מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שמלת הכלה של סבתא זהבה

סבתא ואני במפגש כיתתי בחנוכה
סבתא וסבא ביום חתונתם
שמלת חתונה שעברה מדור לדור

סבתא זהבה נולדה בשנת 1953.היא גדלה במרכז העיר תל אביב ברחוב שטרוק 13.

היא הצעירה מבין שלושת הילדים, אחיה אמנון ויורם. סבתא זהבה אהבה לשחק בילדותה  בחמש אבנים, קלאס שמיים, קפיצה בגומי, שמות, מחניים, מחבואים, פינות, גוגואים וסבתא סורגת, ובמיוחד אהבה לשחק במשחקי כדור, ואפילו הייתה בקבוצה של שחקני כדור יד.

תחביביה כילדה היו אוסף גלויות, אוסף ניירות זהב וכסף מעטיפות של ממתקים, היא הייתה מיישרת אותם ומכניסה לתוך ספרים, היא אהבה גם לשחק עם הבנים כדוריד ולקרוא ספרים. כשהייתה נערה הייתה בתנועת הצופים בשבט דיזנגוף בתל אביב. הייתה לה ילדות מאושרת ושמחה. היו לה הרבה חברים, והיא נהנתה גם לשחק וגם ללמוד. בצבא שירתה בצבא בחיל הנדסה. הייתה ספרנית בצבא במפקדת קצין הנדסה ראשי, בקריה בתל אביב.

אירועים היסטוריים שסבתא השתתפה בהם היו במלחמת ששת הימים, בה  התנדבה לעזור בדואר כשהייתה בת ארבע עשרה בלבד.  במלחמת יום הכיפורים היא הייתה בת עשרים, בדיוק אחרי השחרור מהצבא, וביום הרצח של יצחק רבין השתתפה בעצרת נגד האלימות בכיכר מלכי ישראל בתל אביב .

סבתא עבדה כסטודנטית במשרד הבריאות, באגודה למניעת עישון, והצליחה להשפיע בנושא הפסקה ומניעת עישון. לאחר מכן עבדה גם בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, גם כאחראית סקר כוח אדם, וגם כעוזרת לדובר הלשכה. לאחר מכן  עבדה כספרנית. במשגב, הקימה את האזורית וניהלה אותה במשך כשבע עשרה שנים.

סבתא מספרת שמאוד אהבה את הקשר עם הקהילה, אהבה להמליץ על ספרים, ואת הקשר עם תלמידי בית הספר בהכנת עבודת שורשים, בהשאלת ספרים ובפעילויות לעידוד קריאה. אח"כ ניהלה גם את  הספרייה האקדמית – ספריית המכללה האקדמית גליל מערבי, ובשנים האחרונות היא מלמדת את מקצועות המידע והספרנות במכללת אורנים, ונהנית ממקצוע ההוראה.

שמלת הכלה של סבתא

סיפור שמלת הכלה התחיל בצעירותה. סבתא הייתה תלמידה טובה והיו לה הרבה חברים. בכיתה י"א הכיתה של סבתא נסעה לעבוד בקיבוץ מצר, שם פגשה את סבא שהיה ה"בוס" שלה בעבודה. אחרי חברות של שמונה שנים, החליטו סבא וסבתא להתחתן. באחד מטיוליהם בעיר תל אביב, הגיעו לחנות "משכית", שהיו בה בגדים רקומים מאד יפים. הייתה שם שמלה לבנה עם רקמה בשרוולים, שמאד מצאה חן בעיניה, והחליטה שעם השמלה הזו היא רוצה להתחתן. וכך היה.

השמלה שכבה בארון במשך  שלושים וארבע שנים. כאשר ההורים שלי החליטו להתחתן, אמא שלי ראתה את השמלה ואמרה שגם היא רוצה להתחתן  עם השמלה הזו. בת דודה של אבא שלי שהיא מעצבת בעבודתה, עשתה מעט שינויים והתאמות  בשמלה, לתקופה הנוכחית. וכך התאפשר גם לאמי להתחתן עם השמלה הזו. לאחר כאחד עשרה שנים גם דודה שלי, אחותה הצעירה של אמי התחתנה עם השמלה הזו.

שמלת החתונה ממשכית

תמונה 1

שמלת החתונה שעוברת במשפחה

תמונה 2

הזווית האישית

אלומה: נהנתי מאוד לשמוע את הסיפור המרגש על השמלה, היה לי מאוד כייף לשבת ולשמוע את סבתא מספרת, היה לנו זמן איכות אישי שהיה ממש חוויתי ומעניין.

מילון

משכית
משכית הייתה חברה ממשלתית לייצור ושיווק אוּמנות מקומית בתחומי הטקסטיל, הצורפות ועבודות עץ זית שפעלה בישראל בין 1954 ו-1994. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”השמלה שכבה בארון במשך  שלושים וארבע שנים. כאשר ההורים שלי החליטו להתחתן, אמא שלי ראתה את השמלה ואמרה שגם היא רוצה להתחתן  עם השמלה הזו.“

הקשר הרב דורי