הרב דורי