מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שנות הנעורים באפריקה

סבא שלי ליד כיסא אפריקאי
תמונה של סבא שלי בכפר למברנה
לגור פתאום בארץ זרה

סבא שלי נולד בשנת 1948 הוא יליד ארץ הוא נולד ברחובות וגר בחיפה (היום הוא גר במודיעין). בגיל 10 (שנת 1959), כשסבא שלי היה באמצע כיתה ז' בבית ספר אילנות בחיפה, הוריו הודיעו לו ולאחיותיו שהם עוברים לאפריקה בשם העבודה של אבא שלו. אבא שלו עבד בחברת אוניות והיה אחראי על האוניות ששטו לאפריקה. לסבא שלי יש שתי אחיות, אבל האחות הבכורה החליטה להישאר בארץ עם החברים שלה ועם משפחה מאמצת.

כשהגיעו לאפריקה הם נסעו לגור במדינה בשם קונגו הצרפתית (שנקראת היום הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו) בקונגו דיברו בעיקר צרפתית וסבא שלי לא ידע את השפה, אז הוריו חשבו והתייעצו עם מנהל בית ספר בשאלה: איך סבא שלי יוכל ללמוד את השפה הכי מהר והחליטו שהוא צריך להתחיל ללמוד מכיתה א' וכל כמה חודשים לעלות כיתה.

לכן, למרות שסבא שלי היה בכיתה ז' הוא היה צריך לשבת עם ילדים בכיתה א' וכמעט לא הצליח לשבת על הכיסאות הקטנים שלהם. אחרי הרבה חודשים הוא ידע מספיק צרפתית כדי לחזור לכיתה ז'. כשסבא שלי כבר ידע לדבר צרפתית הוא רכש חברים חדשים.

בבתי הספר של הצרפתים מי שלא התנהג יפה היה מקבל מכות עם סרגל על קצות האצבעות ופתאום סבא שלי התחיל לקבל מכות על קצות האצבעות, אז אבא שלו אמר למנהל שלא יתנו לסבא שלי ולאחותו מכות עם סרגל, כי בישראל לא נותנים.

סבא שלי גר בעיר שקוראים לה פוינט נואר היא היתה עיר נמל, שהיו בה חופים מאוד יפים וסבא שלי והחברים שלו כל יום היו שוחים בים ודגים דגים ושטים בסירות מפרס ובקיאקים. כל יום שבת כל אנשי העיר היו נפגשים ליד בית הקולנוע ורואים שני סרטים אחד אחרי השני. סבא שלי גם השתתף במועדון רכיבה על סוסים ובחוג ג'ודו.

סבא שלי היה גם בצופים בפוניט נואר ומדי פעם היו טיולים ומחנות בג'ונגל ולפעמים קפצו להם חיות בדרך וגם המון נחשים . פעם אחת כשסבא שלי וחבר שלו בזמן מחנה בערב הלכו למלא מים בנהר פתאום קפץ להם נחש ענקי.

סבא שלי טייל עם ההורים שלו למקומות מאוד מעניינים באפריקה. לדוגמא: למכתש של מטאור שפגע בכדור הארץ ולמטה במכתש ניהיה ג'ונגל או לכפר של אנשים שחולים בצרעת שזו מחלה מאוד מדבקת ואת הכפר הזה הקים מישהו בשם אלברט שוויצר כדי לטפל בהם והוא עשה הרבה מחקרים על המחלה הזאת. הכפר הזה, ששמו למברנה, נמצא במקום מאוד מרוחק בג'ונגל, שהנסיעה אליו נמשכת 3 ימים: בהתחלה טסים במטוס אחרי זה טסים במטוס קטן לאחר מכן שטים בסירת מנוע אפריקנית ולבסוף שטים בסירות חתירה אפריקניות.

בזמן שסבא שלי ומשפחתו גרו בקונגו, אבא של סבא שלי עזר לממשלת ישראל לעשות קשרים עם מדינות אחרות ובגלל זה הם הציעו לו להיות השגריר של ישראל באיזו מדינה שהוא רוצה, אז הוא הוא בחר במדינה מאלי, בגלל שהיו לה קשרים פחות טובים עם ישראל, אז הוא רצה לעזור ליצור איתה קשרים ואז כל המשפחה עברה למאלי.

מאלי היא ארץ מאוד מעניינת בגלל שאת כל המדינה חוצה נהר הניג'ר והוא הנהר ה-3 בגודלו בכל אפריקה .למאלי יש גבול עם מדבר הסהרה. באמצע המסלול של נהר הניג'ר נמצאת העיר טימבקטו (סבא שלי ביקר גם בה). סבא שלי גר 7 שנים באפריקה לאחר מכן עבר לאוניברסיטה באמריקה ולבסוף חזר לארץ לשרת בצבא והיה הרבה שנים קצין בחיל התותחנים.

הזוית האישית

מתן: מסיפורו של סבא למדתי, שהסיפור המשמעותי שקרה לו בחייו הוא שבכל שנות נעוריו הוא גדל באפריקה.

 

מילון

אפריקה
אפריקה היא היבשת השנייה בשטחה ובגודל אוכלוסייתה אחרי אסיה. היבשת משתרעת על שטח של 30,244,050 קמ"ר (כולל האיים הסמוכים לה), שהם כ-20.4% משטח היבשה של כדור הארץ. באפריקה מתגוררים (נכון ל-2020) יותר מ-1.3 מיליארד תושבים ב-61 טריטוריות ואזורים (כולל האיים), שהם כמעט 16% מאוכלוסיית כדור הארץ. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הסיפור המשמעותי שקרה בחיי הוא שבכל שנות נעוריי גדלתי באפריקה“

הקשר הרב דורי